Doft på drag!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Doft på drag!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Doft på drag!?

Tjena..

Sitter och sorterar och finslippar all utrustning för att stilla suget inför den kommande HÖsäsongen här på västkusten. Fick mig en fundering nu när jag sitter här. Innan jag blev helt frälst för enbart HÖfisket, fiskade jag en hel del torsk med jigg här på västkusten. Då tog jag till vana att frysa in jiggar i fryspåsar med räkor inför nästa fiskepass. Detta upplevde ivarjefall jag vara effektivt då jag jiggade hem jiggen extrem långsamt studsande på botten.

Jag har till vana att alltid efter varje fiskepass lägga alla mina drag/wobblers i ett vattenbad efter fiske i saltvatten, kanske överkurs, men jag bevarar drag och krokar bättre och längre. Nu till min fundering, varför inte göra liknande med HÖdragen? Här tänker jag mig att kanske strimmla ner typ strömming, mixa till en rinnande smörja med lite matolja och spä ut med vattnet, detta kan dragen sen kan ligga och dra sig i, dels för att få bort saltvatten men också för att att tillföra doft. Min enda tanke är att draglåda, övrig utrustning kommer lukta urk, men på vilket sätt skulle det kunna påverka fisket negativt tror ni!? Jag drog ett flertal HÖ som bifångst som yngre när man botten metade med strömming, och vevade in snabbt intill kanterna. Om inte annat får man stå i fred om doften av utrustning blir för hemsk, vilket bara passar mig ...

Vad tror ni, är det bara trams eller kan det faktiskt vara något att prova. Någon kanske redan har provat på och har erfarenhet av hur doftmedel på HÖdrag fungerar...

Mvh Daniel

Jag har testat toftmedel på mer elr mindre allt... Mest för å testa Luktar fan om fingrarna resten av dagen, men håller bara på draget i ett kast... Men när i kastet de försvinner vet jag inte, men lukten är helt borta när man får tillbaks draget i alla fall... Har dock en känsla av att om man kör medel på flugor så håller de längre, men nu vart de ju drag vi snackade om.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
      Jag har testat toftmedel på mer elr mindre allt... Mest för å testa Luktar fan om fingrarna resten av dagen, men håller bara på draget i ett kast... Men när i kastet de försvinner vet jag inte, men lukten är helt borta när man får tillbaks draget i alla fall... Har dock en känsla av att om man kör medel på flugor så håller de längre, men nu vart de ju drag vi snackade om.
      Kör med doftmedel på linan, (flätlina) 50-60cm närmast draget, sitter rätt bra, har luktat precis som snöhäst, och det luktar många kast. Finns även små behållare som man fyller med bomull och doftmedel, fästes på tafsen.

Kommentera

Köp en dosa Generalsnus och lägg in en fet prilla, låt prillan ligga inne i ca 45 minuter så att den har börjat rinna bra, sen spottar du tre gånger på draget innan innan du tar första kastet. Det funkar i alla fall om det är ett 25 lr 30 grams kopparfärgat Snaps och du fiskar på västkusten/ sketfiske

Kommentera

Ja det var min tanke också att det kanske skulle släppa relativt snabbt mot metal/plast, därför jag tänkte att olja skulle bevara doften längre. Men som du säger Snöhäst så lär det hela bli en mer kladdig illa luktande historia som troligtvis kommer vara långvarig på händer och utrustning men kortvarig på dragen, så jag överger nog denna tanken.

Anledningen till att jag från början snöade in på denna tanken var just det som du Ivar nämner, doft på linan. Råkade spilla olja på linspolen som snabbt gottade ner sig i linan och går inte att bara torka bort. Detta fick mig att fundera på om inte det ev skulle påverka fisket negativt, fätlina drar ju till sig mer och just denna oljan luktade väldigt mycket. Kanske ändå ska göra ett expriment med doft, fast på linan när jag ändå får för mig att oljan kommer avge doft som jag vill få bort. Blir en linspole som får bada istället :P.

Jag har uppenbarligen helt missförstås snusets effekt på fisket JunkOne hehe, jag som alltid har torkat händerna mm för att inte just Generalsnusen ska kladda på drag och lina haha :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 319 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art