Slutfiskat med levande bete?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slutfiskat med levande bete??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

snoookarn: Japp vet, men jag kommer fortsätta fiska med levande beten även om det skulle förbjudas!!
    Senast ändrad av kenta_85; 2006-03-22, 19:41.
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

henrikno: man kan inte motivera tex en stöld med att säga att jag vet en som döda en annan och går fri.
      Jag tror inte heller att de som fiskar med levande agn kommer att ha några problem att göra det i fortsättningen om de vill, men det är ändå bra att diskutera det, kanske någon köper ett jerbaitspö istället.

Kommentera

levande bete...

haha! Lödde-gäddorna lär bli glada iallafall!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tool
          haha! Lödde-gäddorna lär bli glada iallafall!
          Folk bryr sig inte ett skit - som det är idag så får man inte ta betesfisk från ett annat vatten och sedan använda i Löddeå (är väl så i många vatten?) men nästan alla "vår-turister" köper mörtar som är fångade främst i Höjeå... Beror på att det är nästan omöjligt att hitta mört i ån på våren (vilket jag lider gravt av nu... :P)

Sedan uppmärsammade jag ett kul citat i artikeln apropos everflows uttalande:
          "Dessutom måste agnet vara avlivat innan det sätts på kroken." - man gör en värdeskillnad mellan agnet och bytet... ???
          Jag bara skojar - jag har vissa kval när jag metar med levande bete (oavsett om det är mask eller mört) men det kommer inte hindra mig i framtiden - jag har kommit fram till att jag är av en komplex natur och kan leva med vissa inkonsekvenser i min moral (etik??? vad är skillnaden?)
          Senast ändrad av CalleX; 2006-03-22, 20:20.

Kommentera

Lycka till att förbjuda fiske med levande agn

Tror själv inte fisken känner smärta eller förstår varför det blev så svårt att simma helt plötsligt... Det finns ju forskningar åt båda hållen men...
            Döda en mört, meta med den
            Meta med levande, rovfisken dödar den.
            Förstår inte riktigt vad det spelar för roll (om fisken inte känner smärta vill säga)

"Var och en som fiskar eller jagar, eller trampar på en myra, måste inför sig själv värdera livet efter egna principer. Sett i ett större sammanhang utgör jakt och fiske ur nöjessynpunkt endast ett moraliskt dilemma. Fisk lever ständigt med hot från andra arter, och dess bestånd regleras till stor del av andra fiskar i dess omgivning som konkurrerar om födan, eller som äter upp dem. Andra djur som fåglar, uttrar och mink äter även de fisk. Det är alltså inte främmande för en fisk att dess omgivning är farlig. Dödande är en oundviklig konsekvens av allt liv, vare sig man vill det eller inte."

Klippt från:

Kommentera

En krok genom munnen och en som fäst med gummiband bredvid ryggfenan, problemet undkommet igen...
              varför nappar det aldrig?

Kommentera

Jag hade för em massa år sedan en slags klämma med krokar på sidorna.
                Som ett ô med dubbel krokar på sidorna och en liten ring uppe på, för just detta sorts fiske. Men det har jag aldrig sett senare.
                Det fungerarade rätt ok.

Kommentera

Ursprungligen postat av esobus
                  Jag hade för em massa år sedan en slags klämma med krokar på sidorna.
                  Som ett ô med dubbel krokar på sidorna och en liten ring uppe på, för just detta sorts fiske. Men det har jag aldrig sett senare.
                  Det fungerarade rätt ok.

Alsig krok troligen.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota
                    Sitter som skit och fisken tar mer skada eftersom pinnarna gräver sig in i sidorna...har man dessutom lite tyngre beten (2-3 hg) så varken håller de eller sitter på rätt ställe - inget alternativ i min värld - bättre med gummibandet

Kommentera

Ursprungligen postat av toxs
                      Vem är det som bestämmer att masken är mindre värd eller känner mindre smärta än mörten?
                      Djurskyddsmyndigheten.
                      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art