Från stort till mindre (Gäddfiske) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Från stort till mindre (Gäddfiske)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Från stort till mindre (Gäddfiske)

Jag tycker mig se en ganska tydlig trend inom gäddfisket. Fram tills för en tid sedan så har "ju större beten desto bättre" gällt. Tror att det är få som tycker att det är trevligt att dänga iväg beten över 200 gram. Ibland känns det som att man behöver regnställ för att hålla sig torr när ens gigantiska beten landar.

Innan trenden väldigt stora beten kom så var en "vanlig" vobbler ofta runt 10 cm. Ett Atom på 35 gram hörde till den tunga arsenalen.

Nu känner jag att det mesta går mot mindre. Junior storlekarna på gummibeten är plötsligt stekheta. Är det fler som har samma känsla? Har ni någonting att berätta om det här så skriv gärna, är nyfiken!
    <*)))>< <*)))>< <*)))><
    Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Beten kommer och beten går, men bara dom klassiska som består

Kommentera

Ursprungligen postat av Skitfiskaren Visa inlägg
      Är det fler som har samma känsla?
      Upplever precis samma sak i landets lite sydligare delar.
      Ett tag efter jerkfisket slog igenom på allvar så skulle betena vara större och större men nu verkar en tydlig vändning ske.

Jag som i alla år hållit en maximal betesvikt på knappt 100 gram fick väldigt många gliringar för några år sedan om "fjantbeten" och "jaså, du vill bara få snipor".
      Numera blir man helt plötsligt välkomnad in i betesdiskussionen i fiskebutikerna och ens gamla trotjänare i fiskeväskan väcker viss uppmärksamhet.
      Trendfiskare finns det gott om så det är väl bara njuta av sin tid i värmen innan nästan hype slår till...

Kommentera

Stort, liten. Storleken spelar ju verkligen ingen roll alls "om du frågar en tjej iallafall" tycker mig se samma tendens hos gäddorna. Dom är aldrig riktigt nöjda med vad man slänger fram åt dom

Kommentera

Marknadsföring och pengar, lägg till lite kända profiler som dänger 200g beten med en sopkvast från en reklamstrajpad båt med ett helt filmteam i fören och som samtidigt lyckas få upp en fet madam på 11kg.

Man skall absolut inte vara rädd att pröva på nya metoder eller tekniker, men det ena är oftast inte bättre än det andra.
          My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
          lord how i will miss that woman...

Kommentera

Trender kommer och går och mycket drivs så klart av marknadsföring, det är ofta hälsosamt att ifrågasätta det man ser i media eller läser på nätet.

I slutänden lyckas den bäst som kan läsa situationen och anpassa fisket som kommer att lyckas bäst, då lönar det sig inte att snöa in på en sorts fiske eller bete, eller en storlek. Då är det bättre att lägga lite energi på att lära sig vad fisken vill ha i just dina vatten.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Skitfiskaren Visa inlägg
              Jag tycker mig se en ganska tydlig trend inom gäddfisket. Fram tills för en tid sedan så har "ju större beten desto bättre" gällt. Tror att det är få som tycker att det är trevligt att dänga iväg beten över 200 gram. Ibland känns det som att man behöver regnställ för att hålla sig torr när ens gigantiska beten landar.

Innan trenden väldigt stora beten kom så var en "vanlig" vobbler ofta runt 10 cm. Ett Atom på 35 gram hörde till den tunga arsenalen.

Nu känner jag att det mesta går mot mindre. Junior storlekarna på gummibeten är plötsligt stekheta. Är det fler som har samma känsla? Har ni någonting att berätta om det här så skriv gärna, är nyfiken!
              Jag tror att du har fångat trenden helt korrekt, för mig som dock aldrig riktigt lyckas vara trendig har aldrig "upsizing" trenden satt sig utan jag har kört på med mina gamla trotjänare (plus några nyförvärv dock ej av den större sorten). Swimwhizz, klassiska skeddrag och spinnare, samt en del klassiska grundgående vobblers har och kommer alltid ha förkörsrätt på mina spön.

Kommentera

Kul att det är flera än jag som har noterat detta. Har följt det lite på avstånd och inte mer än att tittat på alla dessa superstora jiggar som väger flera hekto.

Det är några stycken som har varit på mig att jag måste skaffa större jiggar än 4" om jag ska få något. Men om det har fungera i 10år så lär det fungera 10år till.

En sak som skrämmer mig är hur många det är som är trendkänsliga. Större delen som är här är väl vuxna män och vi borde väl vara såpass säkra i vad vi vet fungerar att man kör på det.

Sen är det ju klart att det är lite kul att prova nytt men viss jävla gräns finns det ju till att bli lurad av en hype.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Själv har jag aldrig begripit varför man ska fiska gädda med beten som förutsätter övrig utrustning mer dimensionerad efter tonfisk eller hälleflundra. Numera är det sällan jag går på gäddjakt men att rejäla bitar (fortfarande) tar även små beten får jag bekräftat rätt ofta när jag är ute efter abborre eller havsöring. Den gädda jag alltjämt räknar som PB tog för över 40 år sedan på ett 15 grams Kaleva och eftersom gäddan var symbolfisken för "Fiske 2" så lärde jag mig tidigt att den lämpligen fiskas med beten mellan 10 och 30 gram och på för kastandet av sådana drag lämplig spinn- eller haspelutrustning.

Nu har jag i och för sig aldrig fått någon riktigt stor gädda men några stycken över 10-kilosstrecket och åtskilliga strax under detsamma. Huruvida sk jerkfiske med stora beten eller fisket med megastora gummibeten är mer effektivt än det klassiska gäddspinnet kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig prövat det. Det verkar onödigt jobbigt att hålla på och ksta med så tunga grejor. Jag är nog litet konservativ och fick tidigt lära mig att sportfiske ska vara elegant snarare än effektivt, dvs att det handlar om att utmana fisken med lätta redskap snarare än att få upp så mycket fisk som möjligt (vilket mer var vad yrkes- och husbehovsfiske handlade om).

Kommentera

Givetvis så kommer och går olika trender.
                    Hur ska betesindustrin annars optimera sin vinst.
                    Sen hur det lyckas, har mer med hur lättleda vi är.

Sen rent praktiskt hur det funkar i fisket är en helt annan sak. För egen del så beror det mest på var i sesongenman är. Tex, under våren (de gå gånger som det blir något vårfiske) så har drag i spannet 15-20vm funkat bäst gör mig. Sommaren, småbeten runt 7-12cm varit rent överlägset. Och under hösten har stora beten (jiggar) varit vad som funkar för mig.
                    Det viktigaste har snarast varit att kunna anpassa sig efter förutsättningarna.
                    :-D
                    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 017 visningar