Intressanta parametrar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Intressanta parametrar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Intressanta parametrar

Tjenare! Tänkte ny styra upp ett riktigt tungt xl-ark för att få bättre koll över mina gäddfångster som ett steg i att lära mig mina fiskevatten bättre. Så jag funderar på vilka parametrar ni tycker är viktigast i dokumentationen. Jag hade spontant tänkt mig; fångstdjup, vind (riktning/styrka), datum, bete, hastighet betet är fiskat med, väder (sol, moln, regn etc.), längd och vikt på fisken. För att nämna några, finns det någon parameter som enligt er väger tyngre än någon annan, just när det kommer till att lära sig nya fiskevatten. Ha det gott!

Är det östersjön du fiskar i ska du absolut ha med vattenstånd, hög/lågvatten och om det är stigande/sjunkande. Insjö är nog inte lika påverkat av detta, där får insjöfiskare säga mer.

Men oavset plats/vatten ska du ha med värdet för lufttryck och månfas samt vilken riktning förändringen har, stigande eller sjunkande.

Detsamma gäller vind, om vinden är tilltagande eller sjunkande och inte enbart 5 m/s utan mer av typen 5 m/s tilltagande. Vindriktning anges med vridning från till dagarna innan samt dagen du fiskar.

Vattentempen ytvatten pålandsvik samt 1 m djup öppet vatten.

Detta är några viktiga parametrar att ta hänsyn till, men för att kunna ha någon nytta av allt detta måste du ange plats, annars blir all övrig info värdelös.

Själv har jag genom 50 års fiskande lagrat allt i hårddisken, detta gick bra till en blöt lördag för några år sedan när jag söp skallen i bitar och vaknade med en raderad hårddisk. Numer vet jag ingenting utan kastar planlöst mina drag i vattnet. Men lika glad är jag för det
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Siktdjup. Grumligt eller klart vatten. Typ av botten. Vegetation.

Kommentera

MyFishMap kan ju vara bra att utgå ifrån, och lägga till om man tycker nåt saknas.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av mattsada Visa inlägg
          Tjenare! Tänkte ny styra upp ett riktigt tungt xl-ark för att få bättre koll över mina gäddfångster som ett steg i att lära mig mina fiskevatten bättre. Så jag funderar på vilka parametrar ni tycker är viktigast i dokumentationen. Jag hade spontant tänkt mig; fångstdjup, vind (riktning/styrka), datum, bete, hastighet betet är fiskat med, väder (sol, moln, regn etc.), längd och vikt på fisken. För att nämna några, finns det någon parameter som enligt er väger tyngre än någon annan, just när det kommer till att lära sig nya fiskevatten. Ha det gott!
          Hej Adam;

Jag har fört egen Fiskejournal sedan våren 1962. Denna Fiskejournal består av ett tiotal Esselte 138A (69A) spiralblock med linjerade, vertikala kolumner enligt nedan och 4 fångstdagar/sida:

Datum, Tid, Plats, Bete, Antal, Fiskart, Högsta vikt, Lägsta vikt, Vindriktning, Vattentemperatur, Vattenstånd, Fångstdjup, Trollingfart, (Barometerstånd, Månstånd) och en bred kolumn för Diverse anteckningar.

I den breda kolumnen Diverse anteckningar kan man skriva vilka som var med i båten och om deras fångster.

Exempel:
          En journalförd
          trollingdag på Vänern år 2001.
          Datum: 3/5 Torsdag.
          Tid: kl. 8.30 - 19.50.
          Plats: Vänern vid Måken utanför Kållandsö.
          Beten:
          Bomber 15A-SAL25, 1 Lax 3,7 kilo, 1 Lax 2,3 kilo (55 cm).
          Bomber 15A-GFCC4, 1 Lax 4,2 kilo (65 cm).
          Bomber 15A-GFSAL18, 1 Lax 2,6 kilo (54 cm), 1 Lax 2,3 kilo (53 cm), 15A-GFSAL8, 1 Öring 1,7 kilo.
          Bomber 15A-SAL45, 1 Lax 2,9 kilo (57 cm), 1 Lax 4,7 kilo (65 cm).
          Bomber 15A-PBCR, 1 Lax 4,9 kilo (67 cm), 15A-PBCR, 1 Öring 5,2 kilo.
          Bomber 15A-XSIG, 1 Öring 1,8 kilo.
          Purelure Iron Horn H3, 1 Lax 1,9 kilo (52 cm), 1 Lax 4,2 kilo (65 cm), 1 Lax 3,9 kilo (63 cm).

Vindriktning: Sydväst 2-4 m/sek.
          Fångstdjup: 3-5 m.
          Vattentemperatur: +4,2 gr.C.
          Vattenstånd: +0,5 m.
          Trollingfart: 2,3 - 2,5 knop.

Diverse anteckningar: Vi bordar varannan fisk. Björn Christianssson får dagens första Lax. den högg på tredje spöt styrbords planerboard. Det är strålande solsken idag! Nästa Lax hugger åter igen på styrbords planerboard. Den hugger på en Bomber 15A-GFCC4 med en 2:ans 3-krok under. Vi har 70 gram bly på CC4:an.
          Det är massor av ytnät utanför Måken! Vi fiskar i en stor oval runt ytnäten utan att gå för nära. Vi håller oss på cirka 200 meters avstånd. Ytnäten är svåra att se därför att de är otroligt dåligt uppbojade.

Laxen hugger på babords planerboard, 4:e spöt från båten. Bombern är belastad med 30 gram bly via gummisnodd och päronsänke. Vi, Björn Christiansson och jag har nu ökat medelfarten från 2,1 till 2,5 knop. En kallfront från söder är på väg. Det har varit nästan vindstilla. Nu börjar vattenytan att krusa sig. Det mulnar på. Kl. 17.30 tar Björn sin 7:e Lax för dagen. Den tar på Iron Horn H3, Silver/Grön på djuprigg 17 fot. Nästa Lax tar på 17 fot igen på Iron Horn H3. Vi fiskar med 90 fots längd (cirka 30 meter) på planerboardsspöna och 61 fot (cirka 20 meter) på djupriggslinorna. Tre Laxar inom en halvtimme högg på Iron Horn H3 på 17 fot. Klart godkänt!

Go for the Salmons!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
          Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
          14 svar
          3 139 visningar