Bottenmete nu på hösten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete nu på hösten.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete nu på hösten.

Tja
    Jag började med bottenmete nu i våras. Har gått bra och lyckats plocka upp ganska fina fiskar. Blivit nya pb på både mört och braxen. Sedan har jag lyckats hitta kärleken i att meta sutare vilket va nytt för mig. Och en karp har det blivit.
    Har hört att höst fisket skall vara bra på vitfisk som äter upp sig inför vintern. Men det har verkligen inte gått något vidare alls nu dom senaste månaderna. Vad skall jag göra och ändra just med bottenmete nu när temperaturen sjunker kraftigt och mörkret ligger längre under dygnet?

Somsagt helt ovetande om teknik beten mäsk djup struktur mm nu när hösten rasar in men absolut funkar inte mina gamla taktiker.

Det jag kört hittills och än idag är kvälls fiske/natt fiske till ca 23-02 på natten. Ca 3-4m. Tidigare i somras våras även morgonfiske. Swing tipp köpe mäsk och mask/majs som bete. Nu sista även köpt popup med Bolt som ej levererat nått alls.

Behöver man presentera sitt bytte mer exakt där man maskar? Andra mäsk saker? Nya djup platser. Andra tider på dygnet? Ja vad vet jag. Kanske hårdare infästning nu när andra inte mäskar på dom ställena som jag fiskar?

Ja alla tips är välkomna tack i förväg.

Bottenmete är ett ganska brett begrepp. Jag föreslår feedermete med enbart mäsk i själva feedern. Mäska inte för hand. Givetvis kan du förmäska dagen innan eller under flera dagars tid (använd då bara "krokbeten" och undvik för mycket grundmäsk). Swingtip funkar bra när det inte blåser så jag hoppas du kompletterar med en quivertip. Har du inte möjlighet att ha en sådan topp på ditt spö kan du köpa en Polaris Sidewinder. Click image for larger version

Name:	polaris_sidewinder_4.gif
Views:	1
Size:	9,0 KB
ID:	1779448

Paternostertackel går bra. 30-40 cm till sänket och kroktafs på 70-120 cm. Är nappen explosiva men du hinner inte kroka fisken så ska tafsen förlängas. Blir du av med beten men inte märker huggen så kortar du ner tafsen.

Jag har med framgång metat braxen på hösten (senast i Mörrum). Majs funkade inte alls. Braxnarna ville bara ha räka (mask var förbjudet i ån).

När det är kallt i vattnet tror jag starkt på beten som luktar mycket. Har du tillgång till någon dipp så använd det till krokbetet. Jag tror mest på krill och liknande (monstercrab, mussla, hummer...). Får du inte tag i dipp kan du marinera dina beten i t.ex. hummerfond eller fisksås.

Jag fiskar mest i strömmande vatten och där tenderar stor fisk samlas i djuphålor. I insjö vet jag inte riktigt men antar att fisken kan vara ganska långt ut i sjön. Är det soligt och vattnet värms upp kommer fisken in i grunda partier där vattnet är varmare.

När det är kallare i vattnet kan du med fördel fiska dygnets ljusa timmar och en bit in på kvällen.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Räka är helt utesluten för mig. Får bara en massa ål med det. Så det går bort direkt. Borde bjuda upp hela Skåne på en jäkla stor ålagille eller vad det heter i sjön jag fiskar i så man kan fiska utan att vara orolig för att bara få dessa hemska djur. skämt å sido vist är en stor ål en rolig fisk att drilla in men när man bara får en massa ål på ett pass eller inget alls och man säger jag går inte hem innan nått har fastnat på kroken och en släng hemsk sak bestämt sig för att svälja min krok så man får stå och kladda i en evighet med den eller simmar ner i något hål eller bröt så man blir av med utrustning och en fisk med krok i sig är inte så roligt.
      Jaja nu har jag fått skriva av min frustration över detta.
      Ja jag ska titta lite efter annan metod för att se napp. Tycker du man ska gå ner i krok och bete eller större bättre maffigare som allt i usa

Kommentera

I ett vatten där jag fiskat ofta ger masken mer ål än räkan.
        Då kanske någon pellet eller boilie kan vara rätt melodi.
        Majs kan ju funka bra i ditt vatten och kombinationen mask och majs på kroken är en riktig braxenklassiker.

Större beten sållar bort småfisk men nappar de större fiskarna försiktigt så är små beten helt rätt.
        Köp även en burk maggots. 3-5 maggots på en krok strl. 12 eller 2 maggots på strl. 20 kan vara ultraeffektivt.

Kontentan är att du måste prova dig fram. Vissa tricks funkar i vissa vatten men inte andra. Dessutom så skiljer sig fisket från dag till dag.

Glöm inte att alla metetips är sanningar med modifikation. Hade fler valt att skriva i tråden så hade du nog fått vitt skilda tips.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-10-08, 11:12.

Kommentera

Jo alltfiske har sina egna tips. Majs med mask är det jag tagit alla mina vitfiskar på i min sjö. Karp braxen sutare mört men även ål och snorgers och 3 st hungriga musslor i bra storlek. Jag kör 8 krok idag främst för jag tycker att när fisken kommer runt 2kg rätar den gärna ut den annars. Men vi har haft mycket mycket försiktiga napp dom sista kvällarna vi va ute. Såg svingen bara gungade

Kommentera

Lite. Eller ställe sig raktut utan något mer eller ordentligt tugg. Mycket frustrerande. Svärfar odlade lite vedervärdig Margot nu så kanske köpa mindre krok och köra maggot och prova. Ska bygga en sån topp på sidan om spöt med tänkte ja. Men popup med nått som luktar tacos har jag provar och inte levererat nått.

Kommentera

Tar mina spön ut och metar ikväll provar en Bolt och 2st glidande, ska se om jag kan fåtag i maggot och mindre krokar.

Kommentera

Blir intressant.

Fiskar du med larm? Då hade jag valt bolt på alla spön och tafsar på 15 cm.

Det skiljer sig rätt mycket från aktivt feedermete.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                14 svar
                3 123 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uditsen
                av uditsen