läsning till alla som förespråkar C&R men ändå betar med levande fisk... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

läsning till alla som förespråkar C&R men ändå betar med levande fisk...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• läsning till alla som förespråkar C&R men ändå betar med levande fisk...

fins en del vettiga inlägg.
    läs!

Nu har jag läst igenom hela tråden och det vettigaste var det första inlägget.
    Obs, det är min åsikt men ni får dela den om ni vill.
    Ola

Kommentera

Sen när handlar C&R om att inte plåga fisken?
      Är man utav sådan åsikt bör man överhuvudtaget inte fiska. Eller?
      Det hela handlar ju om att inte använda det man inte behöver, att helt enkelt spara på naturresurserna och värna om fiskbestånden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
        Det hela handlar ju om att inte använda det man inte behöver, att helt enkelt spara på naturresurserna och värna om fiskbestånden.
        grejen är ju den att det finns ett gäng här som förespråkar att man ska värna om fisken men samtidigt skilja sin åsikt mellan fisk arterna.. ibland är det snack om djurplågeri om man tar en gädda med huggkrok. samtidigt har man fångat den med en levande abborre eller mört som simmat runt med krokar i sig en halvdag ...

det var dom som tråden var ämnad till, inte de som håller med trådstartaren för det gör jag oxå till 200%

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
          Helt rätt! Dels handlar det om en rent ekologisk synvinkel och dels om ett etiskt ställningstagande.. MEN på detta forum (och andra forum också) finns det folk som gnäller om C&R så fort de ser en bonkad gädda, detta är som jag menar rent jä--a hyckleri. Klart att man ska få döda fisk om man vill ha den! Sedan är det ju som "gösar" skrev också väldigt märkligt att det verkar skilja ganska mycket mellan olika fiskarters värde... Gäddan är ju inte direkt en hotad art så att säga att det är för artens fortlevnad som man vill köra C&R på just den arten är ett argument som inte håller...
          [FONT=Courier New]Är det inte restskatt så är det förstoppning.. Riktigt glad får man aldrig va..[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Negus negesti
            Helt rätt! Dels handlar det om en rent ekologisk synvinkel och dels om ett etiskt ställningstagande.. MEN på detta forum (och andra forum också) finns det folk som gnäller om C&R så fort de ser en bonkad gädda, detta är som jag menar rent jä--a hyckleri. Klart att man ska få döda fisk om man vill ha den! Sedan är det ju som "gösar" skrev också väldigt märkligt att det verkar skilja ganska mycket mellan olika fiskarters värde... Gäddan är ju inte direkt en hotad art så att säga att det är för artens fortlevnad som man vill köra C&R på just den arten är ett argument som inte håller...

Kommentera

90% av alla sportfiskare är nog överrens om att det är helt ok att ta upp fisk för mat. det folk vänder sig emot är när man tar upp fiskar utan ngt annat syfte än att ha ihjäl dom. vilket ter sig tämligen meningslöst och korkat. att sedan en returnerad gädda kan växa sig större och vara till nöje för ngn annan är väl bara en bonus. slappna av lite och se inte C&R-spöken överallt. det har varit en betydligt större andel kritik mot fanatiska C&R-förespråkare, än det har varit fanatiska C&R-förespråkare. det går liksom en trend i detta med att kritisera dom som kritiserar osv osv. ska starta en poll så får ni själva se att majoriteten är inte fanatiker, utan sunda sportfiskare som tycker att man kan kaka sig en bra firre då och då utan problem.
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av Negus negesti
                Mmm, om du ser till hela arten gädda så är den inte hotad. Det som t ex SGK m fl är ute efter är att skydda de stora individerna... (Även WWF pratar mycket om ekofiske med C&R.)

Det är dom stora individerna som kommer att göra att vi får ett välkänt bra fiske. Vilket drar till sig fiskare som slänger ut mängder med pengar för att ta kort på sig själva med stora gäddor. Vilket gynnar guider, stug/hotellverksamhet, cafeer/restauranger, butiker osv.
                Vilket i sin tur gör att man kanske även från politiskt håll får upp ögonen för att fiske är bra. Vilket i slutändan gör att man satsar pengar på och skyddar fisket eftersom det bl a är en inkomstkälla!

