Har svårt att välja ekolod!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har svårt att välja ekolod!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har svårt att välja ekolod!!!

Sitter och längtar till vårens härliga fiske liksom säkert många här och har planerat att förutom nya beten å det även köpa mig ett ekolod!
    Kraven jag ställer är att jag utan större problem skall kunna se betesfisk, hård/mjuk botten, fisk i vegitation och nära botten struktur, ytvattentemp samt vara portabelt då jag kommer ta med det varje gång jag drar hem och även med i andra båtar och även ut på isfiske troligtvis, priset får ej överstiga 4000 för komplett lod + batteribox / mc batteri!
    Så lodet bör ju ha bra upplösning och bra uteffekt, men frågan är då vad ska jag välja för lod? Har kollar kollat på lite olika bla garmin fishfinder 250 dock inte hittat om man kan köpa en batteribox till det, fishmark 320 portabelt, lowrance x-125 dock kostar det lite mer om man vill ha det med batteribox, givetvis kan jag väl tänka mig att införskaffa en Mc batteri men ser helst att det har en batteribox!! Kom gärna med förslag på lod å kostnad för det samt hur det är praktiskt inte bara vad det står att det klarar i brukshandvisningen
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Har inget tips om vilket lod du ska välja, men:

1: Köp så bra (dyrt) lod du har råd med. Snikvarianter funkar, men du kommer att sakna den högre upplösningen etc senare.

2: Köp inget renodlat portablet lod, tror inte det finns ngt prisvärt alternativ där. Alla lod kan lätt göras portabla mha tving etc.

/Martin

Kommentera

Går i samma tankar, det lutar nu åt ett X51(eller heter dem X52 nuförtiden?). Sedan köper man till en sugkoppsgivare och bygger en egen låda för batteriet.

Får se vad som händer...
      sigpic

Kommentera

Jag kan rekommendera Humminbirds ekolod, har själv ett Matrix 27
        5" skärm med 640x320, dualbeam 200 & 83kHz
        med möjlighet att koppla till antingen humminbirds egna GPS eller en handburen.
        Jag gav 3400:- för min (Helnöjd)

Kommentera

Ett tips vad gäller batteriboxar med dubbla lanternbatterier typ Lowrance original boxar kraften räcker inte länge, köper du en sån kastar du bort pengarna, speciellt om du tänker använda grejorna under kalla förhållanden, batterier gillar inte kyla.
          Titta på bilderna, den blå plast lådan där tar ett 9amp MC batteri som finns hos biltema för ca 190 kr (batteriet), har flera själv och är mycket nöjd.
          Problemet är att lådan självt inte finns i Sverige att få tag på, den måste tas hem från USA, vilket iofs inte är något problem alls då jag gjort detta flera gånger till mej själv och andra, finns på denna webbadressen www.vexilar.com heter genz blue box kostar runt 25 dollar plus frakt.
          Har du lodet monterat på en sådan har du heldags kraft såväl portabelt i båten och även på isen, lätt att bära, en mycket bra grej som någon borde importera.
          Det är en del arbete med lådan också för att få den funktions duglig.
          Fishmark 320 är ett användbart lod med bra upplösning jag har haft ett, tycker dessvärre att displayen är måttligt bra vad gäller synligheten har lite svag bakgrundsbelysning, svårast att se den är under något skumma förhållanden, dock mycket bra under ljusa/soliga förhållanden.
          Satsar du på den köp inte utan att se den igång först!
          Lowrance X-85 är bra om du kan hitta ett fint begagnat till hyfsat pris, faktiskt riktigt bra fin skärm något äldre/sämre upplösning men tro mej det räcker ändå, bra och stark uteffekt.
          En isgivare till hela X-serien (65-75-85) och Accura/Optima kan du köpa av mej, har satt ut bilder flera gånger på forumet en kanongrej faktiskt säljes pga att jag bytt lod, har en kvar bara.
          Fishmark 480 är i stort sett identiskt med 320 skillnaden i upplösning märker du inte har ingen praktisk betydelse samma problem med synligheten som 320.
          Fishmark 500c är fint blir ett sånt själv framöver kanske knäcker din budget dock men bra display och lätt använt
          Kan inget om Garmin men de är säkert bra också, funkar lika fint på lådan som Lowrance/Eagle.
          Lycka till, dyrt blir det kom ihåg elektronik behöver inte köpas här det finns mycket alternativ om man ser sej omkring på datorn.
          Ett tips om du inte känner till detta, på Lowrance/Eagles hemsidor kan du ladda ner sk "free product emulators" det är program som gör att du kan provköra den produkt du är intresserad av hemma, kolla upp det klart användbart.
          Bifogade filer
          Senast ändrad av TAMTAM; 2006-01-10, 21:55.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
            Ett tips vad gäller batteriboxar med dubbla lanternbatterier typ Lowrance original boxar kraften räcker inte länge, köper du en sån kastar du bort pengarna, speciellt om du tänker använda grejorna under kalla förhållanden, batterier gillar inte kyla.
            Titta på bilderna, den blå plast lådan där tar ett 9amp MC batteri som finns hos biltema för ca 190 kr (batteriet), har flera själv och är mycket nöjd.
            Problemet är att lådan självt inte finns i Sverige att få tag på, den måste tas hem från USA, vilket iofs inte är något problem alls då jag gjort detta flera gånger till mej själv och andra, finns på denna webbadressen www.vexilar.com heter genz blue box kostar runt 25 dollar plus frakt.
            Har du lodet monterat på en sådan har du heldags kraft såväl portabelt i båten och även på isen, lätt att bära, en mycket bra grej som någon borde importera.
            Det är en del arbete med lådan också för att få den funktions duglig.
            Fishmark 320 är ett användbart lod med bra upplösning jag har haft ett, tycker dessvärre att displayen är måttligt bra vad gäller synligheten har lite svag bakgrundsbelysning, svårast att se den är under något skumma förhållanden, dock mycket bra under ljusa/soliga förhållanden.
            Satsar du på den köp inte utan att se den igång först!
            Lowrance X-85 är bra om du kan hitta ett fint begagnat till hyfsat pris, faktiskt riktigt bra fin skärm något äldre/sämre upplösning men tro mej det räcker ändå, bra och stark uteffekt.
            En isgivare till hela X-serien (65-75-85) och Accura/Optima kan du köpa av mej, har satt ut bilder flera gånger på forumet en kanongrej faktiskt säljes pga att jag bytt lod, har en kvar bara.
            Fishmark 480 är i stort sett identiskt med 320 skillnaden i upplösning märker du inte har ingen praktisk betydelse samma problem med synligheten som 320.
            Fishmark 500c är fint blir ett sånt själv framöver kanske knäcker din budget dock men bra display och lätt använt
            Kan inget om Garmin men de är säkert bra också, funkar lika fint på lådan som Lowrance/Eagle.
            Lycka till, dyrt blir det kom ihåg elektronik behöver inte köpas här det finns mycket alternativ om man ser sej omkring på datorn.
            Ett tips om du inte känner till detta, på Lowrance/Eagles hemsidor kan du ladda ner sk "free product emulators" det är program som gör att du kan provköra den produkt du är intresserad av hemma, kolla upp det klart användbart.

