fishlr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fishlr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fishlr

Hej!

Jag arbetar som chefsarkitekt och utvecklare inom telekom-branschen. Sedan en tid tillbaks har jag förenat mina yrkeskunskaper med ett av mina fritidsintressen - fiske. Jag har spenderat en hel del av min fritid på att utveckla ett elektroniskt ekosystem för sportfiskare som jag hoppas skall kunna bidra till att göra det både roligare och enklare med sportfiske, framför allt för de som kanske inte viger all sin fritid åt sportfiske och därför enklare behöver komma över information.

Jag har fokuserat på vilken data/information man vill ha enkel tillgång till, på vilket sätt man vill ha tillgång till den samt hur man på bästa sätt kan dela med sig till andra sportfiskeintresserade. Jag har skapat flera olika typer av verktyg och visualiseringar som bygger på skräddarsydda algoritmer som ger användaren allt från enklare information av vad som gäller var, fiskekortskrav till interaktiva fångstkartor och egen-interpolerade djupkartor och 3D-modeller över sjöar och vattendrag.

Vidare har jag spenderat en del tid att städa, anpassa och integrera öppen data från olika källor (såsom SMHI, Lantmäteriverket och Naturvårdsverket) för att ta fram vad jag själv anser vara väldigt kraftfulla verktyg för att analysera nätverk av vattendrag, vandringshinder, information om båtramper, batymetrisk data mm. Jag har även tagit fram ett helt nytt och väldigt intuitivt ekosystem för "crowdsourcade" djupkartor där användare enkelt kan digitalisera gamla analoga djupkartor alternativt ladda upp loggar från elektroniska ekolod. Djupkartorna räknas ut av egenutvecklade algoritmer direkt online och kan sedan färgsättas och stylas helt fritt (t.ex. ändring av ekvidistanser mm). På fångstrapporter registreras väderdata automatiskt och användare kan sedan analysera trender och mönster i hur fisken nappar i olika fiskevatten vid olika förutsättningar såsom djup, tid på dygnet, temperatur, årstid mm.

Utvecklingsmässigt befinner jag mig just nu i ett stadie där det är dags att lansera en privat beta av plattformen och jag behöver några (4-5) glada beta-testare! Fördelaktigt är givetvis att du delar ett intresse för sportfiske men helst också att du har åtminstone begränsade kunskaper inom web-utveckling (tillräckligt för att rapportera förbättringar, buggar mm.). Ett väldigt starkt intresse eller erfarenhet inom något utav dessa områden kan mycket väl kompensera för ingen erfarenhet alls inom det andra dock!

Här kommer lite exempel från hur siten ser ut:

Egenstylade djupkartskonturer med fångster utmarkerade
    Click image for larger version

Name:	fishlr4.jpg
Views:	1
Size:	608,5 KB
ID:	1845663

Fångstanalys med filter applicerade på vikt, längd och datum/tid applicerade (OBS - Testdata)

Name:	fishlr1.jpg
Size:	670,7 KB
ID:	1845664

Personlig profil där man kan dela med sig av sitt data och sina erfarenheter - custom-konfigurerad-djupkarta

Name:	fishlr2.jpg
Size:	681,0 KB
ID:	1845665

Regleringar och regler är helt datadrivet (vektor-data) och visualiseras direkt på kartan

Name:	fishlr6.jpg
Size:	391,6 KB
ID:	1845666

Name:	Screen Shot 2016-01-25 at 20.06.49.jpg
Size:	314,7 KB
ID:	1845676

Väderdata, djup och övriga omständigheter registreras automatiskt på alla catches för analys och uppföljning

Name:	catch.jpg
Size:	483,4 KB
ID:	1845667

En av många djupkartsstilar, helt vektordrivet och helt konfigurererbart för användaren - dessutom nedladdningsbart!

