vilket däcktryck på trailer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilket däcktryck på trailer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av SEA WOLF Visa inlägg
    Tjena Bowen

    Vad väger båten... typ av båt?
    Hej!
    Det är en TK Trailer BT 600-2, båten är en ryds 480 RSI
    Så kärran är i närheten av fullastad i vikt och längd.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #12
      Det är nog inga problem å pumpa 3-4 bar det är väl C däck på trailern.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av SEA WOLF Visa inlägg
        Det är nog inga problem å pumpa 3-4 bar det är väl C däck på trailern.
        Ja det är ett C med i beteckningen på däcket.
        Men vad innebär det?
        Och varför skriver TK själva 2,4 bar?
        Jag har 2,9 nu, men känns gungig och svajig.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Ja det är ett C med i beteckningen på däcket.
          Men vad innebär det?
          Och varför skriver TK själva 2,4 bar?
          Jag har 2,9 nu, men känns gungig och svajig.
          C är förstärkta däck för släp och lätt lastbil, pick up mm.

          Prova pumpa i lite till. Annars får du göra som mig och skaffa 175 på 14".
          Enorm skillnad. Gick inte få bort gunget på 155/80 (billiga kargomax 4000)
          Sitter exakt samma på min tiki 750 släpvagn som också beter sig oroligt med maxlast.

          Har du 10mm tillgodo i hjulhusen åt båda håll och trailar ofta så byt.
          Alumacraft så klart!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
            C är förstärkta däck för släp och lätt lastbil, pick up mm.

            Prova pumpa i lite till. Annars får du göra som mig och skaffa 175 på 14".
            Enorm skillnad. Gick inte få bort gunget på 155/80 (billiga kargomax 4000)
            Sitter exakt samma på min tiki 750 släpvagn som också beter sig oroligt med maxlast.

            Har du 10mm tillgodo i hjulhusen åt båda håll och trailar ofta så byt.
            Ja ok!
            Ja jag pumpar lite till, annar byter jag väl hjul kanske. För jag trailar en hel del mil förstås.
            Men det är ju lite trist att behöva köpa nya till en flång ny trailer.
            Senast ändrad av Bowen; 2016-04-02, 20:08.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #16
              Du kan kika på däcken när du kört en bit på ren asfalt då kan du se var slitytan går, har du däcken för dåligt pumpade så blir de allt för platta och du får slitningar ner på själva däckssidan, är de för hårt pumpade så sliter de bara på mitten av däcket. Det där syns och variera både utifrån vilken vikt/belastning du utsätter däcket för, däck märken/modell, samt hur hårt du pumpar det.
              Sedan varierar det faktiskt också med temperaturen. Om du pumpar däcket till lagom tryck i typ 10 minus så lär du ha ett övertryck vid 20 plusgrader. (Har en gång sprängt ett cykeldäck just på grund av det där pumpade i bra när det var rejält kallt på morgonen, ställde cykeln mitt i vårsolen på en södervägg och hade en sprängd innerslang på eftermiddagen...)

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av bibl Visa inlägg
                (Har en gång sprängt ett cykeldäck just på grund av det där pumpade i bra när det var rejält kallt på morgonen, ställde cykeln mitt i vårsolen på en södervägg och hade en sprängd innerslang på eftermiddagen...)
                Det der har jeg også prøvd, men med bellyboat. Med meg oppi.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av bibl Visa inlägg
                  Du kan kika på däcken när du kört en bit på ren asfalt då kan du se var slitytan går, har du däcken för dåligt pumpade så blir de allt för platta och du får slitningar ner på själva däckssidan, är de för hårt pumpade så sliter de bara på mitten av däcket. Det där syns och variera både utifrån vilken vikt/belastning du utsätter däcket för, däck märken/modell, samt hur hårt du pumpar det.
                  Sedan varierar det faktiskt också med temperaturen. Om du pumpar däcket till lagom tryck i typ 10 minus så lär du ha ett övertryck vid 20 plusgrader. (Har en gång sprängt ett cykeldäck just på grund av det där pumpade i bra när det var rejält kallt på morgonen, ställde cykeln mitt i vårsolen på en södervägg och hade en sprängd innerslang på eftermiddagen...)
                  Skall kolla på det.
                  Låter bra i teorin, men utan egentlig erfarenhet och vana att kolla på detta så kanske man inte kan utläsa så mycket av det ändå.
                  Jag får se hur det går. Kan ju vara så att däcken skall se ut så.
                  Jag tycker det såg likadant ut på bilarna när jag bytte däck, pumpade det man skulle och det ser ut som det är lite lite luft.
                  Det kanske skall se så ut
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #19
                    Trailerdäck brukar ha beslastningsindex runt 76-80 eller 400-450kg på vanligast 155mm däck och 60-80 profil.

                    Personbilsdäck runt 92-98 dvs upp till 750kg styck på 205 till 235mm däckbredd och 35-60 profil.

                    Personbilsdäck på en normal bil är ofta klassade runt 240 uppåt 300kmh och trailer behöver inte ha mer än 80kmh.

                    225/45 är ca 10cm gummi i profil och 155/80 ca 12,5cm i profil.
                    Dvs 30% mindre bredd och 25% mer gummiprofil.
                    Kommer svampa och se opumpat ut mycket tidigare när det belastas.
                    Alumacraft så klart!

                    Kommentera


                    • #20
                      Det verkar som du kan detta.
                      Har trailat nån timme idag och vagnen känns ok bakom bilen, men gungar och studsar en del.
                      Funderade på om det skulle vara så kanske eftersom kärran är odämpad. Var bara en tanke.

                      Men du säger alltså att det större hjulet/däcket skulle ta bort mycket av detta?
                      Men min fråga är då, har det någon mer betydelse, mer än marginell menar jag.
                      Visst det kanske gungar lite mindre, men blir det inte mer påfrestning på båt O kärra då?

                      Man tycker ju att en kärra av så pass känt märke och många år i branschen borde vara anpassad och optimerad?
                      Jag ifrågasätter inte dig tybling, undrar bara i allmänhet.

                      Skulle kärran fungera bättre med dina föreslagna hjul?
                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

                      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                      -Okänd

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 061 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 229 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      983 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 703 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av stahre87, 2014-01-17, 13:06
                      72 svar
                      9 847 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Arbetar...
                      X