göra egna sidoparavaner!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

göra egna sidoparavaner!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Paravaner

Den är inte vacker direkt "tråden" på min bild duger gott och väl, och går att justera efter behov..Verkar ha varit lite pyssel för dig innan du hittade rätt dragpunkt. Jag har lite olika grovlekar på "tråden" på mina paravaner, men jag kör mest med en annan hemgjord modell. Tycker att din är konstigt gjord med avfasningen på baksidan. Drar den bra så?? eller släpar den mest snett bakom båten?

hälsningar Perx
    Ursprungligen postat av Göstagöslös
    Ståltråden ser lite vek ut tycker jag, räcker nog med att man knölar ner den i väskan så justerar den om sej, rätt så känsligt!
    Här är ett par bilder på min prototyp som jag gjorde för en 10 år sen.
    Brädan är 20cm lång och pinnen är 65mm från brädan till hålet, pinnen kan justeras ut och in efter behov. Vänder man på brädan med fasningen utåt så skär den bättre i vattnet och strävar ut bättre. Vingen är till för att den ska komma upp ur vattnet direkt om den dyker istället för att börja vobbla under ytan, vilket dom gör mer än gärna Beteslåset är ett hemgjort i rostfri tråd för snabb isättning och lossning, tog för lång tid och för bökigt med vanligt beteslås. Det här är den första modellen med alla provhål i
    Dom har funkat bra för mej och jag gjorde 8st totalt.

Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
      Tycker att din är konstigt gjord med avfasningen på baksidan. Drar den bra så?? eller släpar den mest snett bakom båten?
      hälsningar Perx
      Haha, det ser konstigt ut om man utgår ifrån att yellowbird är rätt,
      Fasningen bromsar brädan på ditt sätt, min strävar utåt utan vattenmotstånd.
      Om jag vänder på brädan så kommer den att gå ca 5-10m längre bak än vad den gör nu.
      Har gjort ett antal modeller innan den här och provat flitigt, mest kopior på yellowbird fast i trä.
      Hade också svetstråd i början, men tröttnade på att justera om den hela tiden.
      Jaja, dom funkar för mej varjefall och tål att slängas med i båten, var inte meningen att klaga på din om det nu lät så

Kommentera

göra egna sidoparavaner

Hej allihopa

Ni måste skämta om dessa hämska trä klossar.
        Menar ni allvar att ni släpar på dessa,hängande i linan.

SUCK ,smaken är som baken den är delad.

OBS detta inlägg är inte något påhopp på någon i tråden,utan en reaktion från hjärtat under läsningen om sidoparavaner.

Wobblersnidarn :

Kommentera

Klart vi skämtar snidarn, det är ju rena vansinnet och göra dom själv

Kommentera

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn
            Hej allihopa

Ni måste skämta om dessa hämska trä klossar.
            Menar ni allvar att ni släpar på dessa,hängande i linan.

SUCK ,smaken är som baken den är delad.

OBS detta inlägg är inte något påhopp på någon i tråden,utan en reaktion från hjärtat under läsningen om sidoparavaner.

Wobblersnidarn :
            Det är inte så illa som det ser ut
            När jag har fisk på så vevar jag in den försiktigt och tar loss brädan, sen är drillningen som vanligt
            Har rätt så hårda nypor på den!
            En del rycker loss utlösarn så brädan far ner i skallen på fisken och då försvinner en del av känslan att drilla fisken, vobblern släpper lättare också om brädan slänger omkring där nere.
            Var tvungen att väga min "kloss" till paravan.
            Min 130gr
            Yellowbird 158gr

Kommentera

Hejsan
              Jag funderar också på att göra sidoparavaner. Jag skulle dock gärna se flera bilder på undersidan av era som ni gjort, jag vet inte riktigt hur "rodret" ska set ut...Någon som har någon bild att ladda upp här ?

Mvh Jonas

Kommentera

Jag borrade genomgående hål och gröpte ur lite på baksidan för att den bockade "tråden" inte skulle sticka ut - fixerade sedan med ett par stift.
                Kan för övrigt tillägga att de fungerar kanon!
                Bifogade filer

Kommentera

då jag modifierat mina paravaner med ett gott resultat bifogar jag en bild till denna tråd. De blev betydligt stabilare!
                  Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Evert
                    Jag borrade genomgående hål och gröpte ur lite på baksidan för att den bockade "tråden" inte skulle sticka ut - fixerade sedan med ett par stift.
                    Kan för övrigt tillägga att de fungerar kanon!
                    Varför är det en typ "bom" fram igentligen, varför kan det inte bara vara en ögla?Linutlösaren glider ju ändå till "bakre" läget eller?

Tänkte på en grej till, håller den sig upprätt utan nedtyngning i botten eller extra flytkraft i överkant? Hur funkar det?
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow
                      Varför är det en typ "bom" fram igentligen, varför kan det inte bara vara en ögla?Linutlösaren glider ju ändå till "bakre" läget eller?
                      Bra fråga, kör du dock med bara en ögla, så reduceras möjligheten att justera/balansera paravanen - och den möjligheten behöver du! Jag tycker att det är omständigt att fixera linutlösarens position på bommen i och med att den är "glidande"!
                      Skaffa dig en bit av galvad/stansad plåt istället - då kan du justera i all oändlighet (jag har tejpat upp kanterna på min plåt med silvertejp för att skydda linan)!

Ursprungligen postat av Kimbow
                      Tänkte på en grej till, håller den sig upprätt utan nedtyngning i botten eller extra flytkraft i överkant? Hur funkar det?
                      Den funkar kanon utan några ingrepp!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 047 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art