Hjälp med karpfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med karpfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med karpfiske!

Hallå därute! Nu behöver jag er hjälp! Jag har några sjöar i närheten av mitt hem där jag vet att det satts ut karpar och jag är väldigt intresserad av av att prova lite karpfiske! Jag vet att en mäskningkampanj är att föredra men det är lite för krävande att utöka mäskandet när jag redan håller igång en del mäskningar för mina sutare! Tanken är att jag helt enkelt skall packa utrustning och tält och köra lite bottenmete i hopp om att lura en av dom! Karparna i den ena sjön är vana vid c´n´r, men i den andra har dom med sällan eller aldrig fångats! Den sjön är dock väldigt stor... Tacksam för vettiga svar, och ni som inte har några sådana kan skriva ner era svar... INTE.

Vikar, uddar och sund nära näckrosor och annan vegetation är alltid heta. Och fisken finns ofta nära land, så var diskret

Kommentera

Om du vill slippa mäskningskampanjer kan du ta karpen på ytan med bröd eller Doggy.

Detta förutsätter en solig morgon eller kväll (kan funka mitt på dagen också).

Sen är karpar lite olika beroende på vattnet ifråga. I "min karpsjö" så går fisken förvisso i ytan ibland men ganska långt ut så någon form av flöte/controller är ett måste. En slangbella behövs för att skjuta ut lite beten för att få fiskarna att äta från ytan. Sedan så kastar man ut sitt tackel så krokbetet hamnar bland några mäskbeten.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-07-03, 18:48.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har läst ditt inlägg 2 gånger men inte hittat någon fråga. Om du specificerar vad det är du vill ha hjälp med försöker jag gärna komma med tips

Kommentera

neeee det har jag visst inte! Vad är bästa agnet? bottenmete eller flyt? fast eller löpande lina? vad mäskar jag med runt agnet? bästa tider? flourcarbon-tafs eller inte? m.m.

Kommentera

Ursprungligen postat av Robert_Lundh Visa inlägg
            neeee det har jag visst inte! Vad är bästa agnet? bottenmete eller flyt? fast eller löpande lina? vad mäskar jag med runt agnet? bästa tider? flourcarbon-tafs eller inte? m.m.
            Oj. Det var mkt.
            Många skulle nog säga att boilies är bästa allroundbetet och även mellan olika boilies är åsikter olika och starka kring vilka som är dåliga och bättre. Generellt lönar det sig att använda kvalitetsboilies om man vill köra den vägen. Karp äter annars det mesta och går också att fiska med partiklar (majs, kikärtor, nötter osv) Som blötlagts och kokats. Bröd, hundmat, egentligen det mesta. På ytan fungerar bröd och hundmat tex doggy bra. Det går egentligen inte svara på vad som är bäst då det varierar från tillfälle till tillfälle och mellan olika vatten. Ytfiske kan vara väldigt spännande men är svårt att bedriva under natten. Lämpligtvis mäskar du med samma som du använder som bete. Tider varierar mellan olika vatten och tider på året men generellt är det kväll till morgon som är hetast. Det finns massor med typer av material till tafsar. Det beror på vilken rigg du ska göra. Det finns som du märker hur mkt som helst att skriva här och ärligt tycker jag du ska köpa en karpfiskebok tex Svenskt Karpfiske av Per-Ola Johannesson eller se om du kan följa med någon som redan fiskar karp.

Mitt standardsvar till folk som vill börja meta karp är också att alltid se till fiskens säkerhet i första hand. Det innebär ha alltid avkrokningsmatta, lämplig håv (42" eller större karphåv) och vågsäck med dig. Fiskens säkerhet kommer först, resten i andra hand.

Kommentera

Japp, fisken först!

Kommentera

Nu är jag ingen höjdare på karpmete men jag har guidat folk till ett framgångsrikt fiske... och samtidigt blankat själv under de passen.

En viktig sak när man fiskar med boilies är att inte konstla till riggen i onödan. Börja med en vanlig "hair rig". Napplarm är nästan ett måste och helst hangers eller swingers.

Själv fiskar jag mest med ett inlinesänke i fast montage. En kroktafs på 10-20 cm och en PVA-stumpa med krossade bolies och andra godsaker. Jag får tafen sträckt vid kastet och minskar risken för att allt korvar sig tack vare PVA-påsen. Alternativt använder jag en PVA-tape och gör en "stringer". Jag fiskar mest med beten på 16-22 mm för jag vill undvika sutare och braxen.

På ett av mina tre spön fiskar jag ibland med en "chod rig" (då fiskar man utan hanger/swinger) där det är växtlighet. Jag har haft några rejäla napp men aldrig lyckats kroka en karp med den riggen trots att den varit konstruerad enligt konstens alla regler.

Sedan så skjuter jag ut 10-15 st krokbeten kring varje kroktackel.

Den strategin funkar i "mitt" vatten men kan vara sämre i ett annat.

Som synes är en förklaring av mer avancerat karpmete fylld med fikonspråk... inte lätt att hänga med i svängarna för en nybörjare.
                Är ens engelskakunskaper goda kan man med fördel googla sig fram till fina tips och tricks...

Karpmte med larm ger nybörjaren en lång startsträcka (en hel del läsning behövs säväl som utrustning). Ytmete däremot är lättare att lära sig men då förutsätter det att karpen går i ytan.

Visst kan man ta karp på "vanligt bottenmete", flötmete eller feederfiske men chansen att få just en karp är ganska liten. Ofta hinner annan fisk före när man fiskar med mindre beten.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-07-04, 10:22.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Du behöver bara Låtsas att du fiskar efter vitfisk, modell större.......
                  Senast ändrad av peternyman69; 2015-07-03, 20:20.

Kommentera

Har det mesta av det du beskrev utan pva-strumpa, men det går ju att lösa... Använder ju det mesta för mina sutare! (fast jag har förstått att det är en stor skillnad i fisket!) Hade ju önskat att någon i min närhet kunde visa mig på plats men karpfisket är inte så utbrett i min umgängeskrets....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 952 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art