Hjälp mig hitta gäddan! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig hitta gäddan!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som gäddfiskare gör många fel.Vad är det för väder när du fiskar blir vattnet klarare i en viss vindriktning. I Blekinge blir vattnet jätteklart i nordlig vind det är helt värdelös t.
    När fiskar du? Grundområdet hur ser det ut. Är det gräs halvvägs upp från botten. Där fiskar du tailar som är grundgående och inte sjunker för fort. Du ska kunna meta med draget. Är det däremot ren sandbotten där uppe då fiskar du inte där. I extremt grumliga vatten kan beten med rasselkulor vara bra, men i klara vatten då är det för mycket.
    Fisketrycket spelar också in försök vara ensam eller först det är det bästa.

Skitfiske
    Senast ändrad av jerklimpan; 2015-05-22, 22:08.

Kommentera

Man skall alltid vid landfiske försöka fiska vid pålandsvind! Frånlandsvind brukar vara undermåligt! Sen har jag generellt haft bäst fiske när det blåst rejält! Även lufttryck osv spelar ju roll! Vad gäller båtfiske vid grynnor föredrar jag drivfiske. Brukar lägga mig en bit från den grynna jag vill fiska på (beroende på hur stort grundet eller grundflaket är) om vinden är måttlig och blåser i den riktningen! Då kan man fiska av ev hotspots innan grynnan, tec utskjutande uddar (om grynnan är nära land) sen kan man närma sig första delen av grynnan med betet och ju närmare man driver, fiska av mer och mer! Sen när jag är nära grynnan (så jag kan fiska av alla branter och grundtoppar) så lägger jag i ankaret! (som förövrigt oftast består av ett långt rep jag bundit en tung sten i! Jag har blivit av med så många ankare genom åren)

Kommentera

Det dåliga resultatet kan till en del bero på vädret, som i våra trakter har växlat mycket från dag till dag utan längre perioder med stabilt väder. Vi har själv fångat antalsmässigt mindre med fisk,typ 5-6 fiskar per tur mot det dubbla eller mer under samma tid förra året, men storleken har varit acceptabel med hälften runt 3-4kg och runt 5-6kg som störst("vägda" med "okularvågen"). Vårt fiskeområde ligger dock et par mil längre söderut. SZ Mc Rubber och Wolf Tail Jr har gett mest fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
          Man skall alltid vid landfiske försöka fiska vid pålandsvind! Frånlandsvind brukar vara undermåligt! Sen har jag generellt haft bäst fiske när det blåst rejält! Även lufttryck osv spelar ju roll! Vad gäller båtfiske vid grynnor föredrar jag drivfiske. Brukar lägga mig en bit från den grynna jag vill fiska på (beroende på hur stort grundet eller grundflaket är) om vinden är måttlig och blåser i den riktningen! Då kan man fiska av ev hotspots innan grynnan, tec utskjutande uddar (om grynnan är nära land) sen kan man närma sig första delen av grynnan med betet och ju närmare man driver, fiska av mer och mer! Sen när jag är nära grynnan (så jag kan fiska av alla branter och grundtoppar) så lägger jag i ankaret! (som förövrigt oftast består av ett långt rep jag bundit en tung sten i! Jag har blivit av med så många ankare genom åren)
          Hej och tack Johan;

"Man skall alltid vid landfiske försöka fiska vid pålandsvind!"

Gäddfiske vid pålandsvind fungerar hela våren, sommaren och långt fram på hösten tills vattentemperaturen blir under +4 gr. C. Då brukar de större Gäddorna söka lä bakom uddar och i vindskyddade vikar.

"Sen har jag generellt haft bäst fiske när det blåst rejält!"

När det blåser rejält grumlas grundvattnet upp. Gäddorna samlas i lovartvikar. Det grumliga vattnet ger Gäddorna kamouflage och gör dem mindre skygga för faror uppifrån.

"Vad gäller båtfiske vid grynnor föredrar jag drivfiske."

Om vinden är samarbetsvillig och båten driver utmed en längre grynna fungerar driftfiske utmärkt.
          I stora grunda, vegetationsbevuxna vikar kan driftfiske i lätt vind många gånger vara till stor hjälp att fiska av ett produktivt område.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Kommentera

Trevligt att få tack från dig! Tack själv för all inspiration jag fått genom att läsa och lära av dig när jag var ung på 80-talet och började min fiskebana!!

Eftersom jag inte hade pengar till typ ekolod och liknande när jag var ung, så fick jag lära mig utantill exakt var grynnorna och grundflaken låg och såg ut, dels genom sjökort och min pappa, men åxå genom att reka och söka med ögonen! Uppvuxen på Öland och la 90% av allt gäddfiske runt Borgholm med omnejd så fanns inte lika många grynnor som tex i en skärgård! Men det fanns en hel del bra grynnor, grundkanter och uddar ändå! Efter mååånga års nästan maniskt fiske kunde man det i sömnen!
            Senast ändrad av ArcticDreamer; 2015-05-23, 18:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 049 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art