Hej jag fiskar mestadels gädda eller abborre i en liten/medium stor insjö som har väldigt grumligt vatten och använder ofta med mört liknande färger, och andra naturliga färger som är naturligt i denna sjön men jag vet inte riktigt vad som är bäst. Vad har ni för tips på färger när vattnet är oklart?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
färger på gummibeten/jiggar i grumligt vatten.
Collapse
X
-
-
Försöker ha lite av varje i min låda för även om en viss färg brukar funka bättre än andra så kan en annan färg vara bättre en annan dag .
Mälaren som jag fiskar mest som är ganska grumlig har jag i år haft bäst fiske på naturliga färger , men bäst har Lunker Shaker Shad i färgen Arkansa Shiner , den har även funkat bäst i klart vatten .
Förra året var var grönt/gul relax jigg som var bäst för mig .
Dessa färger har jag alltid i min låda
Arkansa Shiner
Grön/gul
gul/svart
orange/svart
blå/vit
svart/vit
Motoroil
-
Jag fiskar mest naturliga färger oavsettvatten färg och har sällan märkt någon skillnad mot lite grällare varianter.
För mig är det naturlig borre eller orange belly perch som gäller till den utsträckning att jag nog kommer byta hela Arsenalen mot aborrfärgade träbitar, gummifiskar och plastisar.
/Apan
Kommentera
-
Jag har också rönt störst framgång på abborrmönstrade (mer eller mindre skarpa färger) drag - kanske är det färgkontrasterna som ger ett mer rörligare intryck för fisken? Inte vet jag, men det fungerar väl, i alla fall.
Vad gäller mindre jiggar tycker jag mycket om pärlemobuk, röd haka och blå alternativt svart rygg såväl i Östersjön som i insjöar.
En annan färg jag föredrar på relaxjiggar, inte minst de större (6'') för gädda, är 078:an:
Kommentera
-
Min personliga erfarenhet är att naturliga färger nästan alltid funkar bäst på abborre, fiskar i både klart och grumligt vatten.
Men sedan är det väl som vanligt olika principer på olika vatten.
Min teori är dock att det man tror på ger mest fisk, det är ju sällan man står och kastar länge med färger man inte tror kommer ge något.
Edit: Här är en jigg som funkat bra för mig på sistone, i färg c8 på bilden.
Senast ändrad av ante912; 2015-08-26, 16:10.-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
Gillar storleken och just den färgen, gången är också fin i mitt tycke, rätt grov kropp också så inga problem att rigga.
Sedan blir det ju att jag nöter den eftersom jag gillar den så då ger den ju mest fisk automatiskt eftersom de andra grejerna inte är i vattnet lika mycket.
Brukar köra den med 7.5-10gr skalle.
Edit: Den är dock lite mörkare än på bilden, verkar som att fotografen använt blixt efter som glittret lyser upp väldigt mycket.-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 010 visningar
1 gilla
|