Folk som lägger ut nät i Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Folk som lägger ut nät i Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
    Ska pengar va allt? vad gör dessa pengar när sjöarna är utfiskade och i den takt som det fiskas hinner inga individer växa sig större. Sedan är Aspen fredad och i det området de lägger nät har jag fått 3st aspar samtliga över 4kg.
    De flesta sportfiskare jag känner kör C&R på 95% av de fiskar de får upp i båten, men nätfisket dödar flera 1000 individer som dör en kämpig och plågsam död. Och efter några timmars kämpande där gällarna på fisken har varit ihop tryckta finns det inte många fiskar som överlever ifall man släpper tillbaks dessa. Säger det av egen erfarenhet då jag förra året försökte befria 2st gösar under måttet som levde halvt efter att ha suttit fast i fiskenät. Tror du de överlevde?

Om jag hade varit markägare och haft fiskerätt i en större sjö, har jag nån rätt plötsligt att ta död på allt liv i vattnet och hälla i 10 000 liter blå karamellfärg för det lockar fler badare och dessa vill gärna betala för att få bada i min unika sjö? Är det ok bara för det ger mig pengar?

Du håller en stor gädda på bilden, vill du ens kunna få en sådan stor fisk i framtiden bör nät fiske ej utövas, kan säga att det var mist 10år sen jag fått nåt ens i närheten av den storleken i detta vatten, och då har jag fiskat med alla möjliga metoder både från land och nu på senare tid från båt, sammanlagt har jag lagt ner 1000timmar i detta område på 2 säsonger.

Blir bara förbannad, vill man ha pengar får man tjäna de på annat sätt än tro man har rätten att plåga djur in i en plågsam död och tömma Sveriges natur på dess djur för det ger pengar.
    Fast sportfiske e ju heller inte så skonsamt för fiskarna. Ffa inte under den varmaste tiden på året. Sen är det ju inte riktigt så att all fisk som fastnar i nät dör. O att 2 fiskar har dött är ju inte mycke till underlag.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
      Ska pengar va allt? vad gör dessa pengar när sjöarna är utfiskade
      De flesta sportfiskare jag känner kör C&R på 95% av de fiskar de får upp i båten, men nätfisket dödar flera.
      Säger det av egen erfarenhet då jag förra året försökte befria 2st gösar under måttet som levde halvt efter att ha suttit fast i fiskenät. Tror du de överlevde?

Om jag hade varit markägare och haft fiskerätt i en större sjö, har jag nån rätt plötsligt att ta död på allt liv i vattnet och hälla i 10 000 liter blå karamellfärg för det lockar fler badare och dessa vill gärna betala för att få bada i min unika sjö? Är det ok bara för det ger mig pengar?

Du håller en stor gädda på bilden, vill du ens kunna få en sådan stor fisk i framtiden bör nät fiske ej utövas, kan säga att det var mist 10år sen jag fått nåt ens i närheten av den storleken i detta vatten, och då har jag fiskat med alla möjliga metoder både från land och nu på senare tid från båt, sammanlagt har jag lagt ner 1000timmar i detta område på 2 säsonger.

Blir bara förbannad, vill man ha pengar får man tjäna de på annat sätt än tro man har rätten att plåga djur in i en plågsam död och tömma Sveriges natur på dess djur för det ger pengar.
      Hej, inte ska du bli förbannad.
      Nej pengar är inte allt men vi alla t.o.m. du styrs i dina val av pengar, kostnad och ersättning. Jag tror inte du är så annorlunda när det kommer till den saken.

Nätfiske har väldigt liten påverkan på gäddan då den inte är en uppskattad matfisk.Nätfiske är som miljöproblem, man går i taket av det man ser men de stora problemen är oftast dolda.

Ja markägaren har en hel del rättigheter i.o.m. sitt ägande. Man bör fundera på vad det är man ifrågasätter. Äganderätten påverkar mycket i vårt samhälle, även en hel del som berör dig.

