Tankar om C&R. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tankar om C&R.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tankar om C&R.

Sitter i vintern och längtar till islossning och riktig fiske. I min väntan tankar/laddar jag hem allt jag hittar om fiske. Lars och Bård... Fiskedrag... Vildmark... Visst nappar det... Etc...

I de allra flesta nyare program uppmuntras det till C&R och tankarna som drabbade mig är:

C&R måste väl vara något modernt? Inte kan väl det ha varit så vanligt på låt oss säga 70-talet?

Vad kommer all den här uppmuntran till att släppa tillbaka fisken leda till? På längre sikt?

Såklart till större fisk och mer om den men kanske vi påverkar ekosystemet negativt?

Jag bara undrar och kanske det leder till en diskussion...

Ursprungligen postat av Ebbe
    Sitter i vintern och längtar till islossning och riktig fiske. I min väntan tankar/laddar jag hem allt jag hittar om fiske. Lars och Bård... Fiskedrag... Vildmark... Visst nappar det... Etc...

I de allra flesta nyare program uppmuntras det till C&R och tankarna som drabbade mig är:

C&R måste väl vara något modernt? Inte kan väl det ha varit så vanligt på låt oss säga 70-talet?

Vad kommer all den här uppmuntran till att släppa tillbaka fisken leda till? På längre sikt?

Såklart till större fisk och mer om den men kanske vi påverkar ekosystemet negativt?

det är väl en hel del som utvecklats sedan 70-talet, även synen på hur djur bör behandlas. sopsortering, återvinning, rökförbud, ekologiska alternativ, vissa gifter bort nya gifter in, freonkylskåp, katalysatorer mm mm. så även synen på hur ett sportfiske bör bedrivas. att ta upp och slänga fisken (istället för att äta den) verkar lite dumt, och rent ut sagt respektlöst. vi sportfiskare har valt att roa oss på fiskens bekostnad, så en vettig inställning är ju då att göra så minimal skada som möjligt (till skillnad från jägarna KAN vi släppa tillbaks fisken vi fångat).

att det sedan skulle leda till negativa följder för ekosystemet, att släppa tillbaks fisken, verkar i mina öron lite långsökt. det är ju inte så att man släpper tillbaks ngt som inte fanns där från början. snarare skulle det få en viss ekologisk konsekvens om man tog upp all fisk man fångade, då skulle predatorerna minska och andra arter ta över. men om det marinbiologiska, får jag överlåta på dom här på forumet som faktiskt kan ngt om detta. det finns en hel del disparata åsikter i detta ämne och i slutändan är det ditt egna sunda förnuft som råder. min åsikt är att släpp tillbaks det som går, men glöm inte att då och då ta med en matfisk hem. det är bra både för plånbok och själ.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
      det är väl en hel del som utvecklats sedan 70-talet, även synen på hur djur bör behandlas. sopsortering, återvinning, rökförbud, ekologiska alternativ, vissa gifter bort nya gifter in, freonkylskåp, katalysatorer mm mm. så även synen på hur ett sportfiske bör bedrivas. att ta upp och slänga fisken (istället för att äta den) verkar lite dumt, och rent ut sagt respektlöst. vi sportfiskare har valt att roa oss på fiskens bekostnad, så en vettig inställning är ju då att göra så minimal skada som möjligt (till skillnad från jägarna KAN vi släppa tillbaks fisken vi fångat).

