Gäddhåvning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddhåvning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om man vill slippa gora bort sig sa rekommenderar jag er att inforskaffa Fairpoints knutlosa hav for 398 kronor. Haven kan utan vidare linda in en monstergadda pa 20kg utan problem. Oppningen ar drygt 1m diametern och djupet ar over 1m. Krokar som fastnar i natet tas latt bort eftersom natet ar elastiskt. Haven finns sakert i de flesta butiker men sjalv kopte jag min i Sportfiskeboden i Taby. Dock ar tva varningar befogade, lyft aldrig en tung fisk enbart med havhandtaget, ta tag i natet och omfamna fisken nar den ska lyftas upp i baten. Vid havning av gos har jag noterat att natet gar sonder av gosens harda ryggfenor.
    Svinga lungt!

Kommentera

Året var 1987, jag och en kompis uppmärksammade en fiskare som drillade en öring som slog våra sammanlagda personliga rekord och gick till undsättning. Jag fällde upp min high-tec huggkrok och min gode vän iscensatte ett frenetiskt anfall mot den icke uttröttade storöringen. Han lyckades efter stor noggrannhet slita av 0.20 linan och den väldiga öringen visade lojt upp bredsidan och gled tacksamt ut i strömfåran... Vi släppte ut diverse primalskrik och svavelosande eder nervöst blickande mot den förmodat snopna fiskaren. Han sade: det finns fler här på rund jämtländsk dialekt och knöt på en ny spinnare....
      Murphys lag gäller!

Kommentera

Originally posted by Tinca
        Året var 1987, jag och en kompis uppmärksammade en fiskare som drillade en öring som slog våra sammanlagda personliga rekord och gick till undsättning. Jag fällde upp min high-tec huggkrok och min gode vän iscensatte ett frenetiskt anfall mot den icke uttröttade storöringen. Han lyckades efter stor noggrannhet slita av 0.20 linan och den väldiga öringen visade lojt upp bredsidan och gled tacksamt ut i strömfåran... Vi släppte ut diverse primalskrik och svavelosande eder nervöst blickande mot den förmodat snopna fiskaren. Han sade: det finns fler här på rund jämtländsk dialekt och knöt på en ny spinnare....
        Inte bra.. alla gör vi våra misstag =/

><(((*>

Kommentera

På en tävling för nåra år sen så fick jag en godkänd gädda. Dum som jag var håvade jag gäddan men lyfte inte håven ombord utan lät håvskaftet luta mot relingen. Jag lyfte upp gäddan och grep tag i krokarna med tången .Gäddan började spalla, krokarna lossna från gäddan, gäddan föll neri håven, håven snurra 180 grader och vips hade vi en gädda mindre till invägning...Man kände sig inte så populär i båten efter det, tur att det var en mindre...

Kommentera

För många år sedan, på den tid då man fick cykla iväg på egen hand med spö och rulle och meta i närliggande sjöar. 12-13 bast och gäddrekordet var ofantliga dryga 4 kilo. 2 dagar innan hade en potensiell 10-klubbare ruskat loss en spinnare i käften. En hemsk upplevelse på den tiden. Vem trodde på yngling som mig. Revanschsugen hade jag åkt till ett annat vatten. Med mig var en fiskevän. Fru Fortuna skulle ge mig en andra chans. En ny drömfisk, bortimot 10 pannor slök idag en mört. Fighten förflöt bra. Kompisen sprang efter håven. Ivriga som vi var ville vi landa den snabbt. Polarn lyckades håva gäddan - på utsidan. Fast i håvgarnet, på fel sida, hängde gäddan (eller snarare kroken). Givetvis ett par slängar och fisken plumsade tillbaks i vattnet, borta för alltid.
            Det dröjde många år innan jag ens var i närheten av en lika stor fisk.... (fast som alltid är de fiskar man tappar MYCKET större än de man fångar)

Nåja, kontenten av det hela är att jag ytterst sällan tillåter andra att landa min fångst. Trollingfiske är undantaget där det är vanskligt att landa fisken på egen hand. Men jag landar även där hellre fisken själv än låter någon "okänd"/oerfaren person landa den.

På så vis kan kan aldrig den tappade fisken skyllas på annan än mig själv.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 029 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art