Gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiske

Har tänkt att ta stor gösen i sommar. Ett litet problem är att vi i fjor tog ca:150 gösar på 3 pers. och den största på 2,7 kg. och dom minsta på ca:1 kg, vad beror det på? Vi trollar med wobbler på alla tänkbara djup och tider på dygnet, men där blir aldrig någon stor, men yrkesfiskarna tar ofta mkt grov gös. I fjor var den största jag såg och hörde var 13,5 kg. Och vi trollar sidan om deras nät och tar fisk där med, men vi tar fler på andra ställen i sjön. Är det så att större gös är försiktigare på wobbler och det kanske skulle gå bättre med mete vilket jag aldrig testat. Hur ska vi lyckas???? Några tips, då vi vet att där finns mkt och stor gös. Tacksam för tips.

Henrik
    Senast ändrad av Big Pike; 2006-03-30, 20:39.

Ursprungligen postat av Big Pike
    Har tänkt att ta stor gösen i sommar. Ett litet problem är att vi i fjor tog ca:150 gösar på 3 pers. och den största på 2,7 kg. och dom minsta på ca:1 kg, vad beror det på? Vi trollar med wobbler på alla tänkbara djup och tider på dygnet, men där blir aldrig någon stor, men yrkesfiskarna tar ofta mkt grov gös. I fjor var den största jag såg och hörde var 13,5 kg. Och vi trollar sidan om deras nät och tar fisk där med, men vi tar fler på andra ställen i sjön. Är det så att större gös är försiktigare på wobbler och det kanske skulle bättre med mete vilket jag aldrig testat. Hur ska vi lyckas???? Några tipps, då vi vet att där finns mkt och stor gös. Tacksam för tipps.

Henrik
    Skulle också vilja veta lite mer om gösfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Big Pike
      Har tänkt att ta stor gösen i sommar. Ett litet problem är att vi i fjor tog ca:150 gösar på 3 pers. och den största på 2,7 kg. och dom minsta på ca:1 kg, vad beror det på? Vi trollar med wobbler på alla tänkbara djup och tider på dygnet, men där blir aldrig någon stor, men yrkesfiskarna tar ofta mkt grov gös. I fjor var den största jag såg och hörde var 13,5 kg. Och vi trollar sidan om deras nät och tar fisk där med, men vi tar fler på andra ställen i sjön. Är det så att större gös är försiktigare på wobbler och det kanske skulle bättre med mete vilket jag aldrig testat. Hur ska vi lyckas???? Några tipps, då vi vet att där finns mkt och stor gös. Tacksam för tipps.

Henrik

Ett litet tips som vi har märkt när vi trollar gös är. Stor wobbler = stor fisk.
      med stor menar jag rapala 18cm, westins jätte delad 17cm med flera. Kankse värt att testa?

Gös på 13,5kg.. låter väldigt stort. Antar att den inte är spöfångad då svenska rekordet sedan 18 år tillbaka är 12,07kg =)

Kommentera

Jadu, är ju en bra fråga. Det jag skulle kunna rekommendera är att fiske Pelagiskt med olika typer av beten, prova gärna en Mörrumspinnare eller en Reflex, dom är irriterande och kan lyckas locka större fisk till hugg. Prova sicksacka och bromsa ner farten ibland om ni trollar det kan också generera större fisk.
        Annars är det väl nöta som gäller, gösen är en slug fisk och bara den sluga lyckas fånga den sluga.

Kommentera

Ursprungligen postat av moretoft
          Ett litet tips som vi har märkt när vi trollar gös är. Stor wobbler = stor fisk.
          med stor menar jag rapala 18cm, westins jätte delad 17cm med flera. Kankse värt att testa?

Gös på 13,5kg.. låter väldigt stort. Antar att den inte är spöfångad då svenska rekordet sedan 18 år tillbaka är 12,07kg =)
          Nej spöfångad var den inte, men jag har sett den!!!!!! Hyfsad firre. Alla wobbler i alla former och djup men det hjälper inte, ännu. Men den ska sitta där i sommar

Kommentera

Ursprungligen postat av GustafssoN
            Jadu, är ju en bra fråga. Det jag skulle kunna rekommendera är att fiske Pelagiskt med olika typer av beten, prova gärna en Mörrumspinnare eller en Reflex, dom är irriterande och kan lyckas locka större fisk till hugg. Prova sicksacka och bromsa ner farten ibland om ni trollar det kan också generera större fisk.
            Annars är det väl nöta som gäller, gösen är en slug fisk och bara den sluga lyckas fånga den sluga.

Trolla med spinnare...?

Kommentera

spinnare

jag brukar ha 3 wobler & en spinnare ifall det finns nån abbore, & det har jag lyckas med!!! man kan alltid testa!!!

Kommentera

Jag tog min största Gös (6kg) förra året på trolling med Zalt på ca. 2 meters djup tidigt i juni.
                Samma ställe gav även en på 4kg samma period.
                Frivattenstrolling gav inget över 2 kg på hela säsongen.
                Detta var i skärgården innanför Furusund....

I år ska jag ta dom med Polska jiggar
                Testade det fisket för första gången i december och det var ju riktigt kul !

Kommentera

Ursprungligen postat av moretoft
                  Trolla med spinnare...?
                  Spinnare utmärkt gösbete!
                  Vid trolling kan problem uppstå, men de är till för att lösas.
                  Mitt tips till större gösar är större bete, både vobbler och agnfisken.
                  CottonCordell Deeprunner Redfin har höjt medelvikten för mig. Närmare 3 kg i de sjöarna som har blandade storlekar.

Kommentera

MoreToft, funkar faktiskt utmärkt att köra med spinnare. Reflex Silver / Blå, tror den ligger på 18 gram är väldigt effektiv. Kanske tycks konstigt för vissa men den är väldigt effektiv, när vi provfiskat wobblers och fisket varit segt men sedan bytt till reflex har det inte tagit lång tid innan första gösen suttit.
                    Min största gös på 4kg är ju inget att skryta om direkt men den är iaf tagen på 1 spinnare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 234 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art