Folk som lägger ut nät i Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Folk som lägger ut nät i Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det finns många sanningar och många myter, felaktigheter i detta med nät. Jag är själv mark och fiskevattenägare och som sådan ingår mina vatten i ett fiskevårdsområde. Detta sköts liknande andra föreningar med styrelse och beslut. Man har en vilja att förbättra lekplatser mm och i alla fall hos oss har mycket pengar lagts på att plantera in och förbättra gösleken.

Dom pengar man får in är från nätfiske och bidrag. Sportfiskarna som är tusental fångar kanske lika mycket fisk som dom 10-20 tal nätfiskare men betalar inte en krona. Sportfisket är ju fritt men sportfiskarna förväntar sig att någon annan ska betala sin hobby. Och när dom som betalar utmålas som bovar så tycker jag det är på tiden att stanna upp och fundera lite.

Om jag får in 5000:- av nätfiskare och sportfiskare kommer å säger, hej vi betalar 6000:- så är det ingen fråga längre. Men alla ni som spyr galla över nätfisket ska ha i åtanke att dom betalar, det gör inte du.

Det bör nämnas att jag som person är emot att man säljer nätkort till massa sommargäster. Dom kan köpa sin fisk av fiskande ortsbor anser jag. Men pengar är pengar för många vattenägare uti landet. Det ända språk som alla förstår är att betala mer pengar. Det är av den anledningen jag anser att det ska kosta att sportfiska, Naturen är inte gratis, oavsett hur man väljer att ta del av den.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Har faktiskt aldrig hört talas om ett fvo som INTE tar betalt av sportfiskare!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flower Visa inlägg
        efter kusten och i de stora sjöarna är det som bekant gratis....
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Kusterna har jag koll på men mälaren etc? Vilka fler sjöar är det så i? Siljan tex som jag tror är 6e största sjö krävs fiskekort.

Kommentera

Är inte ett ständigt problem med fiske, på platser där fritt fiske tillåts, allmänningens tragedi? Vi ser ju samma problem, om än i annan skala, på de stora världshaven.

Kommentera

dom fem före är det gratis i....vänern vättern mälaren hjälmaren och storsjön i jämtland...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Flower Visa inlägg
                Har du hört talas om lagen om det fria sportfisket ? ? ? Det drabbar bara skärgårdsboende vattenägare, Och I östersjöns skärgård kan inte FVO ta betalt av sportfiskare.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nej. Möjligt att det är just därför jag aldrig hört talas om ett fvo inte inte tar betald av sportfiskare då

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Det finns många sanningar och många myter, felaktigheter i detta med nät. Jag är själv mark och fiskevattenägare och som sådan ingår mina vatten i ett fiskevårdsområde. Detta sköts liknande andra föreningar med styrelse och beslut. Man har en vilja att förbättra lekplatser mm och i alla fall hos oss har mycket pengar lagts på att plantera in och förbättra gösleken.

Dom pengar man får in är från nätfiske och bidrag. Sportfiskarna som är tusental fångar kanske lika mycket fisk som dom 10-20 tal nätfiskare men betalar inte en krona. Sportfisket är ju fritt men sportfiskarna förväntar sig att någon annan ska betala sin hobby. Och när dom som betalar utmålas som bovar så tycker jag det är på tiden att stanna upp och fundera lite.

Om jag får in 5000:- av nätfiskare och sportfiskare kommer å säger, hej vi betalar 6000:- så är det ingen fråga längre. Men alla ni som spyr galla över nätfisket ska ha i åtanke att dom betalar, det gör inte du.

Det bör nämnas att jag som person är emot att man säljer nätkort till massa sommargäster. Dom kan köpa sin fisk av fiskande ortsbor anser jag. Men pengar är pengar för många vattenägare uti landet. Det ända språk som alla förstår är att betala mer pengar. Det är av den anledningen jag anser att det ska kosta att sportfiska, Naturen är inte gratis, oavsett hur man väljer att ta del av den.
                    Ska pengar va allt? vad gör dessa pengar när sjöarna är utfiskade och i den takt som det fiskas hinner inga individer växa sig större. Sedan är Aspen fredad och i det området de lägger nät har jag fått 3st aspar samtliga över 4kg.
                    De flesta sportfiskare jag känner kör C&R på 95% av de fiskar de får upp i båten, men nätfisket dödar flera 1000 individer som dör en kämpig och plågsam död. Och efter några timmars kämpande där gällarna på fisken har varit ihop tryckta finns det inte många fiskar som överlever ifall man släpper tillbaks dessa. Säger det av egen erfarenhet då jag förra året försökte befria 2st gösar under måttet som levde halvt efter att ha suttit fast i fiskenät. Tror du de överlevde?

Om jag hade varit markägare och haft fiskerätt i en större sjö, har jag nån rätt plötsligt att ta död på allt liv i vattnet och hälla i 10 000 liter blå karamellfärg för det lockar fler badare och dessa vill gärna betala för att få bada i min unika sjö? Är det ok bara för det ger mig pengar?

Du håller en stor gädda på bilden, vill du ens kunna få en sådan stor fisk i framtiden bör nät fiske ej utövas, kan säga att det var mist 10år sen jag fått nåt ens i närheten av den storleken i detta vatten, och då har jag fiskat med alla möjliga metoder både från land och nu på senare tid från båt, sammanlagt har jag lagt ner 1000timmar i detta område på 2 säsonger.

Blir bara förbannad, vill man ha pengar får man tjäna de på annat sätt än tro man har rätten att plåga djur in i en plågsam död och tömma Sveriges natur på dess djur för det ger pengar.

Kommentera

Det kanske är lättare att ha åsikter om hur man skall få in täckning för de kostnader man har som mark och vattenägare om man inte själv sitter i sitsen.
                      För de som har områdena så inträffar ju det faktum att man måste få kredit och debit att gå ihop. Hade själv blivit oxtokig om jag lagt ut hundratusentalskronor på min mark och andra kom och krävde att det skulle de minsann få nyttja gratis.

Vi fiskar ju som hobby. Men markägeri är ingen hobby. Det är en verksamhet och då blir det lite andra avvägningar. Då kan man ju mer eller mindre bli tvingad till att ta tråkiga beslut som tex nätfiske om det är enda möjliga intäktskällan just då.
                      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 025 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art