Jag tror verkligen att fiskar känner smärta, jag kan inte förstå varför de inte skulle det. när en kanin fastnar i en snara kan den till slut tugga av sitt eget ben för att komma loss, att kaniner känner smärta är dock bevisat. Jag tror förövrigt att alla levande varelser känner smärta. Däremot kan adrenalinet blockera smärtsignalerna så att djuren kan klara sig i vissa situationer (kaninen i detta fall) på samma vis tror jag att en fisk påverkas av en krok i munnen. Det finns de som säger att de tänker "knyta igen spöpåsen för gott" så fort man bevistat att fiskar känner smärta. dessa människor tror jag lever på sin egna lögn för att må bättre när de sätter kroken i ryggen på en levande mört. Om de lyssnar på sitt sunda förnuft förstår de nog att fiskar känner smärta.
Jag fiskar själv och tänker inte sluta med det. Visst hade det varit skönt om forskare hade bevisat att fiskar inte känner någon smärta och jag önskar verkligen att det skulle vara så.
Jag fiskar själv och tänker inte sluta med det. Visst hade det varit skönt om forskare hade bevisat att fiskar inte känner någon smärta och jag önskar verkligen att det skulle vara så.
Kommentera