Tips för spö samt rulle till jerkfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för spö samt rulle till jerkfisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips för spö samt rulle till jerkfisket?

Hallådär!

Har nyligen tagit mig in i jerkfisket och var dum och köpte det absolut billigaste jag hittade dvs denna länk.

Visst, jag har lärt mig att använda en multirulle och att få rätt knyck på betena, men jag ogillar starkt känslan i det. Rullen känns som att den ska haverera i varje kast och spöet kan man väl likna med ett stålrör.

Därför så tänkte jag höra om lite tips här angående både rulle och spö. Jag gillar lite längre spön som gärna har lite action i sig, vill att det ska kännas ordentligt att jag har en gädda på kroken. Tilläggas ska att jag får inte särskilt stora gäddor (då jag ännu inte riktigt lärt mig att lokalisera dem här i Ö-vik). Båt har jag inte heller, om det nu spelar någon roll.

Till rullen, jag har tittat lite på en Ambassadeur 5600C Predator, men eftersom att jag har relativt små händer så är jag lite tveksam på den ändå. Black Max rullen som jag redan har lägger sig väldigt fint i handen och så, därför så undrar jag om det finns någon liknande som kanske tål detta fisket? Jag är från grunden en inbiten havsfiskare så högervev är ett måste.

Förövrigt så har jag ännu bara "vanliga jerkbaits", Buster Jerk osv. Vikter mellan 58-82g, men jag har börjat snegla på gummibeten och dem verkar ju nästan väga mer än vad gäddorna jag för tillfället får gör. Så ja, eftersom att jag är ny in i detta och speciellt ny på gummibeten så kanske ni har någon tips på utrustning till mig? Jag har tänkt gå in på Naturkompaniet här i stan men det vore bra om jag hade lite skinn på benen innan jag går in där.

Tack på förhand!
    William

Ta en titt i köp/sälj här och kolla in Silverbågens annonser. Där kan du både fynda och få hjälp om vad du ska ha.

Kommentera

Silverbågen har en Revo Toro högervevad i sin annons, om du nu måste ha tvålkopp...

Kommentera

Tvålkopp? :s
        Är en Predator bättre menar du? Har ju inte känt på någon ännu, så det kanske funkar för mig.

Viktigast för mig är att det även ska vara roligt att få smågäddor på kroken, jag vill inte spänna bromsen fullt och bara veva in dem liksom.

Kommentera

Kan du tänka dig en rund rulle så finns det en uppsjö att välja på och Predatorn är inte mitt förstaval. En JB är byggd för att jerka med och den är betydligt lättare att skruva än en Predator. Finns bara vänstervevad som standard men Dogger har sin egen högervevade variant...
          Alltid när ABU:s rullar kommer på tal så är det någon som varnar för rullar med Alustativ. Men, som någon påpekat, man ser aldrig en tråd om någon som råkat ut för ett skevt alustativ och SKULLE det hända kostar ett kromat mässingstativ bara ett par hundralap´par hos ABU... Så utifrån detta har du ex vis C3, TGC eller Jerk att välja på...
          MEN Revo Toro är också en rulle gjord för tyngre gäddspinn, bara det att jag själv föredrar en "äkta" Ambassadeur tillverkad i Svängsta framför en falskskyltad asiat...

Kommentera

Fick tag på en Revo Toro NaCl50 för 1800kr med lina etc.

Bra eller dåligt köp? Hur ofta bör jag öppna på den och smörja osv?

Kommentera

En rulle gjord för ändamålet... Egentligen det enda jag vet. Den är ju inte rund...

Kommentera

Ursprungligen postat av WilliamN Visa inlägg
                Fick tag på en Revo Toro NaCl50 för 1800kr med lina etc.

Bra eller dåligt köp? Hur ofta bör jag öppna på den och smörja osv?
                Hyfsat, men "Bågens" rulle hade varit ett klipp... Vad avhöll dig?

Kommentera

Alltid skönt med nya grejer tycker jag, självklart hade det varit skoj att spara en slant om det nu var precis samma modell.

Silverbågen - Vad är anledningen att du vill ha iväg den då? Förövrigt, några tips eller trix du har med den?

Kommentera

Jag kör Revo Toro och ett SvartZonker Signature Jerk, det funkar bra till både gummin och för att "jerka", tidigare körde jag ett BFT Stiff, det är skönare när det hugger och mycket bättre känsla, för halva priset, men du kastade inte så bra med det.

Och i Ö-vik finns det gott om stor gädda, skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art