Ursprungligen postat av Mabo
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En fråga, en fundering ?
Collapse
X
-
Jag vill inte heller dra igång vänster- kontra högervevatdebatten.
Jag är högerhänt och vevar med vänster i de flesta sammanhang.
Till min stora förvåning märkte jag att högervevat med multirulle fungerade utmärkt för mig vid havsfiske (pillemete). Jag hade en udda fattning - spöet på min högra sida med ett fast grepp med vänster hand under spöets handtag ovanför rullen. När jag pumpade fisken upp till ytan hade jag spöhandtagets nedre del i höger armhåla. Konstigt nog kändes detta helt rätt.
Jag tror dock att jag skulle välja vänstervevad multirulle till riktigt tungt havsfiske. Då ett spöbälte nyttjas tror jag att jag inte skulle få en bra balans och styrka om jag skulle veva med höger hand.
Kanske en lång utläggning men den visar att även de mest ihärdiga vänstervevare kan ändra sig.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-04-11, 22:05.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Har fiskat vänstervevat i stort sett hela mitt fiske liv. Först haspel sedan multi - första var en jb. Kändes naturligt att styra spöt med högerhanden. Men så hamnade jag i en bottenlös gungfly av små Ambassadeurer och då tvingade plånboken mig att köra högervevade. En vänstervevad 25:a överstiger vida min budget... Nu har jag två vänstervevad och tre högervevade för fisket. Jerkar gör jag inte gärna högervevat men annars tycker jag att det inte spelar någon roll. Så kör på med vänstervevat så länge rullen du vill ha finns i det utförandet utan att ruinera dig. Det tar trots allt en stund att lära om...
Skit fiske!
GöstaSenast ändrad av Gösta; 2016-04-11, 17:50.
Kommentera
-
För mig som kastar över höger axel, om jag inte sveper iväg ett backhandkast, då känns det jävligt skevt och omständigt att behöva byta spöhand efter kast om jag skulle veva med en högerrulle. Det blir liksom ett onödigt moment att göra så att efter kast behöva byta spöhand. Ha en bra dag på jobbet allihopa och ni som inte jobbar får ha ett bra sketfiske
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inläggFör mig som kastar över höger axel, om jag inte sveper iväg ett backhandkast, då känns det jävligt skevt och omständigt att behöva byta spöhand efter kast om jag skulle veva med en högerrulle. Det blir liksom ett onödigt moment att göra så att efter kast behöva byta spöhand. Ha en bra dag på jobbet allihopa och ni som inte jobbar får ha ett bra sketfiske
Jag tackar för alla svar och fortsätter vänsterveva, rullen jag beställt nu med jerkspö är vänstervevad :-) funkar det bra blir det kanske en rulle till framåt hösten till laxfiske :-)Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Har testat veva med vänster flera gånger men de känns inte naturligt för mig.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-04-12, 07:23.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 047 visningar
1 gilla
|