Hur länge håller Gäddfilé i frysen ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge håller Gäddfilé i frysen ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur länge håller Gäddfilé i frysen ?

Hittade en filé liggandes i frysen men den börjar ju bli några månader om man säger så. Nån som vet hur länge dom håller i frysen ?
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Jag tror gäddfileer kan hålla mer än 6 månader i fryst tillstånd. Dock ska man inte spara fet fisk för länge, definitivt inte längre än 6 månader.

Smaklig måltid Bergman!

Kommentera

Jag skulle inte rekomendera mer än 2-3 månader för fet fisk typ makrill. Vi fick slänga allt vi hade i frysen och tvätta ur den ett par gånger innan stanken släppte. =)
      MVH

JD

Kommentera

Originally posted by JD
        Jag skulle inte rekomendera mer än 2-3 månader för fet fisk typ makrill. Vi fick slänga allt vi hade i frysen och tvätta ur den ett par gånger innan stanken släppte. =)
        Gränsen för fet fisk som makrill går vid 3 månader på ett ungefär.

Har ni dålig frys eller förpackar ni inte makrillen ordentligt?
        I min ligger det 2 år gammal makrill, som jag sporadiskt använder som agn, inte blivit den minsta odör pga detta i frysen, luktar ju inte mumma när fisken får tina, men då är man ju ute på fiskeplatsen.

Mager fisk som Gädda och Abborre klarar sig längre, säkert ett halvår om inte mer.

Mycket hänger det på temperaturen, syretillgången, lyckas du vakuumförpacka fisken klarar den sig än längre.
        Senast ändrad av Sturgeon; 2003-04-01, 20:07.
        sigpic

Kommentera

Originally posted by Sturgeon
          Gränsen för fet fisk som makrill går vid 3 månader på ett ungefär.

Har ni dålig frys eller förpackar ni inte makrillen ordentligt?
          I min ligger det 2 år gammal makrill, som jag sporadiskt använder som agn, inte blivit den minsta odör pga detta i frysen, luktar ju inte mumma när fisken får tina, men då är man ju ute på fiskeplatsen.

Mager fisk som Gädda och Abborre klarar sig längre, säkert ett halvår om inte mer.

Mycket hänger det på temperaturen, syretillgången, lyckas du vakuumförpacka fisken klarar den sig än längre.
          Jag har kockutbildning och Sturgeon kunde inte ha sagt det bättre!

Viktigt att man förpackar fisken på rätt sätt! Vacuumförpackning är att föredra... Men fisk i almänhet brukar hålla i ca 6 mån...

Kommentera

Originally posted by JJJ78
            Jag har kockutbildning och Sturgeon kunde inte ha sagt det bättre!

Viktigt att man förpackar fisken på rätt sätt! Vacuumförpackning är att föredra... Men fisk i almänhet brukar hålla i ca 6 mån...
            Ohh, jobbar du som kock också, ett par stjärnor i Guide Rouge antar jag att du har.

Har du tid över så kan du komma ner hit och laga lite mat, får väl ersätta dig med Älvturer, vad säger du, sugen?

Vad jag förstått så är det inte direkt ett vilohem att vara kock, STRESSIGT värre antar jag.
            sigpic

Kommentera

Originally posted by Sturgeon
              Ohh, jobbar du som kock också, ett par stjärnor i Guide Rouge antar jag att du har.

Har du tid över så kan du komma ner hit och laga lite mat, får väl ersätta dig med Älvturer, vad säger du, sugen?

Vad jag förstått så är det inte direkt ett vilohem att vara kock, STRESSIGT värre antar jag.
              Hehe! Jobbar inte som kock... Tyckte det var lite väl stressigt...

Nu jobbar jag på ett litet platslackeringsföretag med 4 anstälda... Mycket roligare i alla fall när 3 av 4 är fisketokar...

Och en liten hemlis: min matlagning är inte ett dugg märkvärdigt, i alla fall vad jag tycker...

Kommentera

Ok, då behöver jag nog inte vara orolig för att den ska vara dålig. Blir foliegrillad Gädda till helgen då förmodligen. Mums !
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Hmmm... Det har också välldigt mycket att göra med hur bra frys man har. En skilnad på 5 grader kan ge en hålbaret som varierar mellan 2-4 månader.. Har en frys för bara fisk där gradantalet ligger långt över medel. Har inga problem att förvara fisken över ett år.
                  Men som sagt det finns många sätt att få fisken att hålla längre. Tex frysa in fisken i vatten. Man kan använda en påse ir burk för detta.. Eftersom det är luften som gör att fisken blir dålig ( fettet blir gult. och luktar inte specielt gott
                  Behöver ju inte ta upp det där med mager och fett fisk det har ni andra klarat av perfekt...
                  varför sitta inne när du kan va ute i naturen?

Kommentera

kom på en sak till... Man måste vara välldigt nogram med hur man rennsar fisken.. Det får absolut inte bli någon kontaminering av fisken eftersom det oxå försämrar hållbarheten. tillagade precis ett par rödingar som är ca ett år gammla och det var inget fel på dem. Men de var också nerfrysta utan att de var rensade.
                    varför sitta inne när du kan va ute i naturen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 025 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art