ekolod rayteon L265 på isen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ekolod rayteon L265 på isen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ekolod rayteon L265 på isen

Hej,
    testade mitt nyinköpta ekolod på isen idag.
    ett märkigt fenomen uppstog, jag hade givaren nedsängt i ett hål i isen men kunde inte "se" pirken . testade på olika djup samma resultat utom i ett hål!!
    där fick jag en mycket stark signal från pirk, nedsläpta räkor osv.men i dom andra hålen icke! provade med olika vinklar på givaren utan resultat. givaren har tidigare varit fastsatt med epoxi i botten på en båt och en hel del lim sitter fortfarane kvar på givaren, kan det ha betydelse för den varierande känsligheten?
    Senast ändrad av dormen; 2006-01-15, 19:43.

Om du fick in pirken i ett hål bevisar det att lodet fungerar som det ska, ditt problem beror på att du alltid måste få in exakt rätt vinkel hela tiden dvs underdelen på givaren måste alltid vara riktad EXAKT rakt ner för där är pirken, har du smal konvinkel på givaren och större djup desto viktigare blir det.
    Är det en båtgivare med rundad underdel blir det besvärligt, har den däremot flat undersida försök limma ett sk "husvagns vattenpass" rund grej med passblåsa finns på biltema för några spänn på ovansidan exakt parallell med undersidan ger dej en indikation på hur den är riktad svårt men har du tur kanske det lyckas
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kan inget om Ray grejor iofs men glömde detta tänk på att du behöver justera "gainen" dvs förstärkningen för olika djup troligen, för lite och du ser inget för mycket och allt blir förvrängt plus att lodet ser ALLT brukar betyda störningar, fiskar du på is brukar manuell inställning fungera bäst, dessutom har den zoom funktion testa den jag använder nästan alltid 4x inzoomning på mitt Eagle då ser man bara botten och några meter upp på 10ms djup
      Senast ändrad av TAMTAM; 2006-01-15, 22:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
        Om du fick in pirken i ett hål bevisar det att lodet fungerar som det ska, ditt problem beror på att du alltid måste få in exakt rätt vinkel hela tiden dvs underdelen på givaren måste alltid vara riktad EXAKT rakt ner för där är pirken, har du smal konvinkel på givaren och större djup desto viktigare blir det.
        Är det en båtgivare med rundad underdel blir det besvärligt, har den däremot flat undersida försök limma ett sk "husvagns vattenpass" rund grej med passblåsa finns på biltema för några spänn på ovansidan exakt parallell med undersidan ger dej en indikation på hur den är riktad svårt men har du tur kanske det lyckas
        OK, men man tycker givaren ska fånga in signalen ändå ,även om givaren inte är 100% rak. givarvinkeln vid 200khz är 16 grader och vid 50 khz 65 grader, i det senare fallet är ju signalens upptagaryta större än djupet!tror det var 5 meter brett vid 4,5 meters djup,då ska den väll kunna se pirken även om den inte är helt rakt. jag jämför med trolling då djuploden är långt ifrån rakt under givaren och man ser dom ändå! känsligheten gå att köra på max utan störningar(om det är fiskfritt)jag har provat med upp till 8 gångers zoom.

Kommentera

Som sagt kan inget om Ray men 16grader är relativt smalt på 200 khz då krävs precision på vinklingen, 50 khz är för mycket djupa vatten tror inte den frekvensen är lämplig att fånga pirkar med försök rikta med precision på 200 khz så skulle jag tro det funkar, trixa med gainen och zoomen.
          Dubbel frekvens skulle tro den är stor och klumpig satsar du hårt på isfiske skaffa en enkel 200khz givare gärna en av trollingmotor typ (om det finns till ray vet inte)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 021 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art