Hej!
Jag arbetar som chefsarkitekt och utvecklare inom telekom-branschen. Sedan en tid tillbaks har jag förenat mina yrkeskunskaper med ett av mina fritidsintressen - fiske. Jag har spenderat en hel del av min fritid på att utveckla ett elektroniskt ekosystem för sportfiskare som jag hoppas skall kunna bidra till att göra det både roligare och enklare med sportfiske, framför allt för de som kanske inte viger all sin fritid åt sportfiske och därför enklare behöver komma över information.
Jag har fokuserat på vilken data/information man vill ha enkel tillgång till, på vilket sätt man vill ha tillgång till den samt hur man på bästa sätt kan dela med sig till andra sportfiskeintresserade. Jag har skapat flera olika typer av verktyg och visualiseringar som bygger på skräddarsydda algoritmer som ger användaren allt från enklare information av vad som gäller var, fiskekortskrav till interaktiva fångstkartor och egen-interpolerade djupkartor och 3D-modeller över sjöar och vattendrag.
Vidare har jag spenderat en del tid att städa, anpassa och integrera öppen data från olika källor (såsom SMHI, Lantmäteriverket och Naturvårdsverket) för att ta fram vad jag själv anser vara väldigt kraftfulla verktyg för att analysera nätverk av vattendrag, vandringshinder, information om båtramper, batymetrisk data mm. Jag har även tagit fram ett helt nytt och väldigt intuitivt ekosystem för "crowdsourcade" djupkartor där användare enkelt kan digitalisera gamla analoga djupkartor alternativt ladda upp loggar från elektroniska ekolod. Djupkartorna räknas ut av egenutvecklade algoritmer direkt online och kan sedan färgsättas och stylas helt fritt (t.ex. ändring av ekvidistanser mm). På fångstrapporter registreras väderdata automatiskt och användare kan sedan analysera trender och mönster i hur fisken nappar i olika fiskevatten vid olika förutsättningar såsom djup, tid på dygnet, temperatur, årstid mm.
Utvecklingsmässigt befinner jag mig just nu i ett stadie där det är dags att lansera en privat beta av plattformen och jag behöver några (4-5) glada beta-testare! Fördelaktigt är givetvis att du delar ett intresse för sportfiske men helst också att du har åtminstone begränsade kunskaper inom web-utveckling (tillräckligt för att rapportera förbättringar, buggar mm.). Ett väldigt starkt intresse eller erfarenhet inom något utav dessa områden kan mycket väl kompensera för ingen erfarenhet alls inom det andra dock!
Här kommer lite exempel från hur siten ser ut:
Egenstylade djupkartskonturer med fångster utmarkerade
Fångstanalys med filter applicerade på vikt, längd och datum/tid applicerade (OBS - Testdata)
Personlig profil där man kan dela med sig av sitt data och sina erfarenheter - custom-konfigurerad-djupkarta
Regleringar och regler är helt datadrivet (vektor-data) och visualiseras direkt på kartan
Väderdata, djup och övriga omständigheter registreras automatiskt på alla catches för analys och uppföljning
En av många djupkartsstilar, helt vektordrivet och helt konfigurererbart för användaren - dessutom nedladdningsbart!
Datahantering av crowdsourcad djupkartsdata per vatten - analys och rapporter av täckningsgrad samt geografisk visualisering av vilka dataset som täcker vilka områden
Interaktiv WebGL-baserad 3D-modell av en sjö, "vattnet" kan stängas av sättas på så att man ser sjöns profil i 3D
Egenutvecklad strahler-implementation (https://en.wikipedia.org/wiki/Strahler_number) räknar ut och visualiserar nätverk av vattendrag för analys, vandringshinder och fisketrappor plottas på kartan
Om man vill kan man ha sin personliga blog. Den stora skillnaden med den här bloggen är att du fritt kan placera ut punkter, linjer och polygoner på kartan som du kan referera till i din text - väldigt kraftfullt!
Helt konfigurerbara djupkartor med personlig stil och utformning - laddas ner direkt i webgränssnittet. Du kan även göra djupkartor som täcker in specifika delar av din sjö i högre upplösning.
Samma djupkarts-modell men stylad för att framhäva djup lämpliga för "gäddtrolling"
Film som demonstrerar hur fishlr kan se ut på paddan eller telefonen i båten. Med fishlr får du inte bara djupet där båten befinner dig utan även framför båten! Helt plötsligt har du ett ekolod i vilken båt du än befinner dig!
https://youtu.be/GYfkZNuyCJE
Film som demonstrerar analys av fångster.
https://youtu.be/xYSsC6ji4II
Skriv gärna ett par rader om era reflektioner av det jag visat och är ni intresserade av att dela min resa fram till lansering får ni gärna säga till!
Tack!