Det sista du säger är lite krystat. "tro man har rätten att plåga djur in i en plågsam död och tömma Sveriges natur på dess djur för det ger pengar"

Att du inte fått nån större fisk skuldbelägger du nätfisket utan att blinka. Aldrig funderat på hur andra faktorer påverkat dina vatten, miljösituationen och sportfisketrycket tex.

Som sagt jag är emot att fiskekort ang nätfiske säljs till allmänheten. Men jag tror inte som du att allt helvete och allt elände är nätfiskets fel. Nätfiske är trotts allt ett selektivt fiske. Dom små simmar igenom maskorna och dom stora går inte fast.

Sedan så bör man ha lite respekt för den ordning som råder även om man inte gillar vissa företeelser. Man ska kritisera viss form av nätfiske, men man ska inte fara med fantasipåståenden och lögner i sin iver att skuldbelägga andra.

Glömde det viktigaste: Det vore bättre att diskutera hur kan vi som sportfiskare agera för att få en annan ordning, att spy beskyllningar över nätfiskare löser inget. När jag tar upp frågan bland bönderna och markägarna om att INTE sälja nätfiskekort så är svaret att det ger pengar och detta går inte att argumentera emot. Min erfarenhet är att det enda som kan få dessa personer i andra tankar är möjligheten att tjäna ännu mer pengar. Eller i alla fall lika mycket men på ett bättre sätt.

Vi har ju ett sportfiskeförbund, som tyvärr också lägger mer kraft på ogillandet av nätfiske än att finna lösningar. Varför går inte förbundet ut och erbjuder vissa FVO:n en rejäl summa pengar i utbyte att nätfiske mm för allmänheten upphör. Är vi tillräckligt många sportfiskare bakom ett sådan aktion så är den fullt möjlig. Men som jag ser det så vill många sportfiskare ha allt gratis, det är någon annan som ska stå åt sidan med sin verksamhet och även betala för vår hobby . . . . .

Lek med tanken att det är 25000 sportfiskare i stkh. skärgård. betalar vi 1500:- om år så blir det 37,5 miljoner att fördela till fiskevattenägare och till restaurering av vatten, lekvikar mm.
      Senast ändrad av Exxet; 2015-10-02, 13:14.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Sportfiskarna har löst in yrkesfiske utanför vildlaxälvarna för att få bort laxfällor. Så nog gör det något, och jag kan tycka det är mer prioriterat att börja med att rädda vildlaxen.

Kommentera

Personen i fråga arrenderar vattnet av ägaren, har sett att polisen kollat maskstorlek namn osv, så allt är enligt lagen. Inte trevligt att se döda braxar flyta omkring, men havsörnarna får lättfångad mat.