Ser jävligt smidigt ut ! Tack för att du än en ggr orkade förklara allt
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85
              Sitter och längtar till vårens härliga fiske liksom säkert många här och har planerat att förutom nya beten å det även köpa mig ett ekolod!
              Kraven jag ställer är att jag utan större problem skall kunna se betesfisk, hård/mjuk botten, fisk i vegitation och nära botten struktur, ytvattentemp samt vara portabelt då jag kommer ta med det varje gång jag drar hem och även med i andra båtar och även ut på isfiske troligtvis, priset får ej överstiga 4000 för komplett lod + batteribox / mc batteri!
              Så lodet bör ju ha bra upplösning och bra uteffekt, men frågan är då vad ska jag välja för lod? Har kollar kollat på lite olika bla garmin fishfinder 250 dock inte hittat om man kan köpa en batteribox till det, fishmark 320 portabelt, lowrance x-125 dock kostar det lite mer om man vill ha det med batteribox, givetvis kan jag väl tänka mig att införskaffa en Mc batteri men ser helst att det har en batteribox!! Kom gärna med förslag på lod å kostnad för det samt hur det är praktiskt inte bara vad det står att det klarar i brukshandvisningen
              Lowrance och Eagle ekoloden har i stort sett samma elektronik men x-125an har bättre upplösning. När jag trollar använder vi ett X-97 samma lod som X-125 men med sämre skärm och det har funkat utmärkt visar fisk stim och botten strukturen bra men för att kunna se fisk som finns bland botten vegetationen så behövs det nog ett mycket dyrare och värre lod med bra färg skärm och en 450kHz givare typ Humminbird Matrix Men då räcker inte 4000.
              Vi har märk att om man fiskar i en sjö med klart vatten så är det sällan som man ser fisk på ekolodet om det är grundare än sikt djupet som på Hornavan där sikt djupet är 10-12m så ser man sällan fisk när det är grundare än 10m. Men i en sjö där vi brukar fiska gös är siktdjupet 1-2m och mycket grumligt så ser man mycket fisk på 2-3m under båten. Hade förut ett Humminbird med 450kHz givare med 45 graders givar vinkel och det hade bättre upplösning på grundare vatten än X-97an.
              Så köp ett så dyrt lod som möjligt med så hög upplösning som möjligt eller hälst färg skärm

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Okej! Får se här om jag ska summera ovanstående. Så mycket upplösing jag kan få för pengarna och då helst skapa ett eget portabelt med hjälp av ett mc batteri då vanliga batterin inte håller nämnvärt länge! Den där blue box ser onekligen riktigt smidig ut vore perfekt faktiskt å det är klart ett mc batteri av bättre modell kostar väl säkert minst ½ så mycket som en batteribox med tillhörande batterier! Men hur är det med att ladda mc batterin? funkar det bra med en vanlig liten 12v batteri laddare, har en sån hemma någon stanns, funkar på vanliga bilbatterin iaf
                Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

btw någon som har erfarenhet av garmins färgekolod tex garmin 250c ser ut att kunna ge fina ekon även över småfisk!!
                  Senast ändrad av kenta_85; 2006-01-10, 23:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85
                    Men hur är det med att ladda mc batterin? funkar det bra med en vanlig liten 12v batteri laddare, har en sån hemma någon stanns, funkar på vanliga bilbatterin iaf
                    Funkar alldeles utmärkt men tänk på att inte ladda det för länge då försvinner syran ur batteriet

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen