Inga vak - OK med fiske ändå? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inga vak - OK med fiske ändå?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kan ju inte avslöja guldkorn så - men jag har sett mycket öring.
    Det heter sportfiske , jag har varit ute 3-4 dagar i sträck med ryggsäck o tält och spanat.
    Jag fiskar inte heller ur dessa guldkorn nått nämvärt alls.

Man kan ju ta lite exempel iaf - Härsjöarna bredvid Kullsjön har en fortplantande öringstam som är fiskbar och med gula kortet.
    Så det finns i gulakortet sjöar.
    Sen har jag under episka fiskevandringar även hittat småtjärnar som enbart haft öring och abborre i - helt vilda populationer.Tror att det kan vara så att försurning dödat sjörna nästan helt på 60 talet.
    Mörten och gäddan har gått under men abborrar har klarat sig.Försurningen har minskat lite (och sjöarna har haft buffertförmåga att hålla ph uppe).Dessa sjöar har sedan fått inflyttande öringstam via bäckar.

Öringar är väldigt terränggående , dom pallar rännilar om dom fäller ut larvbandena - man är nästan förvånad att dom inte dykt upp i toastolen

Jag misstänker desutom att jag sett ett öring/regnbågsvak vid bäcken vid systembolaget/coop Sisjön.
    Skulle inte förvåna mig alls t.ex

Kommentera

Vad är det du specifikt spanar efter? Om du inte fiskar upp dom är det väl rätt svårt att säga om det är öring eller inte? (Ursäkta mina amatör-frågor!)

Jag kan definitivt tänka mig ta med mig packning, presenning och övernatta på olika ställen för att jag med "spana" efter öring och andra fiskar. Gör sånt ändå, men jag vet bara inte hur jag ska hitta dom liksom. Sedan känner jag knappt till några bäckar som är tillräckligt stora för att ha fisk i. Kanske borde börja med någon detaljerad karta över vattendrag?

W.

Kommentera

Grejer med ett eller flera dygn vid sjöar är att man täcker upp hela dygn o finns det fisk så blir det ju till slut en vakperiod.
        Vid kallt surmulet lågtrycksväder och vintertid har man inte vakande fisk då.det inte finns nått att vaka efter.

Så du får söka runt bland sjöarna på det sättet,rätt kul och episkt o sitta med en eld.

Ett tips, vissa skogar får feta svidknottsinvasioner som börjar mot slutet på maj och rullar mot juli.Det kan vara
        Extremt mycket så jag släpper sådant i stora drag 2 månader mitt på semestern

Kommentera

Men det är specifikt vaken jag är intresserad av att veta hur du vet att det är just en öring som spräcker vattenytan? Man ser ju ingenting!! Jag vill specifikt hitta de vatten med ädelfiskarna. Abborrar och gäddor är jag trött på.

Tack för tipsen om att det kanske är för kyligt nu för myggor och knott och liknande att vara på sjöarna för att väcka fram fler vak, ska ta och campa vid sjöar mer fram emot försommaren. Just nu campar jag rätt ofta mitt i skogen. Men jo, när det blir för mycket förbannade knott så är det ju en pina att vara ute där.

W.

Kommentera

Det ser man ju på uppträdandet så , laxfiskar kan ju vid vindstilla ploga under ytan i hög fart(ibland nästan moppefart) och få ett svall som är synbart - det är ju då just dom sen toppat med sporadiska vak.laxfiskar brukar desutom köra hajfenan ibland och cruisa omkring

Man ser ibland ett ganska häftigt gruppuppträdande på laxfiskar att dom åker runt i ett stim o jaga på sjön.

Gädda ger ju t.ex långsamma sådana svall och avslutas med en fet virvel eller fetingplask då den tar ett byte.

Enstaka abborrar i större storlek kan vara lite som ovan , mindre i stim är ju dom där kokande vakena man ser ute.

Man får fixa lite känsla för det.

Skall du slippa knottena är skogen bäst nu fram till mitten på maj , sen brakar det loss med topp runt midsommar.Knottena här nere finns hela vägen mot slutet på aug då vi har flera kläckningar ofta så när det börjar sina beror på vädret.Ofta har vi dom mot slutet på aug.Så camping utan tält med 30 lager myggnät,DDT besprutning av skogen och DETT100% på kroppen är en månad till

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 383 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art