Kommentera

Ja vad ska man säga.... välkommen to SWEDEN och hur det fungerar här......
            Nät ja Mälaren kryllar av dem tro inget annat finns skulle jag tro två eller möjligen tre yrkesfiskare på Adelsö de fiskar gös i första hand och vem blir förvånad... bara kolla filepriset över disk de är ej heller så nogräknade vad gäller lovlighet eller så på fångad fisk finns säkert flera ursäkter vad gäller detta då man utövar sitt levebröd, mycket viktigt notera detta är deras levebröd och snyfthistorierna står på kö hur illa det är ställt!
            Jag skulle rekommendera er ett besök väst till sydväst Sparin och hela vägen vidare och på bredden ner till Gripsholmsviken, se till att styrning fungerar för slalomkörning för ni kommer behöva funktionen.... det fullkomligen kryllar av mycket långa nät alla riktade mot gösen pga av filepriset som idioterna betalar över disk för en klart överreklamerad smak, de svinen på Adelsö de är mycket fåtaliga men de anser sej har rätten att fullständigt ödelägga sjön på angivet område, näten ligger på behagligt avstånd för dem svinen där på Adelsö!
            Mitt råd ta ett hederligt jobb som vi andra normalt tvingas göra, skulle tro det blir nödvändigt förr eller senare när de gjort slut på precis allt möjligt!
            Masslakten möjliggörs av "arrenden" troligen från adelsfamiljer runt sjön som äger stora vattenområden plus eget vattenområde som lång ingrodd släkt!
            Nu blir jag riktigt förbannad SWEDEN i ett nötskal de sitter på egen besittningsrätt och "arrenderad" från de mycket rika adelsfamiljerna i området och vad adel INTE bekymrar sej över är kreti och pleti tro mej!
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Ja vad ska man säga.... välkommen to SWEDEN och hur det fungerar här......
              Nät ja Mälaren kryllar av dem tro inget annat finns skulle jag tro två eller möjligen tre yrkesfiskare på Adelsö de fiskar gös i första hand och vem blir förvånad... bara kolla filepriset över disk de är ej heller så nogräknade vad gäller lovlighet eller så på fångad fisk finns säkert flera ursäkter vad gäller detta då man utövar sitt levebröd, mycket viktigt notera detta är deras levebröd och snyfthistorierna står på kö hur illa det är ställt!
              Jag skulle rekommendera er ett besök väst till sydväst Sparin och hela vägen vidare och på bredden ner till Gripsholmsviken, se till att styrning fungerar för slalomkörning för ni kommer behöva funktionen.... det fullkomligen kryllar av mycket långa nät alla riktade mot gösen pga av filepriset som idioterna betalar över disk för en klart överreklamerad smak, de svinen på Adelsö de är mycket fåtaliga men de anser sej har rätten att fullständigt ödelägga sjön på angivet område, näten ligger på behagligt avstånd för dem svinen där på Adelsö!
              Mitt råd ta ett hederligt jobb som vi andra normalt tvingas göra, skulle tro det blir nödvändigt förr eller senare när de gjort slut på precis allt möjligt!
              Masslakten möjliggörs av "arrenden" troligen från adelsfamiljer runt sjön som äger stora vattenområden plus eget vattenområde som lång ingrodd släkt!
              Nu blir jag riktigt förbannad SWEDEN i ett nötskal de sitter på egen besittningsrätt och "arrenderad" från de mycket rika adelsfamiljerna i området och vad adel INTE bekymrar sej över är kreti och pleti tro mej!
              O du har bevis på att dom tar upp olovlig fisk lr du bara antar som många andra tycks göra? Blir så trött på folk som överdriver o ljuger bara för att smutskasta andra. O folk som tror dom gör en god gärning när de tar upp o förstör redskap, de enda gör är att smutskasta sig själva o andra sportfiskare. Ang filepriserna så är de ju inte så mycke fiskaren får. Kollar man på torskfile så ligger ju priserna på 100-150:- medan fiskaren får 10-15:-/kg för hel fisk.

Kommentera

förstöra redskap?
                jag har inte rört deras grejor bara kört runt dem och konstaterat hur SWEDEN fungerar helt enkelt.
                Kalla det vad du vill själv är jag tvärsäker det kan du lita på, rena skandalen att ytterst få får förstöra för så många.
                Senast ändrad av TAMTAM; 2015-10-03, 11:05.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  förstöra redskap?
                  jag har inte rört deras grejor bara kört runt dem och konstaterat hur SWEDEN fungerar helt enkelt.
                  Kalla det vad du vill själv är jag tvärsäker det kan du lita på, rena skandalen att ytterst få får förstöra för så många.
                  Ja för de e ju bättre att importera all fisk till sverige? Fast de e klart,då slipper ni ju se det ni kallar problem. Då hamnar dom nån annanstans i världen istället om de e så mycke bättre.

Kommentera

Ja för de e ju bättre att importera all fisk till sverige?
                    Jag tycker man ska kravmärka fisken som är uppdragen i närheten av försäljnings-stället precis som annat närproducerat

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Jag tycker man ska kravmärka fisken som är uppdragen i närheten av försäljnings-stället precis som annat närproducerat
                      De finns faktiskt kravmärkta fiskare. Iaf vet jag 1 torskfiskare som är kravmärkt. De e ju så himla viltigt att äta närproducerat idag,men var fisken är fångad e de inte många som bryr sig om. O inte va den innehåller heller för den delen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art