Handla från usa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handla från usa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har köpt en Daiwa Capricorn på eBay förra våren. Funkade bra.
    Betalade totalt 850 kr för Capricorn 1500 med frakt o tull inräknat.

Igår köpte jag 800 yard Power Pro varav 500 yard är till mig. Betalade totalt 464 kr tror jag.
    /Lazinko

Kommentera

Snäck var ska du använda dem? ser din location Nacka Simrisfiske eller var?
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Nej, hinner inte dit i vår. Skall bland annat ha med dessa till Saltströmmen i maj för hälleflundratrolling. Simris får bli nästa år om regeringen tillåter.

Kommentera

Skulle tro att om du lyckas med flundre fisket så får det vara med simris, som att veva upp ett kämpande köksbord från 40 m good luck avis här måste också prova nångång!!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Simris lär det nog bli ändå till nästa år. Har tidigare varit i saltströmmen ett antal år och då företrädesvis metat med sill efter hälleflundra. Den största, hittils, vägde 14,5 kg. Tillräckligt bra drag i för att bli biten. I år skall min 12 årig grabb med. Tänkte försöka ge honom chansen att få känna på någon havskatt och om turen står honom bi även en hälleflundra.

Kommentera

om man ska köpa något from ebay england och säljaren säger att frakten är på 14 pund, tillkommer det några andra "dolda" avgifter vid svenska tullen?...

Hur är det om man köper nåt från USA?... då betalar man även andra avgifter förutom själva frakten eller hur?

Kommentera

Kostnader vid frakt

Jag har handlat mycket från både usa och england. Om du köper från usa så riskerar du att hamna i tullen. Sannolikheten att åka fast i tullen ökar med värdet på paketet du får. Enligt min erfarenhet är sannolikheten ganska stor att fastna i tullen om paketet kostar mer än ca 500kr. Det som spelar roll är alltså kostnaden som står på paketet. Många mindre säljare kryssar därför i att paketet är 'gift' eller 'promosional' och då minskar sannolikheten att paketet blir stoppat avsevärt. Om man köper från större handlare är de i regel ovilliga att 'fuska' på detta sätt och sannolikheten att åka fast är större. Om man blir stannad i tullen får du betala en tullavgift och eventuell moms som lägg på. Momsen läggs på rubb och stubb (kostnad för grejerna + fraktkostnad + tullavgift)!!

Jag vill också göra en liten varning för basspro, vars fraktavgift jag missuppfattade. Jag gjorde en beställning från Basspro. Jag kryssade i att det var en international order och en fraktavgift dök upp på 7.95$ (för två down east spöhållare). Detta tyckte jag var ok. Sedan dök det upp ett mail om att frakten var 38$. Det stod tydligen någonstans i det finstilta att fraktkostnad kommer i efterhand via mail vid internationella ordrar! Detta tycker jag var kasst, iom att det var en fraktkostnad pålagd antog jag att denna var inräknad!?

Många stora amerikanska firmor skickar grejer via FedEx eller liknande. De levereras då hem via bud. Om man jobbar på dagarna så är man troligtvis inte hemma när de kommer. Så tänk på att skicka grejerna till jobbet om du har möjlighet. (Tyvärr har jag också en känsla av att det är lite större sannolikhet att fastna i tullen när paketen kommer på detta sätt. Detta är inget jag har fakta för men det har varit min erfarenhet.)

Vid köp från england skall det mig veterligen inte komma till några andra kostnader än frakten. Jag har aldrig råkat ut för det i alla fall och jag har köpt säkert 30+ gånger från england(mest skivor).

Ursprungligen postat av natito
                om man ska köpa något from ebay england och säljaren säger att frakten är på 14 pund, tillkommer det några andra "dolda" avgifter vid svenska tullen?...

Hur är det om man köper nåt från USA?... då betalar man även andra avgifter förutom själva frakten eller hur?

Kommentera

Skeppas det från usa via ups eller fedex så blir det tull och moms. Ups och fedex sköter detta åt svenska staten. Säljaren försäkrar prylarna åt dig och ups/fedex räknar sedan ut moms/tull, troligtvis på vad säljaren uppger för värde då varan försäkras. Du får varan levererad och något senare dimper det ned en räkning från ups el Fedex på tull och moms.

Detta är vad jag har råkat ut för då Ups el Fedex har levererat.

Kommentera

Stanza:

Basspros automat kan inte processera internationella fraktkostnader, därför visar den alltid nåt omkring 10 $ för frakt. Får alltid en skild e-mail från deras avdelning för internationella köp, var de informerar om de rätta fraktkostnaderna. E-mailet innehåller alltid en önskan om att man ännu skilt bekräftar (inom 96h) att man accepterar de rätta fraktkostnaderna.

Kom ditt paket (frakt 37$) med Fedex?
                    Beställde nämligen just en ny Shimano Curado samt en hel del andra mindre prylar. Fraktkostnaderna var 23.50$ (ca. 1kg paket) med USPS airmail letter o. Fedex skulle ha varit 37$. Ingen ideé att betala för Fedex, då skillnaden är bara 2-4 dagar(IMO)...

Alltsomallt är Basspro shops service outstanding!

Kommentera

Cabelas är också helt OK, men det har varit på sistone sällsynt att prylarna skulle ha kommit i en sändning. Dock ingen skada, ty de betalar alltid dessa överlopps kostnader(o. allt kommer rakt hem)...

Beställde t.ex. sist två paket med American Toothproof Titanium samt några påsar med Walleye assasin-jiggar...Först kom ett paket med titaniumtafsarna, två da´r senare kom det en jiggpåse(värde 3.49$) med Fedex, och sista påsen (3.49$) 2 da´r därefter med en UPS kurir!!!

Ca. 40 $ beställningens totala frakter steg till ca. 60-70$...

En vink: då man beställer nåt därifrån får man välja mellan Regular shipping(min. 15.35$) samt Airmail(min. 35.70$). Välj hellre Regular ifall ni inte har skitbrott, ty det tar ändå sällan mer än 8 dagar...
                      Tycker att det är lite missledande då det kommer ändå hit till skandinaviska länderna med luftfrakt. Det finns ju nämligen också Surface Post som tar från 8-12 veckor, men har inte själv använt det till något annat än tunga bildelar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 238 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art