Tjejer med jobb som fiskeguide? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjejer med jobb som fiskeguide?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tjejer med jobb som fiskeguide?

Halloj!

Idag ligger jag hemma och känner mig krasslig. Därför varvar jag plugg med att kolla fiskesnack, tänka på fiske och att önska att jag vore ute och fiskade. Heh.

Jag undrar om det finns några kvinnliga fiskeguider, då jag hittills bara sett manliga. Plugget handlar nämligen om just genus samtidigt som jag gärna vill ha något trevligt och givande att hålla på med om jag någon gång tröttnar på studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Har suttit under flera föreläsningar och fantiserat om att rusa ut och satsa på ett yrke inom sportfisket. Åtminstone något eller några år innan jag eventuellt sätter mig i skolbänken igen. Jag är trots allt bara 18 år och även om jag var bombsäker på att plugga igen direkt efter gymnasiet så har jag börjat tvivla i och med kärleken till fisket...

Sååå... Är det ens möjligt för mig att komma in i branschen nu? För mig skulle det vara lika kul att få jobba i en fiskebutik som att få jobba som fiskeguide eller att jobba för att introducera barn/ungdomar till fisket.

Har ni några råd? Tips? Varningar?

~ FiskeLina - Http://fiskelina.webblogg.se ~
    Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se

Går det? Allt går. Om du lär känna ett särskilt vatten väl och kan erbjuda någonting utöver det vanliga kan du komma hur långt som helst. Dock är jag tämligen övertygad om att det är ett tufft jobb.
    Jag vet inte om någon genuspräglad intersektionell analys är särskilt hjälpsam (eftersom det ofta framförallt handlar om strukturanalys och dito kritik och detta är en i allra högsta grad privat/enskild företagarbransch), men magkänslan säger att du som kvinna har en fördel eftersom ni är aningen (sic) färre i branschen, så att säga. Hitta en profil som gör dig unik bland guiderna, som dels lockar kunder men även eventuella sponsorer.

Jag vågar påstå att det viktigaste - dvs. förutsättningarna - är att lära sig ett vatten samt var och hur du fiskar olika arter (eftersom kunderna har olika önskemål) under olika tidpunkter på året. Således handlar det mycket om erfarenhet.

Om det är någonting du brinner för skall du givetvis satsa på det. Men jag tror dock att man skall ha en andrahandsplan, eftersom det, som sagt, är ett tufft jobb. Således, gör det - men stanna i skolan ett tag till medans du fortsätter fiska och bygger upp en erfarenhets- och kunskapsbank som gör dig kvalificerad att ge folk valuta för pengarna!

[edit]: Utan att med empiri kunna stödja det, är jag rätt säker på att fiskeguide är någonting man inte gör enbart. Jag vågar påstå att många har ett extra alternativt säsongsjobb utöver det, alternativt erbjuder mer service likt logi och mat samt kompletta fiskeresor (som många åländska guider gör).
    Senast ändrad av riggs; 2015-09-30, 10:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejamine Visa inlägg
      Halloj!

Idag ligger jag hemma och känner mig krasslig. Därför varvar jag plugg med att kolla fiskesnack, tänka på fiske och att önska att jag vore ute och fiskade. Heh.

Jag undrar om det finns några kvinnliga fiskeguider, då jag hittills bara sett manliga. Plugget handlar nämligen om just genus samtidigt som jag gärna vill ha något trevligt och givande att hålla på med om jag någon gång tröttnar på studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Har suttit under flera föreläsningar och fantiserat om att rusa ut och satsa på ett yrke inom sportfisket. Åtminstone något eller några år innan jag eventuellt sätter mig i skolbänken igen. Jag är trots allt bara 18 år och även om jag var bombsäker på att plugga igen direkt efter gymnasiet så har jag börjat tvivla i och med kärleken till fisket...

Sååå... Är det ens möjligt för mig att komma in i branschen nu? För mig skulle det vara lika kul att få jobba i en fiskebutik som att få jobba som fiskeguide eller att jobba för att introducera barn/ungdomar till fisket.

Har ni några råd? Tips? Varningar?

~ FiskeLina - Http://fiskelina.webblogg.se ~
      Hej Lina;

Om du inte redan är med bör du gå med i Sportfiskarna ( tidigare Fritidsfiskarna, Fiskefrämjandet). Här får du alltid hjälp! Redaktör Anders Bergman här på www.fiskesnack.com kan kanske lotsa dig rätt...

Sittande fågel får ingenting!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-09-30, 18:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
        Går det? Allt går. Om du lär känna ett särskilt vatten väl och kan erbjuda någonting utöver det vanliga kan du komma hur långt som helst. Dock är jag tämligen övertygad om att det är ett tufft jobb.
        Jag vet inte om någon genuspräglad intersektionell analys är särskilt hjälpsam (eftersom det ofta framförallt handlar om strukturanalys och dito kritik och detta är en i allra högsta grad privat/enskild företagarbransch), men magkänslan säger att du som kvinna har en fördel eftersom ni är aningen (sic) färre i branschen, så att säga. Hitta en profil som gör dig unik bland guiderna, som dels lockar kunder men även eventuella sponsorer.

