Hur drilla fisk med multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur drilla fisk med multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur drilla fisk med multirulle?

Jag har precis införskaffat ett jerkset och fiskat 3 - 4 pass än så länge. Det är den första multirullen jag äger (en ambassadeur) och jag är därför helt ny på området.

Efter att ha drillat en lite större fisk som gjorde ett antal rusningar, så märkte jag kasten efteråt hur rullen och linan både lät och kändes konstiga. Efter att ha undersökt saken lite närmare så insåg jag att det är linan som kommit i ofas med linspridaren på rullen, dvs. linan löper ut ifrån höger på spolen när linspridaren är till vänster. Detta skaver på linan och kortar min kastlängd markant. Anledningen till att spridaren och linan är i ofas har jag insett är att linspridaren inte rör sig när spolen roterar baklänges, dvs. när fisken rusar. Hur kommer detta sig? Är ambassadeuren verkligen tänkt att vara konstruerad på ett så otroligt dumt sätt, att lina och linspridare blir osynkroniserade så fort fisken rusar? När man frikopplar följer ju linspridaren med linan i sidled längs spolen. Jag antar att tanken INTE är att man ska frikoppla och bromsa manuellt med tummen när fisken rusar?

Jag märkte även när jag oljade rullen första gången att man måste vara vaksam på så att inte linan och linspridaren kommer i osynk. Några tips för att underlätta detta? Ska jag dra in linan genom (förbi) linspridaren när jag plockar ut spolen, eller ska jag låta linan vara kvar (dvs. fortsätta löpa genom linspridaren) när spolen tas ut?

Tack!
    Skitfiske på er/ Perchman

Vad har du för Ambassadeur?

Kommentera

Visst kommer dem i osynk när man haft ute spolen å rört på veven eller linspridaren, men de är inte mer än å kasta så långt man orkar så är de fixat igen?

Att den hamnar i osynk vid rusningar har jag aldrig varit med... Inte så jag märkt de i alla fall, både på mina rullar som har synkad å osynkad spridare i alla fall. Visst på dem rullarna som inte har så linspridaren rör sig vid kast eller rusning så kommer de ju i "otakt" men de gör mig inte det minsta, märkts inte dvs.

Alla mina ambassadörer har synkad linspridare och har ALDRIG kommit i otakt efter rusningar eller kast. Låter skumt, det borde inte ens kunna hända?

Jag brukar som sagt inte bry mig om de kommer i otakt efter service då de försvinner efter första ordentliga kastet.
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Att linan rör spridaren är fullt normalt, spridaren drar ju linan med sig fram och tillbaka.

Linan ligger synkad igen efter några kast så inget du behöver oroa dig för det ska va så.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
          Vad har du för Ambassadeur?
          Hippo, jag har en 5601 Jerk:

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          Visst kommer dem i osynk när man haft ute spolen å rört på veven eller linspridaren, men de är inte mer än å kasta så långt man orkar så är de fixat igen?

Att den hamnar i osynk vid rusningar har jag aldrig varit med... Inte så jag märkt de i alla fall, både på mina rullar som har synkad å osynkad spridare i alla fall. Visst på dem rullarna som inte har så linspridaren rör sig vid kast eller rusning så kommer de ju i "otakt" men de gör mig inte det minsta, märkts inte dvs.

Alla mina ambassadörer har synkad linspridare och har ALDRIG kommit i otakt efter rusningar eller kast. Låter skumt, det borde inte ens kunna hända?

Jag brukar som sagt inte bry mig om de kommer i otakt efter service då de försvinner efter första ordentliga kastet.
          Som sagt, vid kast är det ju inga problem med osynk eftersom att linspridaren följer med, men linspridaren rör ju inte sig när jag inte har frikopplat, dvs. när fisken rusar. Vet inte om det kan vara så att jag har för hårt ställd slirbroms, som gör att linan skär ner i underliggande lager på spolen. Kanske ska prova att lossa lite på slirbromsen, men vill inte släppa efter för mycket då jag vill sätta mothugget ordentligt.

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Att linan rör spridaren är fullt normalt, spridaren drar ju linan med sig fram och tillbaka.

Linan ligger synkad igen efter några kast så inget du behöver oroa dig för det ska va så.
          Jag tror du missuppfattade mig - problemet är att spridaren INTE rör sig när spolen går baklänges, dvs. när fisken tar lina. Linspridaren följer med som den ska när jag kastar, dvs. när jag frikopplat, men inte annars. Det är detta som gör att jag får en trist osynk.

Kommentera

Den modellen har till 99.99% säkerhet "full synkronisering" dvs linspridaren rör sig vid kast, när slirbromsen verkar samt givetvis när du vevar in. Mao bör du rimligen inte ha något problem. Men som du är inne på, för hårt ställd slirbroms i kombination med för tunn eller dålig lina kan få linan att skära ned och orsaka problem..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Den modellen har till 99.99% säkerhet "full synkronisering" dvs linspridaren rör sig vid kast, när slirbromsen verkar samt givetvis när du vevar in. Mao bör du rimligen inte ha något problem. Men som du är inne på, för hårt ställd slirbroms i kombination med för tunn eller dålig lina kan få linan att skära ned och orsaka problem..
              Linspridaren rör sig som sagt inte då slirbromsen verkar, iallafall inte på min rulle. Innebär detta att jag ska reklamera / felanmäla rullen?

Kommentera

Låter väldigt konstigt... Var tvungen att kolla på mina båda Ambor som står riggade (en 25:a o en TGC) och på båda rör sig spridaren när man drar ut linan så att spolen slirar. Har svårt tänka mig att en rulle som , liksom TGC:n sägs bygga på C 3:an inte skulle fungera likadant. Ett klart fall för reklamation alltså i mina ögon. Drivningen av spridaren är ju via mellandrevet kopplad till spolens rotation oavsett om denna drivs av veven, är frikopplad eller slirar.
                Senast ändrad av Gösta; 2015-03-31, 13:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Låter väldigt konstigt... Var tvungen att kolla på mina båda Ambor som står riggade (en 25:a o en TGC) och på båda rör sig spridaren när man drar ut linan så att spolen slirar. Har svårt tänka mig att en rulle som , liksom TGC:n sägs bygga på C 3:an inte skulle fungera likadant. Ett klart fall för reklamation alltså i mina ögon. Drivningen av spridaren är ju kopplad till spolens rotation oavsett om denna drivs av veven, är frikopplad eller slirar.
                  Kanon, då får det bli så. Stort tack för hjälpen!

Kommentera

inspridaren rör sig som sagt inte då slirbromsen verkar,
                    Det är inte så att även spolen står still och det enbart är linpaketet som snurrar på grund av att det inte är ordentligt fastsatt i spolen före dom spolade på linan ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art