Slutfiskat med levande bete?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slutfiskat med levande bete??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av toxs
    Var kommer man då att dra skillnaden. Halva svenska folket fiskar ju med levande mask på kroken på sommaren. Vem är det som bestämmer att masken är mindre värd eller känner mindre smärta än mörten?

//Fred

BRA SAGT!!!

Och sluta å tjata om vad man får och inte får i andra länder!
    Vi bor väl inte där??

I så fall är det tillåtet att visa porr på tv i norge!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
      Sitter som skit och fisken tar mer skada eftersom pinnarna gräver sig in i sidorna...har man dessutom lite tyngre beten (2-3 hg) så varken håller de eller sitter på rätt ställe - inget alternativ i min värld - bättre med gummibandet
      Det beror väl på storleken på betet.. Mina beten på den tiden hade kroppen i öglan. Fast gummiband kan nog vara enklare medges.

Kommentera

Ursprungligen postat av toxs
        Var kommer man då att dra skillnaden. Halva svenska folket fiskar ju med levande mask på kroken på sommaren. Vem är det som bestämmer att masken är mindre värd eller känner mindre smärta än mörten?

//Fred
        Det är ryggradsdjur som omfattas av djurskyddslagarna. (även bläckfisk även om den ej är ett ryggradsdjur).

Och Janke.. det är förbjudet i Sverige med levande betesfisk på kroken men myndigheterna ser antingen mellan fingrarna eller är ovetande.

Jakt och fiske är undantaget de flesta djurskyddslagar men levande bete innefattas ej i detta undantag.

Intressant att många här förbannar pilbågsfiske när de själva inte har den minsta respekt för liv. Speciellt fiske med levande betesfisk när man kör c&r är ju fullkomligt förkastligt.. Hade kanske förstått det om det var för att behålla fångsten men inte annars. Ni plågar alltså en massa betesfisk bara för att sen plåga rovfisk i onödan (eftersom ni givetvis inte har någon som helst intention att behålla matfisk).. Efter fisketuren åker ni till konsum och köper fiskpinnar som är gjorda av fisk som är mycket mer hotad än Gäddan och fångad på ett ännu plågsammare sätt.

Kommentera

Sjukt det där. Dom kan ju inte säga så där. Det är ju som att säga att jägarna inte får skjuta djur om inte första skottet är direkt dödande. Borde inte Djurskyddsmyndigheten försöka att skydda lax o dylikt från nätt? För där kan man kalla att fisken plågas. När den stryps till döds. Eller om den har tur att överlev (tur?), får liga i botten på en båt tills det att den skall rensas...

Kommentera

Djurplågeri eller inte det beror ju helt på hur djupt du sätter kroken. självklart är det inte skönt för mörten.. Men om det nu skulle förbjudas tror jag att det enda som skulle kunna hända är att fiskar som tagits på levande inte kommer att vara med i tävlingar osv.
            "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Ursprungligen postat av Rp
              Sjukt det där. Dom kan ju inte säga så där. Det är ju som att säga att jägarna inte får skjuta djur om inte första skottet är direkt dödande. Borde inte Djurskyddsmyndigheten försöka att skydda lax o dylikt från nätt? För där kan man kalla att fisken plågas. När den stryps till döds. Eller om den har tur att överlev (tur?), får liga i botten på en båt tills det att den skall rensas...
              Det är stor skillnad eftersom nätfångad fisk kommer att konsumeras. Betesfisk plågas ihjäl utan någon som helst högre mening.

Kommentera

Salmo32: För fisken som fångas är det nog STOR skillnad på att fångas av mig och släppas än att kvävas i ett nät... Eller vad tror du?

Bestämmer du att det är en högre mening att ätas?

Varför är det ok att "plåga" fisk om den ska konsumeras?

Att fiska med levande bete är ett ställningstagande jag tar och tycker jag att det är ok att fiska med levande bete så gör jag det utan att bry mig om moraltanter (vars sanning är den enda) kommer gnällande!

Att sen komma och påstå att man inte har respekt för liv, vad vet du om min respekt för liv? Bestämmer du vilket liv som ska ha respekt?
                Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Allmänt,snacka mygg, å svälja kameler....

Kommentera

Personligen tror jag att det är ett steg i att inför diverse djurrättsaktivister visa att man från myndighetshåll anser att alla djur är lika värda, oavsett storlek och nytta för oss människor. Om detta sedan omsätts i någon praktisk handling med kontroller el. liknande på sjöar - skulle inte tro det. Detta lär inte innebära nån som helst förändring för den som bedriver fiske med levande agnfisk.

Kommentera

Vi hade kunnat göra en typ av västar man sätter på fisken och fäster med kardborreband. som man sedan har krokarna i? på så sätt skadas inte fisken förrän gäddan mosar den? Smart eller?
                      /Lazinko

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 076 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art