Frågor kring gäddfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor kring gäddfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor kring gäddfiske.

Hallå där. Jag har två stycken frågor jag funderat kring och tänkte vända mig till fiskesnack för att få lite svar på dessa.

Fråga nummer ett är: Varför fiska gädda med flourcarbontafsar? Är det dyrt? Går de att knyta? Vilken knut isf?

Fråga nummer två är: Hur tacklar man stor höstgädda i NORRBOTTEN? Fiska djupt? Fiska bland näckrosor(då jag för nån dag sedan fick en på ca 9 i näckrosorna)?

Och sista frågan, nån som kan tipsa om heta ställen i Piteå trakterna? PMa isåfall.

MVH

1. Fördelar med fluorocarbon som jag ser det är att det blir en lätt tafs. Har man ett perfekt avvägt bete och fiskar grunt är det störigt när ståltafsen drar betet mot botten med nosen först. I klart vatten kanske det är positivt att den syns mindre än motsvarande metalltafs. Oklart om gäddorna bryr sig om de ser en tafs, oklart om fc är osynligt för gäddorna... En uppenbar nackdel är att materialet inte bryts ner i naturen. Fluorocarbon går bra att knyta med grinnerknut.
    2. Ingen aning men om du fått en nia i näckrosorna kanske du fått en ledtråd...

Kommentera

Jag fiskar med fluocarbon som jag tror är 1.05 om jag inte minns fel. Den får i alla fall alla buster shallow att bli suspending, och mina små buster crank får ett häng som är grymt. Man meta kan med dom.
      Senast ändrad av poppers man; 2015-09-18, 15:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattisspjuth Visa inlägg
        Hallå där. Jag har två stycken frågor jag funderat kring och tänkte vända mig till fiskesnack för att få lite svar på dessa.

Fråga nummer ett är: Varför fiska gädda med flourcarbontafsar? Är det dyrt? Går de att knyta? Vilken knut isf?

Fråga nummer två är: Hur tacklar man stor höstgädda i NORRBOTTEN? Fiska djupt? Fiska bland näckrosor(då jag för nån dag sedan fick en på ca 9 i näckrosorna)?

Och sista frågan, nån som kan tipsa om heta ställen i Piteå trakterna? PMa isåfall.

MVH
        Hej Mattis;

Fluorocarbon knyter du på samma sätt som du knyter vanlig nylonlina. Som betesknut är Palomarknuten både starkare än andra knutar och helt glidsäker. Som skarvknut är dubbel Uniknot i samma klass, starkast och glidsäker. Ska du använda fluorocarbon som tafsmaterial är 0,80 mm en lämplig grovlek som håller för åtskilliga Gäddor, men glöm ändå inte att känna efter med tummen och pekfingret utefter tafsen om det blivit några hack på fluorocarbontafsen.

När man nämner tackla då avses ofta död eller levande betesfisk som agn.

Bästa sättet att hitta bra och heta fiskeställen i Piteå är att besöka din lokala fiskeredskapshandlare och fråga honom om tips på säkra "Hots Spots" för Gädda under olika årstider. Med utgångspunkt från platstipsen du får kan du själv söka vidare i närområdena....

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-09-18, 19:37.

Kommentera

Fc tycker jag är ett bra o någorlunda billigt material. Fc blir inte som en telefonsladd som tex wire blir om en snipa kliver på. Man behöver upp runt 0.80-1.0mm om de ska hålla lite längre. Ja knyter mina tafsar med palomar knut.Se till att fukta knuten ordentligt o dra inte åt knuten för snabbt. Ja uppfattar de som att fc bränner i knuten lättare än nylon. När jag fiska abborre så har jag alltid 50-100cm 0.35 fc tafs. Dels hindrar de flätlinan att skavas mot stenar o så får ja behålla betet ifall en gädda kliver på.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
          14 svar
          3 123 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uditsen
          av uditsen