göra egna sidoparavaner!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

göra egna sidoparavaner!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Låter bra det

Limma gärna skruvar med epoxy el likn. Jag har ju en liten skruvögla i bakkant ( som inte syns) med en fjädering för att fästa lekandet i. det blir ju förstås aldrig ngn större påfrestning där men på "armen" blir det påfrestning . Annars låter det ju som du har det du behöver, ngn såg , rasp , sandpapper och du är nästan klar.
    Sen är det ju bara att använda andra hjärnhalvan när du gör en som skall dra ut åt andra hållet.
    Du kan ju måla höger grön och vänster röd ifall du har ngn med dig någon gång som annars sätter paravanen uppochner eller bakfram...
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

bara kapa toppen på men kolaflaska.

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
        Fungerar nog inget vidare med skruvögla, den måste vara rätt lång för att komma ut från paravanen, och paravanen blir svårtrimmad med en sån, går inte att bryta och vinkla som kan behövas för att bättra gången.

Bifogar 2 hastigt tagna bilder på 2 av paravanerna jag gjort, det är inte de bästa jag gjort utan bland de första som jag gjort, som jag sen har modifierat en aning för bättre "drag".
        på den långa smala modellen har jag nu lite längre aluminiumarm monterad, drar bättre då. Och går att böja till lite uppåt, snett bakåt, beroende på hur den beter sig i vattnet.
        Den andra som är mer som Yellowbirden, har jag gjort fler liknande, av ungefär det utseendet. Den drar inte lika mycket som den längre smalare.

Får se vad det blev av bilderna, ifall de är till ngn nytta för dig, hör av dig annars så kan jag kolla upp andra av mina paravaner och ge mer exakt mått mm.

Hälsningar perx
        ser bra ut. tillverkade själv några för flera år sedan. de har funkat bra. snarlika de du har på bild..

Kommentera

Perx!
          Då var paravanerna färdiga, så när som på måleriet (jag gjorde "yellow birden" iaf).
          En sista fundering, innan jag "förseglar" dom med färg. Vad har du för avstånd mellan armen och paravanen. 50 mm blev det på mina ... för lite, för mycket?
          Kan jag slänga på färgen eller bör jag justera armen?
          Bifogade filer

Kommentera

Lägger till länken här också - bara sätta igång och bygga folks!

Kommentera

Hallå igen
              stabilt, hoppas de fiskar bra!
              Förstår inte riktigt din fråga, menar du hur långt ut från själva "paravankroppen" fästet når?
              Jag kan kolla mina lite ikväll, men 50 mm är inte för mycket, isåfall för lite.
              beror lite på hur din konstruktion ser ut, du får offra en som prototyp testa lite trimning kanske. Jag gick längs med en flytbrygga i en småbåtshamnmed mina första paravaner, för att testa och trimma lite Var några gubbar som kom och undrade vad det var för träbitar jag gick och drog efter mig med spöet...

editerar inklägget lite

Tittade på bilden du hade ju en solklar förklaring på vad du undrade, och det var det avståndet jag menade här ovanför också

Hälsningar perx

Ursprungligen postat av Evert
              Perx!
              Då var paravanerna färdiga, så när som på måleriet (jag gjorde "yellow birden" iaf).
              En sista fundering, innan jag "förseglar" dom med färg. Vad har du för avstånd mellan armen och paravanen. 50 mm blev det på mina ... för lite, för mycket?
              Kan jag slänga på färgen eller bör jag justera armen?

Kommentera

se den senast bifogade bilden vad jag menade

Hehe ... blir det bra tro? vad har du för avstånd på din?

Kommentera

Paravaner

Såg bilden lite sent..
                  Kan kolla ikväll vad jag har för avstånd, har nog lite olika på flera.
                  Själv gillar jag den lite större modellen av paravanerna, den smala.
                  Den är större , men jag tycker inte den blir otymplig , klumpig ändå.
                  Den är mer tolerant mot större beten , och drar längre ut från båten, men dina fungerar säkert bra de också.
                  Släpp ut betet önskad längd från båten. Haka i linan i beteslåset, spänn fast linan i nypan, ( gör en ögla och tvinna några varv, kläm fast nypan mitt över tvinnet, om det är så att den vill tjuvutlösa).
                  Gör ett föriktigt gung med spöet så att paravanen gungar ut en bit från båten och landar i vattnet, släpp ut paravnen önskat långt, ha slirbromsen löst spänd så släpper du ut den vackert med lite motstånd.

Detta kanske du gör redan men jag bara skrev ner det utav bara farten, ngn kanske har nytta av det.

Hälsn. perx

Ursprungligen postat av Evert
                  se den senast bifogade bilden vad jag menade

Hehe ... blir det bra tro? vad har du för avstånd på din?

Kommentera

Tackar så mycket för tipsen!
                    Som sagt lite göstrolling är målet och jag har tänkt mig mer grundgående wobblers på paravanerna. Därför valde jag att göra den mindre. Men ... det lär säkert bli fler byggen

Ack du sköna sommarnatt, var kommen ...

Kommentera

Ståltråden ser lite vek ut tycker jag, räcker nog med att man knölar ner den i väskan så justerar den om sej, rätt så känsligt!
                      Här är ett par bilder på min prototyp som jag gjorde för en 10 år sen.
                      Brädan är 20cm lång och pinnen är 65mm från brädan till hålet, pinnen kan justeras ut och in efter behov. Vänder man på brädan med fasningen utåt så skär den bättre i vattnet och strävar ut bättre. Vingen är till för att den ska komma upp ur vattnet direkt om den dyker istället för att börja vobbla under ytan, vilket dom gör mer än gärna Beteslåset är ett hemgjort i rostfri tråd för snabb isättning och lossning, tog för lång tid och för bökigt med vanligt beteslås. Det här är den första modellen med alla provhål i
                      Dom har funkat bra för mej och jag gjorde 8st totalt.

Edit: Förminskade bilderna något, vart lite stora
                      Senast ändrad av Guest; 2006-01-28, 00:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 047 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art