Ersätta blysänken/vikter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ersätta blysänken/vikter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
    Varför envisas alla med att kalla volfram för dess engelska namn tungsten?
    Är väl alldagligt känt, inget mer till det.

Ursprungligen postat av FFStyle Visa inlägg
    Jag försöker göra så mycket som möjligt själv, taffsar, daggmaskar, båt, jiggar, drag osv. Och även då tyngderna till mitt DS fiske. Jag använder bly fortfarande tills det bevisas att det är en miljöfara.

Men man kanske skulle sluta tänka på vilket material vi använder och istället tänka på hur formen på tyngderna är? Jag skulle vilja veta varför och hur sänkena sätter sig i botten. Någon som vet det? Då kanske man kan göra en tyngd som går att lirka bort istället på något sätt. Kanske det hjälper om det är ett sänke som delar sig i två delar om man drar hårt eller att den vecklar ut sig typ som ett ankare kan göra. Det hade ju varit kanon för både plånbok och miljö om man kommit på ett sänke som nästan alltid går att få loss när det sätter sig.
    De gånger jag sätter grejorna så det är direkt kört och det inte är frågan om att man krokat någon stock så är det nog för att man lyckats lirka in blyt mellan 2 stenar, antar ett långt pennsänke kanske minimerar risken men man kommer nog aldrig från det. Har sett pennvikter med typ som en ståltråd under, aldrig provat men kanske kan fungera?
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
      Varför envisas alla med att kalla volfram för dess engelska namn tungsten?
      skulle tro att det helt enkelt är för att det inte står volfram på förpackningarna utan tungsten...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      64 svar
      15 014 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg .art
      av .art