Folk som lägger ut nät i Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Folk som lägger ut nät i Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Folk som lägger ut nät i Mälaren

Nu de 2 senaste höstarna har jag sett att det läggs ut nät på olika ställen i Mälaren, en polare jag snackade med hade inspekterat dessa nät och i nätet var det flertal gösar under minimåttet.

Även andra fiskar hade fastnat i nätet som gädda, brax, abborre osv. Det är fan helt sjukt att någon ska få ta död på så mycket fisk med denna metod.

Det är nät som är ca. 10-15m långa och lagts ut på flera ställen.

Man kan även komma till ställen där det ligger massor med döda braxar och flyter, antagligen inget de vill ha och kastar tillbaks dessa döda.

Vem har kolla på dessa nät-fiskare? och hur kan man tillåta detta då det är omöjligt att undvika att viktiga arter under minimimåttet inte stryker med. Vi har ju så hårda regler kring allt annat så man blir fan förvånad hur det ens är tillåtet att lägga nät i så stora områden.
    Senast ändrad av Serigös; 2015-09-30, 20:56.

Stött på detta i mitt område kring Mälaren jag med... Har ingen båt men har lagt märke till det ändå. Tog ett par män - som hyrt/snott kanot - på bar gärning och de kunde knappt tillräcklig svenska för att kunna förklara sig.

Som ensam tjej vågar man inte direkt göra något tyvärr :/
    Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejamine Visa inlägg
      Stött på detta i mitt område kring Mälaren jag med... Har ingen båt men har lagt märke till det ändå. Tog ett par män - som hyrt/snott kanot - på bar gärning och de kunde knappt tillräcklig svenska för att kunna förklara sig.

Som ensam tjej vågar man inte direkt göra något tyvärr :/
      Tror inte detta rör sig om tjuvfiske som jag har märkt utan personer som märker upp sina nät efter konstens regler.

Kommentera

Det finns ju personer som har fiskerätten inom vissa områden. Och så länge de följer reglerna kan man nog inte göra något annat än att prata med dem och/eller lobba för att de skall sluta med nätfisket.
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
          Det finns ju personer som har fiskerätten inom vissa områden. Och så länge de följer reglerna kan man nog inte göra något annat än att prata med dem och/eller lobba för att de skall sluta med nätfisket.
          Om man har fiskerätt har man lagen på sin sida när man tar död på ex. gös under minimimåttet samt dödar 100 braxar som man sedan dumpar i vattnet?

Kommentera

Är du säker på att dom tar död på gösarna o braxen? Fisk som fastnar i nät dör inte per automatik.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag skrev "så länge de följer reglerna". Bryter de mot lagar, förordningar m.m. så är det så klart inte ok.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                Är du säker på att dom tar död på gösarna o braxen? Fisk som fastnar i nät dör inte per automatik.
                Rätt säker, sett flertal ggr braxar ligga och flyta döda. Och inte en utan 30-40 tal utspritt i kanterna på fjärdarna, och gösarna tar de antagligen upp så det är alltid svårt att bevisa om man inte övervakar dem hela tiden.

En fisk som trasslat in sig i nät dör en sakta och plågsam död då nätet låser gälarna och fisken får svårare att andas, speciellt efter en lång kamp.

Kommentera

Helt klart ser det bättre ut om man lägger den döda fisken man inte ska ha i skogen så tar naturen hand om det istället för att det ska flyta runt på vattnet iaf.

Låter helt klart som amatörer som inte har rätt garn och kan vitja i tid...

Kommentera

De beror ju helt o hållet på hur länge den får sitta i nätet. Tror de finns en regel att nät får ligga i vattnet max 48h. Men svårt o göra något utan några bevis. Ang minimimått så e de väl bara att man inte får ta tillvara på fisk som är under. Så att få den i redskap o slänga tillbaka den är inte brottsligt.

Sen va de väl en tråd för nåt tag sedan där massa brax hade dött i någon vik o flytit upp på stranden.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 022 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art