Name:	fishlr5.jpg
Size:	909,9 KB
ID:	1845668

Datahantering av crowdsourcad djupkartsdata per vatten - analys och rapporter av täckningsgrad samt geografisk visualisering av vilka dataset som täcker vilka områden

Name:	fishlr7.jpg
Size:	591,8 KB
ID:	1845669

Interaktiv WebGL-baserad 3D-modell av en sjö, "vattnet" kan stängas av sättas på så att man ser sjöns profil i 3D

Name:	fishlr8.jpg
Size:	618,6 KB
ID:	1845670

Name:	fishlr10.jpg
Size:	139,1 KB
ID:	1845673

Egenutvecklad strahler-implementation (https://en.wikipedia.org/wiki/Strahler_number) räknar ut och visualiserar nätverk av vattendrag för analys, vandringshinder och fisketrappor plottas på kartan

Name:	fishlr9.jpg
Size:	766,7 KB
ID:	1845671

Om man vill kan man ha sin personliga blog. Den stora skillnaden med den här bloggen är att du fritt kan placera ut punkter, linjer och polygoner på kartan som du kan referera till i din text - väldigt kraftfullt!

Name:	blog.jpg
Size:	903,9 KB
ID:	1845672

Helt konfigurerbara djupkartor med personlig stil och utformning - laddas ner direkt i webgränssnittet. Du kan även göra djupkartor som täcker in specifika delar av din sjö i högre upplösning.

Name:	Norasjön-Fire to Ice.png
Views:	2
Size:	759,9 KB
ID:	1845674

Samma djupkarts-modell men stylad för att framhäva djup lämpliga för "gäddtrolling"

Name:	Norasjön-Pike.png
Size:	474,8 KB
ID:	1845675

Film som demonstrerar hur fishlr kan se ut på paddan eller telefonen i båten. Med fishlr får du inte bara djupet där båten befinner dig utan även framför båten! Helt plötsligt har du ett ekolod i vilken båt du än befinner dig!
    https://youtu.be/GYfkZNuyCJE

Film som demonstrerar analys av fångster.

https://youtu.be/xYSsC6ji4II

Skriv gärna ett par rader om era reflektioner av det jag visat och är ni intresserade av att dela min resa fram till lansering får ni gärna säga till!

Tack!
    Senast ändrad av racer; 2016-04-12, 20:55.

Det ser skitbra ut! Hur mycket hade du tänkt dig att den här tjänsten ska kosta? Kommer den som app eller som program man behöver ladda ned, både och?
    Jag skulle gärna testa men det finns säkert bättre lämpade personer här än mig.

Kommentera

Hej. Jag har arbetat länge som webbutvecklare och grafiker, och driver nu eget företag där vi utvecklar webbaserat utbildningsmaterial samt med media produktion. Jag tycker ditt projekt ser intressant ut och skulle gärna bidra till det på något sätt. Har själv haft en idé om att utveckla en tjänst för fiskevatten och då tänkte vi dokumentera dessa med drönare. har redan en dji inspirere 1, tillstånd och försäkring, samt självgranskningstillstånd från försvarsmakten för att filma och publicera alla fiskvatten i norra Sverige. Hör av dig om du behöver någon hjälp.

Skickat från min iPad med Tapatalk
      Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

Ursprungligen postat av JesperAdolfsson Visa inlägg
        Det ser skitbra ut!
        Tack Jesper, kul att du tycker det ser bra ut!

Hur mycket hade du tänkt dig att den här tjänsten ska kosta?
        Tanken är att den mesta, om inte all, funktionalitet som jag demonstrerade i mitt inledande inlägg är gratis. Jag har utvecklat allt själv på min fritid, helt utan riskkapital, och har därmed inga krav på mig att snabbt bli lönsam. Så inledningsvis vill jag lägga tid och energi på att bygga något som verkligen är användbart och förhoppningsvis även riktigt bra! På sikt ser jag möjlighet att bygga en affärsmodell kring sådant som mer är riktat mot fiskerättsägare, butiker och organisationer, t.ex. affärer kring fiskekort, tävlingar, camps mm.

Däremot är jag väldigt intresserad att veta vad forumet på fiskesnack.com har för åsikter och idéer kring värdet av en premiumtjänst kring de tjänster jag beskrivit. Det är klart att med mindre intäktsströmmar skulle man kunna utveckla siten i högre takt.

Kommer den som app eller som program man behöver ladda ned, både och?
        Det är en website med tillhörande app. Min erfarenhet är att planering, analys och djupare informationssökning gör sig bäst på webben, medan enklare informationssökning, här-och-nu-data och delning av information gör sig bättre via en app. Det är definitivt inga program som ska laddas ner i traditionell bemärkelse! Allt, inkl. djupkartshantering, sker direkt online.