Jag arbetar som chefsarkitekt och utvecklare inom telekom-branschen. Sedan en tid tillbaks har jag förenat mina yrkeskunskaper med ett av mina fritidsintressen - fiske. Jag har spenderat en hel del av min fritid på att utveckla ett elektroniskt ekosystem för sportfiskare som jag hoppas skall kunna bidra till att göra det både roligare och enklare med sportfiske, framför allt för de som kanske inte viger all sin fritid åt sportfiske och därför enklare behöver komma över information.
Jag har fokuserat på vilken data/information man vill ha enkel tillgång till, på vilket sätt man vill ha tillgång till den samt hur man på bästa sätt kan dela med sig till andra sportfiskeintresserade. Jag har skapat flera olika typer av verktyg och visualiseringar som bygger på skräddarsydda algoritmer som ger användaren allt från enklare information av vad som gäller var, fiskekortskrav till interaktiva fångstkartor och egen-interpolerade djupkartor och 3D-modeller över sjöar och vattendrag.
Vidare har jag spenderat en del tid att städa, anpassa och integrera öppen data från olika källor (såsom SMHI, Lantmäteriverket och Naturvårdsverket) för att ta fram vad jag själv anser vara väldigt kraftfulla verktyg för att analysera nätverk av vattendrag, vandringshinder, information om båtramper, batymetrisk data mm. Jag har även tagit fram ett helt nytt och väldigt intuitivt ekosystem för "crowdsourcade" djupkartor där användare enkelt kan digitalisera gamla analoga djupkartor alternativt ladda upp loggar från elektroniska ekolod. Djupkartorna räknas ut av egenutvecklade algoritmer direkt online och kan sedan färgsättas och stylas helt fritt (t.ex. ändring av ekvidistanser mm). På fångstrapporter registreras väderdata automatiskt och användare kan sedan analysera trender och mönster i hur fisken nappar i olika fiskevatten vid olika förutsättningar såsom djup, tid på dygnet, temperatur, årstid mm.
Utvecklingsmässigt befinner jag mig just nu i ett stadie där det är dags att lansera en privat beta av plattformen och jag behöver några (4-5) glada beta-testare! Fördelaktigt är givetvis att du delar ett intresse för sportfiske men helst också att du har åtminstone begränsade kunskaper inom web-utveckling (tillräckligt för att rapportera förbättringar, buggar mm.). Ett väldigt starkt intresse eller erfarenhet inom något utav dessa områden kan mycket väl kompensera för ingen erfarenhet alls inom det andra dock!
Här kommer lite exempel från hur siten ser ut:
Egenstylade djupkartskonturer med fångster utmarkerade
Fångstanalys med filter applicerade på vikt, längd och datum/tid applicerade (OBS - Testdata)
Personlig profil där man kan dela med sig av sitt data och sina erfarenheter - custom-konfigurerad-djupkarta
Regleringar och regler är helt datadrivet (vektor-data) och visualiseras direkt på kartan
Väderdata, djup och övriga omständigheter registreras automatiskt på alla catches för analys och uppföljning
En av många djupkartsstilar, helt vektordrivet och helt konfigurererbart för användaren - dessutom nedladdningsbart!
Datahantering av crowdsourcad djupkartsdata per vatten - analys och rapporter av täckningsgrad samt geografisk visualisering av vilka dataset som täcker vilka områden
Interaktiv WebGL-baserad 3D-modell av en sjö, "vattnet" kan stängas av sättas på så att man ser sjöns profil i 3D
Egenutvecklad strahler-implementation (https://en.wikipedia.org/wiki/Strahler_number) räknar ut och visualiserar nätverk av vattendrag för analys, vandringshinder och fisketrappor plottas på kartan
Om man vill kan man ha sin personliga blog. Den stora skillnaden med den här bloggen är att du fritt kan placera ut punkter, linjer och polygoner på kartan som du kan referera till i din text - väldigt kraftfullt!
Helt konfigurerbara djupkartor med personlig stil och utformning - laddas ner direkt i webgränssnittet. Du kan även göra djupkartor som täcker in specifika delar av din sjö i högre upplösning.
Samma djupkarts-modell men stylad för att framhäva djup lämpliga för "gäddtrolling"
Film som demonstrerar hur fishlr kan se ut på paddan eller telefonen i båten. Med fishlr får du inte bara djupet där båten befinner dig utan även framför båten! Helt plötsligt har du ett ekolod i vilken båt du än befinner dig!
https://youtu.be/GYfkZNuyCJE
Film som demonstrerar analys av fångster.
https://youtu.be/xYSsC6ji4II
Skriv gärna ett par rader om era reflektioner av det jag visat och är ni intresserade av att dela min resa fram till lansering får ni gärna säga till!
Tack!
Kommentera