Tafsar till abbortrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsar till abbortrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

KG, håller heller inte med P-U om större vobbler till borre. Små vobbler ger tillräcklig reklam av dess vobblande gång, att dom blir som ett större byte. När det sedan är en kula i kroppen förstärker det ännu mer storlek. Större vobbler blir också lättare gäddor. Och att abborren fastnar sämre. Har ju testat rätt mycket så det är ingen gissning.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Härligt med många bra svar. Känns som om det finns en hel del att testa i sommar . Att knyta direkt i nosöglan låter bra för gången men hur gör man med förvaringen, rigbin?
      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Ursprungligen postat av trashmasta
        Skall till sommaren lägga lite mer tid på att jaga de större abborrarna med trolling med små vobblers, rapala 4-5 cm och andra i liknande storlekar. Har innan haft bra framgång med dessa i älven jag kör. Har dock haft problem med att det finns väldigt mycket gädda som gärna blandar sig i.
        Mina "vanliga" gäddtafsar funkar inte då dessa vobblers väldigt lätt tappar gången, utan tafs är igen ide att köra, då blir det dyrt.

Vad använder ni er av för tafsar vid denna typen av fiske, längd, storlek på beteslås, vart köper man de bäst etc? Alla tips väldigt välkomna.

/Elis

Använd INGA lekanden och ev. INGA hakar så fungerar det bättre kör bara "öggla i öggla"

Lekande har ju verkligen ingen som helst funktion, fattar inte varför det sitter på den gemen-mans tafs egentligen!
        sigpic

Kommentera

Flode jag använder inte lekande, fattaru?
          Senast ändrad av Lazinko; 2006-02-10, 01:23.
          /Lazinko

Kommentera

Tänkte bara inflika med att testa "löjtrolling" som fettfenefiskarna gör. Tror stenhårt på naturligt bete
            sigpic

Kommentera

tja Gurra de va länge sen
              Små wobbler tycker jag suger. Men missförstå mig inte. 4cm vobbler är bra och stora fiskar tar dem gärna. Men genom åren har jag blvit less på alla tusenbröder som jag vevat upp under rodd i motvind. Därför vill jag att vobblern ska gå förbi stadiet där 15cm borrarnas fiskdiet avtar. Jag menar inte att jag vill ha 15cm vobbler, jag menar kring 10cm. Är de uppe på frivatten å äter så jagar de och tar en lite större vobbler! Och är borren på jakt är den ju förvånandsvärt glupsk.
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

För ca 10 år sedan hade Silstar den bästa jiggtafsen och småwoblertafsen på marknaden. Gick under namnet "Grizzly":
                Tyvärr lades tillverkningen ner efter bara något år.

I vår kommer Mustads nya "Steel for teeth" tafsar o material ut på marknaden i Sverige.
                49 trådig rostfri tafs som känns lika bra som gamla Grizzly.
                Extremt mjuk för att vara ståltafs, och 6 kg varianten håller en diameter på typ 0,18 mm om jag minns rätt.

Kolla in den när den kommer ut i handeln i vår. Själv tror jag det är den definitiva lösningen för ett bra tag framåt..Fast jag kan ju ha fel. Kanske kommer något ännu vassare..

Kommentera

Jag har en rulle proleader 5kg's som jag råkade köpa fel. Kan ju va värt att testa. hett!
                  Jag fiskar, därför ljuger jag.

Kommentera

P-U, beror lite på vilket vatten man fiskar i, fast oönskade fiskar som tusenbröder och smågurkor är svåra att undvika i många.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Prova Spinwal´s tafsar, funkar kanon, tunna och starka. Har kört en hel del med dem under hösten, dock främst för jigg-fiske. Måste dock medge att jag ej trollat med dem, brukar på skoj kalla det för "lat mans fiske"... mest i indoktrineringssyfte, för att få fiskekollegor att köra mer jerk och jigg istället.
                      www.mag.nu

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 234 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art