Jag vågar påstå att det viktigaste - dvs. förutsättningarna - är att lära sig ett vatten samt var och hur du fiskar olika arter (eftersom kunderna har olika önskemål) under olika tidpunkter på året. Således handlar det mycket om erfarenhet.

Om det är någonting du brinner för skall du givetvis satsa på det. Men jag tror dock att man skall ha en andrahandsplan, eftersom det, som sagt, är ett tufft jobb. Således, gör det - men stanna i skolan ett tag till medans du fortsätter fiska och bygger upp en erfarenhets- och kunskapsbank som gör dig kvalificerad att ge folk valuta för pengarna!

[edit]: Utan att med empiri kunna stödja det, är jag rätt säker på att fiskeguide är någonting man inte gör enbart. Jag vågar påstå att många har ett extra alternativt säsongsjobb utöver det, alternativt erbjuder mer service likt logi och mat samt kompletta fiskeresor (som många åländska guider gör).
        Nu fick jag mycket att tänka på... Får väl ta och inse att det helt enkelt inte är någon idé att satsa på det nu, då jag med stor sannolikhet behöver gå mina tre år på universitet för att ha något att falla tillbaka på ifall det inte fungerar. Ett riktigt tråkigt, med andra ord.

Drömma vidare kommer jag att göra och när tillfälle och möjlighet finns lär jag satsa fullt ut. Tack för ett bra svar!
        Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Lina;

Om du inte redan är med bör du gå med i Fritidsfiskarna. Här får du alltid hjälp! Redaktör Anders Bergman här på www.fiskesnack.com kan kanske lotsa dig rätt...

Old Firehand

www.trumman.com

Hallå där!

Jag funderade på det för ett par dagar sedan, men beslöt mig - av en för tillfället okänd anledning - för att inte bli medlem förrän nästa år. Jag skulle ju visserligen kunna bli det, men jag känner på mig att beslutet var av ekonomisk karaktär

EDIT: Jag blandade ihop det med Sportfiskarna, heh...

Hur menar du förresten att Bergman skulle kunna lotsa mig rätt?
          Senast ändrad av Lejamine; 2015-09-30, 12:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Lina;

Om du inte redan är med bör du gå med i Fritidsfiskarna. Här får du alltid hjälp! Redaktör Anders Bergman här på www.fiskesnack.com kan kanske lotsa dig rätt...

Old Firehand

www.trumman.com
            Halloj, jag svänger mig inte med ord som redaktör osv men jag är anställd på Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund/Sportfiskarna (inte Fritidsfiskarna som är ett väldigt gammalt namn) som arbetar väldigt mycket med sportfiske och fiskevårdsfrågor.

Jag har tyvärr inte all info hur man blir fiskeguide men det är ju inte på något vis omöjligt att bli. På gymnasienivå finns det flera utbildningar som skulle passa in men jag är osäker på hur det ser ut efter gymnasiet. Det handlar ju om att bli duktig på att fiska, duktig på att lära ut, hitta bra platser, ha koncept som är attraktiva och göra sig ett namn i branschen.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Bergman äger fiskesnack.com och jobbar åt sportfiskarna.
              Så han har nog en hel del svar på dina frågor
              Dra iväg ett PM till honom om du har några frågor.
              Tex om du behöver hjälp med att länka din blogg till fiskesnack.

Mvh. HenkeW, moderator

Kommentera

Då var man tvåa igen ser jag
                Men det bjuder jag på !

Kommentera

Du kan ju kolla på sportfiskeakademin KY-utbildning, riktigt komponenta lärare där du får riktigt bra kontakter inom fiskebranchen, gick själv gymnasielinjen, och tyckte den var riktigt bra

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                    Halloj, jag svänger mig inte med ord som redaktör osv men jag är anställd på Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund/Sportfiskarna (inte Fritidsfiskarna som är ett väldigt gammalt namn) som arbetar väldigt mycket med sportfiske och fiskevårdsfrågor.

Jag har tyvärr inte all info hur man blir fiskeguide men det är ju inte på något vis omöjligt att bli. På gymnasienivå finns det flera utbildningar som skulle passa in men jag är osäker på hur det ser ut efter gymnasiet. Det handlar ju om att bli duktig på att fiska, duktig på att lära ut, hitta bra platser, ha koncept som är attraktiva och göra sig ett namn i branschen.
                    Hmm... Bra koncept har jag idéer kring, samtidigt som jag är pedagogisk av mig... Så då gäller det väl bara att bli riktigt duktig på att fiska, lära mig hitta bra platser och att göra mig ett namn i branschen. Inte alls svårt (läs: det är jättesvårt), hahah... Men jag drömmer vidare och kämpar på när tiden känns rätt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art