Uppblåsbar räddningsväst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppblåsbar räddningsväst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Uppblåsbar räddningsväst?

    Hej, funderar på om man ska börja med flytväst och tänkte då en uppblåsbar eftersom de verkar mindre och smidigare.
    Men hur funkar de?
    Löser de ut i regn osv?
    Är det någon väsentlig skillnad mellan en för 500kr eller 1500kr?

    Tack på förhand.
    -----------PB's!-----------
    Gädda 8,7 kg
    Harr 0,5 kg
    Abborre 0,8 kg
    Torsk 2,4 kg
    Havsöring 3,5 kg
    Näbbgädda
    Strömming
    Mört
    Skrabb

  • #2
    De löser inte ut av regn, det behöver du inte oroa dig för.

    Jag har en baltic winner 150 sedan några år som jag är mycket nöjd med. Smidig och lätt, man tänker inte på att den är på. Jag fick mig en tankeställare när några kanotister hittade en drunknad person några hundra meter från mig när jag stod i en ranglig hyrbåt och fiskade.

    Nåja, jag har inte trillat i ännu, så jag vet egentligen inte hur bra den funkar, men utgår från att den gör sitt jobb.

    Tänk på att utlösaren ska bytas vartannat år (står bäst före på den). Därför är det nog en idé att köpa ett av de större märkena och inte en no name från biltema eller jula. Kanske kan vara svårt att få tag på en ny utlösare om två år om de utgått ur sortimentet.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
      Hej, funderar på om man ska börja med flytväst och tänkte då en uppblåsbar eftersom de verkar mindre och smidigare.
      Men hur funkar de?
      Löser de ut i regn osv?
      Är det någon väsentlig skillnad mellan en för 500kr eller 1500kr?

      Tack på förhand.
      Klokt tänkt för en flytväst som sitter på jämnt är den bästa livförsäkringen när man är på sjön, så som sgt ett klokt beslut ;-)

      De funkar så att det sitter en mekanik med en kolsyrepatron som blåser upp västens blåsa som en ballong och det kan den bara göra om västen är nersänkt i vatten = Du har ramlat i sjön, och det dröjer några få sekunder innan den löser ut.

      Nej regn löser inte ut den jag har använt sådana här i flera år och i ösregn och kraftig brytande sjö så inga problem.

      Jo kvaliteten skiljer mellan de billiga och dyra men Du behöver inte gå på de allra dyraste, jag kör med Baltic Winner 150 ca 8-900kr som är bra och en populär modell, men den är inte klassad som räddningsväst dock då den inte garanterat vänder Dig rätt i vattnet annat än om Du har enbart badkläder och det är ca 20gr i vattnet, det är vad EU kraven för godkännande kräver men med kläder som blir tunga så är det ingen garanti för att Du vänds rätt men ganska troligt.

      Så betrakta den för vad den är ett flythjälpmedel men det är iaf bättre än ingen väst alls och i de flesta fall jag hört om har de funkar utmärkt så jag kör på med min iaf ;-)

      Kommentera


      • #4
        Jag tror faktiskt inte kvaliteten skiljer så mycket oavsett märke, min billiga Marinepool har funkat (?) och inget synligt slitage på flera år... Bör bli dax med en uppblåsningstest snart för att kolla "lungan".

        Så gott som samtliga märken har en utlösningsmekanism från antingen United Moulder eller Halkey Roberts som finns att köpa på de flesta ställen.
        Några få dyrare modeller kan ha en Hammarutlösare som reagerar på vattentryck ej väta. Möjligen bättre men dyrare att ladda om. Några andra fabrikat av utlösningsmekanismer har jag aldrig hört talas om.

        Den stora skillnaden ligger främst i komforten, d v s hur bekvämt de sitter på just dig, där kan de skilja en hel del och i detaljer. De flesta har en bärkraft på 150-175N, Off-shoremodeller ofta 275N, i båda fallen långt mer en en vanlig seglarväst som ligger på ca 50N...

        En 150N kanske inte alltid vänder en medvetslös person men efter vad jag läst så sägs att en medvetslös vanligen drunknar ändå p g a översköljande sjö, (läs vågor). I praktiken verkar vikten av vändning bara vara relevant i stiltje... Eller som nån sagt "en skrivbordsprodukt".
        Senast ändrad av anteman; 2015-08-13, 21:06.

        Kommentera


        • #5
          Tänk på att om du fiskar mycket ensam med en båt utan badstege så blir det jäkligt svårt om inte omöjligt att ta sig upp igen när västen har blåst upp sig..

          Kommentera


          • #6
            Ja i ett sånt läge får man möjligen överväga alternativ, t ex simma i land eller kränga av västen men ha den inom räckhåll under uppstigning....

            Kommentera


            • #7
              Eller köpa en med manuell uppblåsning som man löser ut själv om det skulle krisa rejält, men då hjälper den ju såklart inte om man slås medvetslös när man trillar i, men har man väl kommit så långt är det nog rätt kört ändå..

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla svar, blir nog någon baltic!
                -----------PB's!-----------
                Gädda 8,7 kg
                Harr 0,5 kg
                Abborre 0,8 kg
                Torsk 2,4 kg
                Havsöring 3,5 kg
                Näbbgädda
                Strömming
                Mört
                Skrabb

                Kommentera


                • #9
                  Det här med ösregn och sådana här västar. Jag har vid två vid två tillfällen haft flytvästar (Baltic) som löst ut vid skyfall. Gör jag något tokigt? Det har hänt när man ändrat kapuschongen så det liksom bildar en ström ner till aktivatorn som då blir dyblöt.

                  Ska man behöva ta på sig en skaljacka över västen när det regnar som värst? Verkar dumt.

                  Kommentera


                  • #10
                    För egen del använder jag kanotväst under sommarhalvåret. Den har bra flytkraft och hindrar en inte att röra sig. Jag skulle inte lita på en uppblåsbar.

                    Dessutom sitter jag i båten, för jag ser inte vitsen med att stå och kasta. Man når tillräckligt långt ändå. Fallrisken i en mindre båt är inte liten.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 923 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    959 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 379 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 667 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X