DÄRFÖR skall vi värna om de STÖRRE exemplaren av gädda, harr, öring m fl. INTE för att t ex gäddan som sådan skall bli utrotad för att dumskallar bonkar 80 kg och slänger i skogen. (Detta gäller inte t ex öring uppe i fjällvärlden, där man lätt slår ut ett mindre vattensystem genom ett för hårt fisketryck med enbart C&K.)

Slutsats; skydda de stora trofé-fiskarna, men ta gärna hem matfisk.

/D

Kommentera

För mig är det hela ganska enkelt.

C & R för mig är att kunna fiska på en viss fiskeart och att då behandla fångade fiskar med sådan respekt och varsamhet att jag på så sätt gör minsta möjliga skada så att de kan återutsättas.

Naturligtvis fiskar man överhuvudtaget inte på arter som av en eller annan anledning anses vara utrotningshotade. Att bedriva C & R på sådana arter är etiskt och moraliskt fullkomligt förkastligt.

Redan innan jag påbörjar mitt fiske har jag tagit ett moraliskt/etiskt beslut att det för mig är helt rätt att åsamka en annan art visst lidande för att kunna utöva mitt sportfiske.

Kan man inte fullt ut inse att det är på det viset att man vid allt fiske åsamkar lidande för fiskarna ska man enligt mitt tycke avstå från allt vad fiske heter.

Och ja, jag fiskar också för att kunna ta hem en del av fångsten för att få njuta av en bra tillagad fiskrätt. Att ta lite av fångsten för konsumtion ser jag inte några problem med så länge som det är fiskearter som tål visst uttag av matfisk och att det inte är stora exemplar som är värdefull för artens fortplantning.

Världen är dock tyvärr full av intellektuella kalhyggen som av någon anledning tycker sig ha rätt att slå ihjäl alla fiskar de fångar för att slänga dem i skogen utan minsta tanke på att ta ansvar för artens fortlevnad eller att fiska för att ta hem en liten del av fångsten för konsumtion. Små människor som i mitt tycke ska behandlas med all det förakt de förtjänar.

Slutsats: Ta en matfisk eller två och återutsätt alla stora och för arten viktiga exemplar och behandla ALL fisk med den respekt de förtjänar.

//Tantor
                  [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
                    Mmm, om du ser till hela arten gädda så är den inte hotad. Det som t ex SGK m fl är ute efter är att skydda de stora individerna... (Även WWF pratar mycket om ekofiske med C&R.)

Det är dom stora individerna som kommer att göra att vi får ett välkänt bra fiske. Vilket drar till sig fiskare som slänger ut mängder med pengar för att ta kort på sig själva med stora gäddor. Vilket gynnar guider, stug/hotellverksamhet, cafeer/restauranger, butiker osv.
                    Vilket i sin tur gör att man kanske även från politiskt håll får upp ögonen för att fiske är bra. Vilket i slutändan gör att man satsar pengar på och skyddar fisket eftersom det bl a är en inkomstkälla!

DÄRFÖR skall vi värna om de STÖRRE exemplaren av gädda, harr, öring m fl. INTE för att t ex gäddan som sådan skall bli utrotad för att dumskallar bonkar 80 kg och slänger i skogen. (Detta gäller inte t ex öring uppe i fjällvärlden, där man lätt slår ut ett mindre vattensystem genom ett för hårt fisketryck med enbart C&K.)

Slutsats; skydda de stora trofé-fiskarna, men ta gärna hem matfisk.

/D
                    jag tänkte skriva ett inlägg men det skiter jag i. jag gör som på ett engelskt forum jag är med i istället och säger:

What Danne said

dessutom suger huggkrok eftersom det är att utsätta fisken för onödigt lidande.
                    my precious....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 238 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art