Jag skulle gärna testa men det finns säkert bättre lämpade personer här än mig.
        Ödmjukt.. :-) Låt oss se hur tråden faller ut så återkommer jag med information om hur man kan delta!
        Senast ändrad av racer; 2016-04-13, 09:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av DreamCatchFishing Visa inlägg
          Hej. Jag har arbetat länge som webbutvecklare och grafiker, och driver nu eget företag där vi utvecklar webbaserat utbildningsmaterial samt med media produktion. Jag tycker ditt projekt ser intressant ut och skulle gärna bidra till det på något sätt. Har själv haft en idé om att utveckla en tjänst för fiskevatten och då tänkte vi dokumentera dessa med drönare. har redan en dji inspirere 1, tillstånd och försäkring, samt självgranskningstillstånd från försvarsmakten för att filma och publicera alla fiskvatten i norra Sverige. Hör av dig om du behöver någon hjälp.
          Vad kul att du nämner just detta! En av de centrala tankarna i fishlr har just varit geotaggning av all information och data. Vare sig det är foruminlägg, blogginlägg eller annan information du vill dela med dig om så skall man alltid kunna följa det visuellt på en karta. Att kunna lägga upp bilder och filmer som är geotaggade var därför en av de första funktionerna jag tog fram, och eftersom jag själv, liksom du, har ett ett annat särintresse, nämligen copters, så har tanken hela tiden varit att göra ännu mer anpassad funktionalitet för detta. Jag sitter just nu och utvecklar "log trails" för fishing trips där man kan följa sin fisketripp på en karta (GPS-data från app eller plotter). Tanken är att att göra ett importverktyg även för GPS-loggar från t.ex. DJI och 3DR (Pixhawk) så att man kan följa coptern på kartan samtidigt som man tittar på filmen.

Jag tänker mig filmer av den här typen (jag och två kompisar som spelat in): https://www.youtube.com/watch?v=bDAmmMujdiQ
          (Observera att min gimbal var trasig när vi spelade in denna film .. )

Liksom: https://www.youtube.com/watch?v=w-cQSyM-Q34

Kommentera

Är systemutvecklare och skulle kunna tänka mig att hjälpa till om det skulle behövas. Har inte hållit på jättemycket med webb, mest utvecklat windowsapplikationer.

Kommentera

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
              Är systemutvecklare och skulle kunna tänka mig att hjälpa till om det skulle behövas. Har inte hållit på jättemycket med webb, mest utvecklat windowsapplikationer.
              Vad kul! Det är ju inte själva utvecklingen jag eftersöker, utan någorlunda kvalificerad testning, så dina kunskaper räcker säkert mer än väl!

Det kan även nämnas för andra som läser tråden att även icke-tekniska personer som har gedigen kunskap inom sportfiske (speciellt inom specifika områden såsom flugfiske, trolling mm.) skulle vara väldigt värdefullt att få feedback ifrån!

Kommentera

Stora Ramm

Exempel på hur det ser ut när man laddar upp loggar från sitt ekolod, analyserar täckningsgrad, samt genererar djupkartor för nedladdning i olika stilar. Detta är sjön Stora Ramm.

Name:	BathymetryCoverage.jpg
Size:	804,6 KB
ID:	1781428

Name:	Stora Ramm-Clean.jpg
Size:	835,0 KB
ID:	1781429

Name:	Stora Ramm-Fire to Ice.jpg
Size:	804,8 KB
ID:	1781430

Name:	Stora Ramm-Nautic.jpg
Size:	502,3 KB
ID:	1781431

Kommentera

Hej Rasmus,
                  infaller i körsången, ser riktigt bra ut!!

Är intresserad av att hjälpa till som beta-testare. Har baskunskaper inom web, erfarenhet som testare inom affärssystem och (behöver kanske inte nämnas då man hänger här) ett stort intresse av fiske. :-)

//\//\

Kommentera

Ser ju riktigt riktigt grymt ut!
                    Du borde verkligen se till att tjäna pengar på det här!
                    Du kan ju ta kontakt med ekolod och gps företag, dom är säker intresserade =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 990 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art