En fråga, en fundering ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga, en fundering ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
    Vänstervevat all the way... Du som är flugfiskare borde väl vet att det är höger hand som är "rätt" att veva med egentligen.
    Har alltid vevat med vänstern, är starkare i vänstern men har mer kontroll med högern :-) är ju högerhänt men jobbar med båda händerna :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag vill inte heller dra igång vänster- kontra högervevatdebatten.

Jag är högerhänt och vevar med vänster i de flesta sammanhang.
      Till min stora förvåning märkte jag att högervevat med multirulle fungerade utmärkt för mig vid havsfiske (pillemete). Jag hade en udda fattning - spöet på min högra sida med ett fast grepp med vänster hand under spöets handtag ovanför rullen. När jag pumpade fisken upp till ytan hade jag spöhandtagets nedre del i höger armhåla. Konstigt nog kändes detta helt rätt.

Jag tror dock att jag skulle välja vänstervevad multirulle till riktigt tungt havsfiske. Då ett spöbälte nyttjas tror jag att jag inte skulle få en bra balans och styrka om jag skulle veva med höger hand.

Kanske en lång utläggning men den visar att även de mest ihärdiga vänstervevare kan ändra sig.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-04-11, 22:05.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har fiskat vänstervevat i stort sett hela mitt fiske liv. Först haspel sedan multi - första var en jb. Kändes naturligt att styra spöt med högerhanden. Men så hamnade jag i en bottenlös gungfly av små Ambassadeurer och då tvingade plånboken mig att köra högervevade. En vänstervevad 25:a överstiger vida min budget... Nu har jag två vänstervevad och tre högervevade för fisket. Jerkar gör jag inte gärna högervevat men annars tycker jag att det inte spelar någon roll. Så kör på med vänstervevat så länge rullen du vill ha finns i det utförandet utan att ruinera dig. Det tar trots allt en stund att lära om...
        Skit fiske!
        Gösta
        Senast ändrad av Gösta; 2016-04-11, 17:50.

Kommentera

Är högerhänt o har alltid vevat med höger. Har testat veva med vänster flera gånger men de känns inte naturligt för mig.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

För mig som kastar över höger axel, om jag inte sveper iväg ett backhandkast, då känns det jävligt skevt och omständigt att behöva byta spöhand efter kast om jag skulle veva med en högerrulle. Det blir liksom ett onödigt moment att göra så att efter kast behöva byta spöhand. Ha en bra dag på jobbet allihopa och ni som inte jobbar får ha ett bra sketfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
              För mig som kastar över höger axel, om jag inte sveper iväg ett backhandkast, då känns det jävligt skevt och omständigt att behöva byta spöhand efter kast om jag skulle veva med en högerrulle. Det blir liksom ett onödigt moment att göra så att efter kast behöva byta spöhand. Ha en bra dag på jobbet allihopa och ni som inte jobbar får ha ett bra sketfiske
              Det är sånt jag sett :-) exempel Trumman kastar så med multirulle, men tittar man när han kastar med haspel så vevar han med vänstern :-)
              Jag tackar för alla svar och fortsätter vänsterveva, rullen jag beställt nu med jerkspö är vänstervevad :-) funkar det bra blir det kanske en rulle till framåt hösten till laxfiske :-)
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Har testat veva med vänster flera gånger men de känns inte naturligt för mig.
                Du är inte ensam, Amerikaner och Asiater verkar också ha svårt att veva med vänster annars hade det nog funnits lika många vänster-vevade runda Amb: där som här
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-04-12, 07:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 047 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art