Åsnen - gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åsnen - gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Åsnen - gösfiske

hej,
    jag och en kompis har hyrt en stuga vid sjön Åsnen (Tingsryd) till helgen och tänkte prova på lite gösfiske till helgen 17-19 juni.

Tacksam för alla tips som ni har, vi kommer utgå ifrån Getnögård. Var ska man fiska, vilken metod fungerar bäst i år?
    vi tänkte trolling en dag och en dag flötesmeta med mört. (på tal om mört, kan man köpa levande mört i närheten av sjön, någon som vet?

Något annat tänka på?

/Tomi

Finns det ingen som kan dela med sig av lite info?

Kommentera

Åsnen - gösfiske

Har inte varit på Åsnen ännu iår. Tidigare år har vi fått mest på orange NilsMaster (fiskad bottennära med djuprigg). Har ni ingen djuprigg så kör med bottensläptackel & klen tafs till blyet. Kolla på IG:s djupkarta så ser du endel heta områden för trolling nord/nordväst om getnö. http://www.gofreemarine.com/insight-genesis/community

Angående mörten så kolla med Cityfiske i Växjö så kan dem nog få fram någon kontakt.

Annat att tänka på att Åsnen är riktigt stenig med en hel del "luriga" stenar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kommentera

hej 6.5x57r!

stort tack för ditt svar. tyvärr har vi ingen djuprigg men vi kör med djupgående wobblers.
        att döma av sjöns medeldjup på 3 m så bör det nog räcka med djupgående wobblers. Annars får vi testa och tackla med bly
        Hittar inte IG:s djupkarta men vi ska nog kunna köpa en på plats.

Har också hört att det är väldigt stenigt och med tanke på att vi har en långrigg så lär det bli en utmaning att bemästra sjön utan några större haverier hehe.

Läste även att sjön har en del öring?? var ni några tips för hur man ska jaga upp dessa fighters?

Kommentera

Det är bara att gå in på länken och uppdatera - därefter zooma in på världskartan över Åsnen så finns en blå prick. Klicka på den & välj view - tada.

Öringen är inte vanligt förekommande. Den lär nog hugga på en mindre wobbler som susar förbi den oxå. Trollingfiskarna i Vänern & Vättern kör ju wobbler eller skedar ibland när dem inte kör med löja.

Kommentera

Hur gick fisket?

Kommentera

Var ett tag sen jag var här inne nu..

gällande fisket så var det ganska trögt. 3 gösar och och 2 gäddor fick summera den helgen.
              dock har jag nog aldrig fiskat i en lurigare sjö. stenar överallt och framförallt de som finns 0,5-1 m under ytan.

Lyckligtvis klarade vi oss utan större problem men vi fick lära känna en av Åsnens fina stenar under ytan

Får söka ny sjö till nästa trip.

Tips på bra gössjöar i Småland där man kan åka på en weekend? (fyller år snart så man passar väl på och önskar sig en fiskeresa av frugan nu när man har chansen)

Kommentera

Sjön Rusken som ligger mellan Värnamo och Vrigstad om jag skulle tipsa om en Gös sjö. Fiskekort gäller för den sjön.

Kommentera

Åsnen är sjukt lurig. =) Håller till i kalvsviksfjärden, och måste ändå rekommendera den delen av sjön. Jag är relativt ny i sjön med mitt tredje år nu, brukar bli 6-8 gösar en fisketur på några timmar. Annars finns furen mellan Rydaholm och Bor. Har varit en hel del där för några år sedan, och den brukar alltid leverera gös, ganska liten sjö och i princip ofarlig stenmässigt. =)

Kommentera

Liljamannen: Finns det något vettigt ställe att rampa i din del av sjön?

Var nere på cityfiskes årliga göstrollingtävling förra helgen men fick bara 1 gädda & 2 smågösar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 132 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art