Frågor kring fiskekort generellt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor kring fiskekort generellt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor kring fiskekort generellt

Har precis köpt ett fiskekort i två sammanhängande lokala sjöar. På turistbyrån, tyvärr ingen kunnig på området där vilket är j-la dåligt tycker jag då de inte verkar veta vad det innebär.

Köpte ett vanligt (icke-trolling) kort. Står att endast trolling får ske med elmotor om man nu har köpt ett sådant kort.
    Så, jag undrar om trolling även brukar innefatta dragrodd med ett spö i?

Tackar för svar!

Har faktiskt aldrig hört att man måste ha fiskekort för att ro drag är det inte bara med motor man måste ha trollingkort TDA eller vad det heter. Jag kanske är helt ute och cyklar men jag tror det är så
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Bonnatrolling.. antar att du måste fiska aktivt istället

Kommentera

Kör bara bonnatrolling i en annan sjö jag fiskar i, aldrig med någon motor. Gör det ofta vid förflyttningar till andra fiskeplatser då jag fiskar över mindre arealer.

Kommentera

[QUOTE=zLiMbiLLY;1055484]Har precis köpt ett fiskekort i två sammanhängande lokala sjöar. På turistbyrån, tyvärr ingen kunnig på området där vilket är j-la dåligt tycker jag då de inte verkar veta vad det innebär.

Köpte ett vanligt (icke-trolling) kort. Står att endast trolling får ske med elmotor om man nu har köpt ett sådant kort.
          Så, jag undrar om trolling även brukar innefatta dragrodd med ett spö i?

Hade du räknat med att någon som jobbar på en turistbyrå kan något om fiske, som vanligt är det folk som bara kan något om turismen och inte om fiske, som jobbar på sådana platser. Jag har råkat ut för detta flera gånger, men har aldrig gnällt över detta utan kollat upp vad som gäller innan fisket. Det är inget försvar att du inte vet vad som gäller, det är din skyldighet att själv kolla upp det.
          Men du kan lugnt räkna med att även dragrodd räknas in som trollingfiske, så står det inte att draggrodd inte räknas som trollingfiske någonstans så du måste köpa ett fiskekort som tillåter trollingfiske om du tänkt praktisera dragrodd.
          Tumlaren
          Senast ändrad av Tumlaren; 2016-06-28, 06:38.
          trolling är livet

Kommentera

Låter som reglerna för det fria handredskapsfisket på enskilt vatten i Östersjön och de fem största sjöarna;
            "Denna lag tillåter fritt fiske i enskilt vatten med handredskap i ovan nämnda vatten, under förutsättning att fiskemetoden som sådan inte förutsätter användande av båt. Fisket får visserligen ske från båt, men båten får inte framföras med hjälp av motor, åror eller på annat liknande sätt vid fisket. Det medför att fiskemetoder såsom trolling och dragrodd är förbjudna på enskilt vatten för andra än fiskerättsägare. Fiske från drivande båt är dock tillåtet."

(från https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_fr...redskapsfisket )

Kommentera

I vissa sjöar kan förbränningsmotorer vara förbjudna.
              Men om du får förflytta dig med bensinmotor så borde man få trolla också.
              Generellt kan man säga att står det handredskap så är trolling/vertikal inte tillåtet. Men driver du med vinden och vertikalar kan dom inte säga nånting.
              Är man en riktigt paragraf ryttare får du inte använda elmotor som ankare heller.
              Är du ute och trollar så är det antal spön som är intressesant. Ex är ni 2 i båten och man får använda 4 spön per kort ex tda så behöver inte båda ha fiskekort eftersom man inte kan bevisa vem som äger spöna.

Mvh Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                Är du ute och trollar så är det antal spön som är intressesant. Ex är ni 2 i båten och man får använda 4 spön per kort ex tda så behöver inte båda ha fiskekort eftersom man inte kan bevisa vem som äger spöna. Mvh Fredrik
                Möjligen så länge ingen får någon fisk men om tillsyningsman har kamera och filmar den som landar en fisk lär det räcka som bevis för vem som utövar fiske...

Kommentera

hur har vi det med ärligheten inom sportfisket egentligen....exemplet ovan är ju bara en konstruktion för att bägge skall slippa
                  skaffa fiskekort....pissigt resonemang det där...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Två olika föreningar jag fiskar i har 2 spön per kort. Ena har Trollingkorttillägg för fler spön

Den andra har 2st per kort. Vill man ha 8 spö är det 4st års eller dagkort som gäller...
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 015 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art