Minns ett ismete en vinter där vi var 3 st som for ut riktigt tidigt å var ute innan det dagades. 4 spön var och sen skulle storgäddan tas. Hade fått ett par små gäddor nästan på en gång, och när vi satte oss ner för att fika så flaggade ett av mina spön. Jag såg flagget direkt och for upp å iväg. Vi satt ungefär 75 meter från hålet och sprang i rätt bra fart. Ca 5-10 meter från hålet ser jag hur de sista tre varven grön powerpro-lina rullar av haspeln… Hinner tänka tanken : ”Undrar hur mycket nylonbacking jag har”, när jag ser att det bara är ca 30cm!! Jag kastar mig över spöt, får tag på både lina och spö och gör ett försiktigt mothugg…tänker att ”nu går nog skarvknuten upp”. Kompisen dyker fram och får tag på linan han också och lyckas få fisken att vända, samtidigt som jag lyckas få upp några varv lina på rullen igen. Jag säger till de andra : ” Konstigt, jag måste ha väldigt lite lina på rullen, fisken känns inte så stor att den kan ha dragit ut så värst mycket lina”. Jag vevar å vevar…jävvlar vad lina den tagit…Gäddor brukar ju inte ta så där värst mycket lina ju… Så visar hon sig äntligen i hålet, å det är ingen liten gädda, utan en riktigt fin fisk! Ett par korta rusningar innan hon kommer upp i hålet. Tar gälgreppet å upp på isen kommer hon! Vägning och mätning ger 9,1kg och 107cm!! En riktigt fin fisk som sagt, lite fetare å det hade vart en tia!
Efter att fisken fått gå tillbaka så drog vi ut hela linan och stegade upp längden på den : 56 meter!! I en enda lååång ruuuusning , på de kanske 30 sekunder det tog oss att komma fram till hålet!! Otroligt!! Hade jag kommit fram ett par sekunder senare så hade jag fått fiska med tre spön…
Efter att fisken fått gå tillbaka så drog vi ut hela linan och stegade upp längden på den : 56 meter!! I en enda lååång ruuuusning , på de kanske 30 sekunder det tog oss att komma fram till hålet!! Otroligt!! Hade jag kommit fram ett par sekunder senare så hade jag fått fiska med tre spön…
Kommentera