Tafsar till abbortrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsar till abbortrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Noisey Cricket
    Prova Spinwal´s tafsar, funkar kanon, tunna och starka. Har kört en hel del med dem under hösten, dock främst för jigg-fiske. Måste dock medge att jag ej trollat med dem, brukar på skoj kalla det för "lat mans fiske"... mest i indoktrineringssyfte, för att få fiskekollegor att köra mer jerk och jigg istället.

Som jag skrev lite längre upp ang Spinwal tafsarna.

Yttligare en fördel för er som tänker prova dom är att när den blir krokig/skrynklig så spänner man tafsen så den blir rak. Elda sedan längs med tafsen så den börjar glöda med en stormtändare eller dylikt, Håll tafsen spänd till den svalnar (15-20sek) och vips så har du en ny och rak tafs igen. Denna procedur kan du upprepa hur många gånger som helst utan att den tappar brotstyrka just för att det är wolfram.

För att citera en finländare som jag fiskar med gurglade ur sig detta på finlandssvenska.
    - Tafsjäveln är ju odödlig för helvete!

Kommentera

He he P-U. Tusenbröder finns inte knappt i dom vatten jag fiskar. Alvarligt talat, så är det gäddor mer som nappar mer en nån tusenbroder. Fiskar ju i frivatten. Där är det ju aldrig nån mindre borre. Har aldrig drabbat mig med småborre i nån mängd. Ibland önskar jag att man fick småborre också. Blir mer spännande då. För vem har fått många abborrar på göstrolling eller gäddtroll. Därav alldeles för stora vobbler. Storborren i sjöar är ju präglade på småfisk och kräftor. En borre har ju inte käft för en hektosmört direkt. Och då menar jag kilosborrar. Sällsynt att hitta dessa i magar på borrar. Större jigg kan gå bra i mellanåt. Men den ger ju inte så stor reklam som en vibrerande vobbler. Som då förstärker upp till ett större byte ändå. I skärgården är ju stor tacksam för vad den får. Är långt emellan för käk. Gemfört i en normalt fungerande sjö.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Gurra snurra, tittar du på stimmet dina fetborrar jagar så består det av löjjor mellan ca 7-12cm. Å inte fjuttar på 4-5cm
        När jag ror efter stor borre, vill jag inte störas av fisk under 2hg. Jag vill endast släppa årorna när det är värt besväret. Speciellt i motvind och då två spön är ute.

Allessandro; tusenbröder är lätt att sortera bort. Ex. som Elanen gör med småwobbler på frivatten eller som jag med ngt större beten.
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
          Gurra snurra, tittar du på stimmet dina fetborrar jagar så består det av löjjor mellan ca 7-12cm. Å inte fjuttar på 4-5cm
          När jag ror efter stor borre, vill jag inte störas av fisk under 2hg. Jag vill endast släppa årorna när det är värt besväret. Speciellt i motvind och då två spön är ute.

Allessandro; tusenbröder är lätt att sortera bort. Ex. som Elanen gör med småwobbler på frivatten eller som jag med ngt större beten.
          Håller med dig, fiskar man efter stor abborre vill man ha betet i vattnet så mycket som mäjligt och inte störas av några småttingar
          sigpic

Kommentera

Som sagt har aldrig drabbats av dessa småborrar på två hekto. Undrar bara i vilket vatten som dom finns. Inte i varje fall i nån av alla dessa sjöar där jag har båt. Beror som sagt på att jag inte oftast fiskar vid botten. Utan är inne i stim av fisk i mellanskiktet. Ältasjön är ju grund där vobblern inte går så långt från botten, blir det knappt nån 2 hektos heller. Gäddor är det mer av. Topp i Ältasjön runt 8 kg. Kan som sagt inte fatta var dessa 2 hektos är. Och löjor är det bara i en sjö som det stämmer på. Annars är det mört. Som sagt önskar att få dessa 2 hektos för spänningens skull. Ge mig en sjö där det kryllar av 2 hektos.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Lilla bubben, jag vill inte störas av fisk upp till 2hg skrev jag, men vi får i öppna forum tolka och skriva som vi vill så klart
              Är borren så trög att den inte vill ta mina beten kring 10cm i frivattnet, jag då åker jiggen fram, troligtvis står då abborren still å vill inte jaga ordentligt.

Inte att förglömma i debatter inom fiske, olika vatten beter sig väldigt annorluna. Men abborren har samma beteende i grund och botten.
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av trashmasta
                Har kört med proleader nu, dock inte minsta, pga att det inte fanns när jag skulle köpa. Gillade dock inte proleadern riktigt, förstörde gången för mycket. Ett litet beteslås i linänden funkar ju som sagt bra men gäddorna blir jobbiga.
                Någon som kört med någon annan än proleader?
                Pröva som sagt att knyta direkt i. PL's minsta är 5 resp 8 kg. Naturligtvis så är 8an lite grövre, men nackdelen med 5an är att den knorrar sig väldigt lätt. 8an håller sig bra mycket bättre. Men som sagt, skillnad i grovlek.

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
                  Pröva som sagt att knyta direkt i. PL's minsta är 5 resp 8 kg. Naturligtvis så är 8an lite grövre, men nackdelen med 5an är att den knorrar sig väldigt lätt. 8an håller sig bra mycket bättre. Men som sagt, skillnad i grovlek.

/D
                  Skulle ej välja Proleder p.g.a dess i jämnförelse tjocka diameter, det sinkar ju som sagt gången.
                  sigpic

Kommentera

Låter spännande med riktad trolling efter aborre, låt oss gärna veta utfallet iform av en liten berättelse.

Jag kan sälla mig till skaran som förordar proleader ifall du vill få mjuka och följdsamma tafsar som möjligt.

Kommentera

Självklart kommer det rapporter, både hur fisket går, stora vs små vobbler och olika tafsar.
                      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar