Jag har en liten undran hur det kan komma sig att många sportfiskare kan tycka att någon som tar upp och avlivar en stor gädda är största skitstöveln i fiskevärlden och i nästa sekund kan säga att laxtrollare är duktiga som tar upp stora laxar och avlivar.Jag tycker man ska utöva ett fiske där man låter stora avelfiskar simma vidare och istället om man vill ha en matfisk tar upp mindre och låter bli praktexemplaren.det pratas alltid om att laxen snart är utrotad men ändå fiskas det intensivt på vandringslax.gädda är väl så vitt jag vet inte hotad på speciellt många ställen. skitfiske på er alla fiskebröder.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dubbelmoral/Laxmördare
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av avkrokenvem äter en grov gädda? Skulle föredra en fin laxTeam Gorilla.
"No Monkey Business"
--Mer fiske, mindre fruntimmer--
Kommentera
-
The Man
Blir så trött i ögat på allt detta tjafs om c/r vara eller inte vara! Hur vi än vrider och vänder på steken så kvarstår fakta att fiskar inte mår bra av att krokas. Vi kan därmed konstatera att vi sportfiskare inte bedriver fiskevård när vi fångar och släpper tillbaka fisk i våra vaten. Att sedan pengar från sportfisket som näring går till att bevara och skydda fisk är en helt annan sak.
Men OM det är så att jag vill behålla fisk jag fångar så är det inget fel i det. Alla dessa moraliska pekpinnar blir bara så pinsamma när de kommer från människor som själva gör allt i sin makt för att skada fiskar för att sedan släppa tillbaka dom.
Jag har varit med om en hel del fisketävlingar och kan i många fall skriva under på att det liknat en stor slakt när all fisk vägts in. Denna fisk blir i bästa fall kattmat.
Personligen ser jag inget fel i att behålla fisk. Men snälla sluta tjata om vad som är fel eller inte fel. Det blir liksom att kasta glas i stenhus eller nåt!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mikwedJag har en liten undran hur det kan komma sig att många sportfiskare kan tycka att någon som tar upp och avlivar en stor gädda är största skitstöveln i fiskevärlden och i nästa sekund kan säga att laxtrollare är duktiga som tar upp stora laxar och avlivar.Jag tycker man ska utöva ett fiske där man låter stora avelfiskar simma vidare och istället om man vill ha en matfisk tar upp mindre och låter bli praktexemplaren.det pratas alltid om att laxen snart är utrotad men ändå fiskas det intensivt på vandringslax.gädda är väl så vitt jag vet inte hotad på speciellt många ställen. skitfiske på er alla fiskebröder.
Däremot så är en stor gädda inte det första man tänker på när man vill ha en god fisk. Gäddan smakar bäst runt 2-3 kg tror jag det är. (Händer sällan att jag äter gädda själv)
Stora gäddor slängs oftast när man kommer hem och har visat fångsten för familj och vänner.
Detta är väl möjligvis en ide om varför fiskare blir lite sura när dem ser en stor gädda som förmodligen slängs vid senare tillfälle.
Kommentera
-
Danne_gäst
En 10-kilos insjöring är ofta 10+ år. En gädda i Lödde kan väga mer på kortare tid!!!
Här talar vi om viktiga fiskar. En 10 kilosöring är väl värd att fångas mer än 1 gång.
Odlad eller ej. En odlad fisk är till största delen utsatt för att kompensera ett decimerat bestånd. Man sätter sällan fisken för att den ska konsumeras utan för att ersätta de individer som gått förlorade.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
igår, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 274 visningar
1 gilla