fiskars smärta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiskars smärta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fiskars smärta

Jag tror verkligen att fiskar känner smärta, jag kan inte förstå varför de inte skulle det. när en kanin fastnar i en snara kan den till slut tugga av sitt eget ben för att komma loss, att kaniner känner smärta är dock bevisat. Jag tror förövrigt att alla levande varelser känner smärta. Däremot kan adrenalinet blockera smärtsignalerna så att djuren kan klara sig i vissa situationer (kaninen i detta fall) på samma vis tror jag att en fisk påverkas av en krok i munnen. Det finns de som säger att de tänker "knyta igen spöpåsen för gott" så fort man bevistat att fiskar känner smärta. dessa människor tror jag lever på sin egna lögn för att må bättre när de sätter kroken i ryggen på en levande mört. Om de lyssnar på sitt sunda förnuft förstår de nog att fiskar känner smärta.
    Jag fiskar själv och tänker inte sluta med det. Visst hade det varit skönt om forskare hade bevisat att fiskar inte känner någon smärta och jag önskar verkligen att det skulle vara så.

tänk dig själv om du skulle få en krok i munnen, du gör ju knappast något motstånf för det gör så jävla ont! du följer istället snällt med! men fisken kämpar ju emot, enormt också. jag vet inte, bara en tanke :P

Kommentera

Det vore ju konstigt om de inte känner smärta. Men framme i munnen på dem så är det ju mest skinn och ben så jag tror inte att lidandet är allt för stort om inte kroken satt sig långt ner i svalget eller i gälarna. Sen tror jag inte de är tillräkligt intelligenta att känna skräck av att vara fastkrokade som t.ex. en hund skulle vara och jag har svårt att se att de skulle lida psykiskt efter en återutsättning.

Jag kan inte påstå att jag har det minsta dåligt samvete för att jag fiskar, men att sätta en krok i ryggen på en mört kan väl ta emot.

Kommentera

Jag har uppfattat det så att vissa fiskar inte har så mycket känsel i munnen.
        En abborre som krokas i munnen får nog inte lika stor smärta som en regnbåge.
        Just för att det tunna skinnet ändå dör när det går sönder på samma sätt som om man biter av en bit av tungan så gör ju inte den biten som är borta ont, kanske en dålig jämförelse men ni förstår säkert min mening.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alsbäck_
          tänk dig själv om du skulle få en krok i munnen, du gör ju knappast något motstånf för det gör så jävla ont! du följer istället snällt med! men fisken kämpar ju emot, enormt också. jag vet inte, bara en tanke :P
          Jag tror inte att fisken förstår att smärtan lättar om den ger vika.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brevbärarn
            Jag tror verkligen att fiskar känner smärta, jag kan inte förstå varför de inte skulle det. när en kanin fastnar i en snara kan den till slut tugga av sitt eget ben för att komma loss, att kaniner känner smärta är dock bevisat. Jag tror förövrigt att alla levande varelser känner smärta. Däremot kan adrenalinet blockera smärtsignalerna så att djuren kan klara sig i vissa situationer (kaninen i detta fall) på samma vis tror jag att en fisk påverkas av en krok i munnen. Det finns de som säger att de tänker "knyta igen spöpåsen för gott" så fort man bevistat att fiskar känner smärta. dessa människor tror jag lever på sin egna lögn för att må bättre när de sätter kroken i ryggen på en levande mört. Om de lyssnar på sitt sunda förnuft förstår de nog att fiskar känner smärta.
            Jag fiskar själv och tänker inte sluta med det. Visst hade det varit skönt om forskare hade bevisat att fiskar inte känner någon smärta och jag önskar verkligen att det skulle vara så.
            Brevbärarn;

Fiskar upplever inte fysisk smärta på samma sätt som varmblodiga däggdjur och människor. En gädda eller lax sliter och drar iväg med det krokförsedda betet för att komma loss eller fly. En stor 500-kilos tjur följer snällt med om du drar i repet som är förbundet med en ring i tjurens nos.
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
              Jag tror inte att fisken förstår att smärtan lättar om den ger vika.
              nej men det jag mena var att den inte känner något alls, eller väldigt lite!

Kommentera

Gäddor

Gäddor har ingen cortex. Cortex finns i limbiska systemet som står för människans käns***iv. Gäddor har reptilhjärnan, motsvarande vår medulla oblongata, som styr reflexer och alla andra livsviktiga kroppsfunktioner. Signalerna från hjärnstammen (reptilhjärnan, medulla....) förmedlas hos månniskan via hypothalamus till limbiska systemet och när vi får en krok i munnen så handlar vi på flera olika sätt beroende på vad vi lärt oss tack vare limbiska systemet som kopplar känslor till smärtan. Gäddor reagerar instinktivt och reflexmässigt. Mao kan man resonera sig fram till att gäddor känner smärta, eller stimuli och handlar därefter utan att tänka. Annars har vi ett gäng återutsatta gäddor som känner ångest varje gång de ser en båtbotten glida förbi. Eller hur?

Kommentera

Visst har fiskarna känsel i munhålan, den saken är klar. Likaså har fiskar förmåga att känna smärta. Hur obehaglig de upplever den är kanske svårare att fastställa.

När det gäller smärta från en krok i munhålan bör man ha i minne att fiskar sällan äter enbart mjuk mat. En hel del snäckor, musslor och kräftdjur har hårda och vassa skal. Fiskarna måste krossa skalen för att komma åt det ”göttaste”. Skalbitarna är säkert vassa och otäcka men fisken upplever inte den smärtan så intensiv att den spottar ut musslan direkt utan skalet åker ut först efter att det lösa innehållet skiljts ifrån.

Jag drar därför den slutsatsen att fiskar inte har lika hög känslighet i munhålan som tex däggdjur och framför allt däggdjursungar. Någon slags upplevelse av smärta från smärtreceptorer i munhålan har nog fiskarna också men den är enligt min mening inte lika svår och intensiv som hos ett däggdjur.

Jag när det gäller krokar i levande fiskars rygg är jag helt övertygad om att det gör förbannat ont även i fisken!
                  Senast ändrad av BeBest; 2006-02-28, 18:00.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag läste något om detta någon gång i en fisketidning.
                    Några forskare från någonstans hade dragis slutsatsen att fiskar känner smärta då fiskarna de injicerat med gift reagerade genom att bli stressade och sånt. MEN! Några forskare från USA hade däremot forskat på detta och de var helt säkra på sin sak att fiskar inte kan känna smärta som människor då de saknar de delarna av hjärnan tror jag att det var.

Alltså fiskar reagerar på att få krokar i sig men de känner inte smärta som många andra djur. Så vi behöver nog inte lida av dåligt samvete för att de känner smärta men fiskarna tycker nog att det är en obehaglig situation även om de inte kan reflektera över den. Behandla därför fisken med respekt för guds skull! det gör de flesta också ju

vi får se om det kommer någon med ännu säkrare källor än jag
                    Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art