att det sedan skulle leda till negativa följder för ekosystemet, att släppa tillbaks fisken, verkar i mina öron lite långsökt. det är ju inte så att man släpper tillbaks ngt som inte fanns där från början. snarare skulle det få en viss ekologisk konsekvens om man tog upp all fisk man fångade, då skulle predatorerna minska och andra arter ta över. men om det marinbiologiska, får jag överlåta på dom här på forumet som faktiskt kan ngt om detta. det finns en hel del disparata åsikter i detta ämne och i slutändan är det ditt egna sunda förnuft som råder. min åsikt är att släpp tillbaks det som går, men glöm inte att då och då ta med en matfisk hem. det är bra både för plånbok och själ.
      Amen!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Detta är ett ganska känsligt ämne där det som sagt är svårt att sätta upp fasta riktilnjer. Men jag anser att vi sportfiskare bör ta tag i detta och skapa lite fastare riktlinjer kring denna fångstmetod. För det kan lätt bli så att "utomstående" ser denna företelsen som något helt oaseptabelt och detta skulle i sin tur leda till att tex miljö eller vänsterpartiet driver denna fråga och får igenom den genom kohandel om något socialdemokraterna tycker är viktigare.
        Det jag vill säga med detta är att det kan vara bättre att själva skapa lite riktlinjer i detta ämne än att låta någon annan bestämma åt oss.

Kommentera

Kommentera

Jag vet inte hur du tänkte. Men om man släpper tillbaks en gädda så kan det ju omöjligt påverka ekosystemet, det är väl lite därför man släpper tillbaks fisken. För att göra så lite intrång i naturens gång som möjligt ? C&R borde ju leda till att ekosystemen fungerar bättre?
            sigpic

Kommentera

tänk på att ett ekosystem sköter bäst om det får vara ifred. så lite påverkan från människans sida som möjligt är bäst, för det mästa. har vi redan satt något ur spel kan vi ju kanske rätta till det. tycker personligen att man ska släppa i fisk som inte ska användas till något. och att använda en stor gädda till kräftbete är ju onödigt då denna bär på bra gener och bör få fortplanta sig. men å andra sidan så är ju tex gäddor och abborrar inte direkt utrotningshotade så det är ju inte hela världen om man tar upp någon enstaka stor.

Kommentera

Ursprungligen postat av ingoaa
                tänk på att ett ekosystem sköter bäst om det får vara ifred. så lite påverkan från människans sida som möjligt är bäst, för det mästa. har vi redan satt något ur spel kan vi ju kanske rätta till det. tycker personligen att man ska släppa i fisk som inte ska användas till något. och att använda en stor gädda till kräftbete är ju onödigt då denna bär på bra gener och bör få fortplanta sig. men å andra sidan så är ju tex gäddor och abborrar inte direkt utrotningshotade så det är ju inte hela världen om man tar upp någon enstaka stor.

bra sagt............

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                  Jag vet inte hur du tänkte. Men om man släpper tillbaks en gädda så kan det ju omöjligt påverka ekosystemet, det är väl lite därför man släpper tillbaks fisken. För att göra så lite intrång i naturens gång som möjligt ? C&R borde ju leda till att ekosystemen fungerar bättre?

Det förs faktiskt aktivt ekovård i tex Ringsjön i skåne där man trålar hela sjön och släpper tillbaka större rovfisk men plockar bort alla zooplankton-ätande fiskar som tex mört. Detta beror på att sjön har blivit övergödd och algblommningen har gått överstyr. Det är ett ganska komplicerat men mycket intressant ekologiskt samband - man kan läsa mer om det här tex:

Kommentera

Någonting som alltid slår mig när det debatteras om
                    vår miljö och vårt ekosystems funktionalitet,det må vara om våra rovdjur,jakt eller som här fiske och C&R,är att
                    förr eller senare dyker det upp att "naturen" och ekosystemet klarar sig bäst självt,utan människans inblandning....
                    En liten fråga till er som tar upp det och ni som applåderar
                    dylika inlägg: Det har aldrig slagit er att vi människor
                    faktiskt ingår i detta system?? Eller är vi någon sorts
                    gudar som bara skall titta på och varken äta,dricka eller
                    skita med för den delen??
                    Det är naturligtvis så att vi skall göra så mycket som vi kan för att ekosystemen,både på land och i vatten, skall fungera så bra som möjligt,vilket endast vi människor
                    är kapabla till av oss som ingår där.
                    Men glöm aldrig att vi är en del av systemet,vi kan inte
                    säga att typ: naturen klarar sig bäst själv...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 238 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art