Fiskehelg med svärfar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskehelg med svärfar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskehelg med svärfar

Jag har precis lovat min svärfar att jag ska med på en helgtripp till någon sjö och fiska öring m.m.
    Det lutar just nu åt Hökensås. Nån som har fler alternativ? Något som ligger ett par timmars bilfärd ifrån Jönköping.

Vidare så undrar jag vilka drag man bara måste ha till öring?
    Och kom i håg, Håll det enkelt...

Mindre skeddrag och spinnare runt 7-12g brukar gå bra. Typ Vibrax, Special, Sonette, Reflex, Lill-Öringen, Toby osv. Färgen brukar vara det viktigaste, ibland tar de nästan bara på rött. Nästa gång silver och ibland gul/grön. Gardera upp med några klassiska beten i olika storlekar och färger sedan är det bara att nöta. Örinen brukar gå i stråk och återvänder gärna till samma platser flera gånger, som en rond nästan. Det kan löna sig att stå kvar på samma ställe och nöta så att man inte går om den, för rätt vad det är kan man ta ett par stycken på en gång.
    Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Mindre wobblers funkar alldeles utmärkt också. Rapala Original i mindre storlekar och färger är inget dumt val. Gällande skeddrag kan jag å det varmaste rekommendera Falkfish Böx. Ett bra drag som funkar på det mesta. I somras drog jag x antal regnbågar och nytt PB på abborre på detta drag och det funkar dessutom riktigt bra på öring. I övrigt kan jag bara instämma med föregående skribent.

Kommentera

Ta med en Manta och en Leo-Hog samt en M & E Dancing Shad ifall du skulle kroka på nån fet gödgris som tar fel på en pellet och ett jerkbait,
        ett hårt spö är även att föredra för o drilla ica-kassar är inte så lätt som man ibland tror. skitfiske på er!

Kommentera

Om det är trögt kan du ju alltid testa räka eller mask.. Fluga funkar ju också. Antingen med flugspö eller kastdobb/Flöte
          "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar