Harr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harr?

Är det en ädelfisk?

Harren ingår i familjen laxfiskar, se exempelvis:

Borde alltså kunna klassas som ädel. Eller är jag helt ute och cyklar?
    [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

tack så mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av ghost
        Eller är jag helt ute och cyklar?
        Nej, inte alls. Däremot har tydligen folk olika uppfattningar om den är lika "fin" som andra ädelfiskar. Många har, enligt vad jag har läst, sett den som en lite sämre fisk än öring och röding. Argumenten varierar: Den kämpar inte lika piggt som en öring, och den har ju en massa tråkiga fjäll! Somliga tycker inte att den är lika god som matfisk som öring och röding. Harren har väl sin bästa smak om man tillagar den ganska snabbt efter att man har fångat den, men jag har även sparat den rensad och saltad i kylen över natten, och tycker att den smakar utmärkt även då. En klar läckerhet!

Det finns även de som tycker att det är den mest underbara av ädelfiskar. Dit hör jag. Bland kända författare som skriver om fiske, så är Gunnar Westrin en varm anhängare av harren.

Kommentera

Jo jag har hört samma sak. Gubbarna på jobbet har hinkarna med sig ut när de fiskar för att stackarn inte ska vara död lagom förens rensningen.
          Åt harr idag och det var bland det godaste jag ätit i fiskväg. Var mäktigt överraskad. Nu vet jag vad jag ska rikta flugspöt mot i sommar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Högås
            Nej, inte alls. Däremot har tydligen folk olika uppfattningar om den är lika "fin" som andra ädelfiskar. Många har, enligt vad jag har läst, sett den som en lite sämre fisk än öring och röding. Argumenten varierar: Den kämpar inte lika piggt som en öring, och den har ju en massa tråkiga fjäll! Somliga tycker inte att den är lika god som matfisk som öring och röding. Harren har väl sin bästa smak om man tillagar den ganska snabbt efter att man har fångat den, men jag har även sparat den rensad och saltad i kylen över natten, och tycker att den smakar utmärkt även då. En klar läckerhet!

Det finns även de som tycker att det är den mest underbara av ädelfiskar. Dit hör jag. Bland kända författare som skriver om fiske, så är Gunnar Westrin en varm anhängare av harren.
            Har själv harren som en av favoritarterna. Håller fullständigt med dig. Blev bara lite osäker på benämningen "ädel" vad gäller faktamässigt kontra folkmun.

Edit: Av praktiska skäl ligger mina harrar stundtals ofta upp mot ett par timmar innan rensning och tillagning. De får ingen nämnvärd bismak av detta. Vill man fuska lite kan man alltid avlägsna gälarna direkt efter fångst. Då klarar de en liten tid innan rensning.
            Senast ändrad av ghost; 2006-03-12, 00:53. Anledning: Tillägg
            [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 096 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art