Ursprungligen postat av lausvik
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöring - tid på dygnet?
Collapse
X
-
90%av all Havsöring jag tar på kusten är mellan 11-15 och dom flesta tar jag runt 13 tiden från oktober till Mars. Och precis som igår så tog jag en rackare vid 13:20 på ett grundområde med mjukbotten, när det börjar skymma så har aktiviteten minskat, på våren däremot har jag fått fin fisk runt 6-7 tiden på kvällen, så jag tycker att både tiden samt årstiden spelar in ganska mycket iafall där jag kör i Stockholms södra skärgårdFisk finns i sjön
Kommentera
-
Det finns inga facit , varje kust/plats har sina specifika förutsättningar. Omöjligt att ge råd som är generella för massor av lokaler. Min erfarenhet säger mig följande , jag fiskar norra skånekusten och norr/söder Halmstad, att vid denna årstiden när vattnet är kallt så kan det vara bra fiske hela dan under ljusa tiden ( om man har grejerna i vannet ). Längre fram när solen verkligen värmer och kan påverka yttemp så fiskar jag gärna runt o efter lunch. När sen vattnet börjar bli varmt så drar det åt tidigt morronfiske och skymningsfiske. Dessa grundförutsättningar fiskar jag utifrån , men som väl är så är det ingen manual.
Bättre att fisk vid " fel tid " än inte alls. Peter B
Kommentera
-
Bortskämda sörlänningar! Ni kan väl skicka lite plusgrader till oss fattiga barn i norrland så att vi slipper vänta till slutet av april för att kunna ge oss på kustöringen!
Själv är jag väldigt mycket nybörjare på havsöring(började i slutet av augusti 2016)och har på 25 timmar och 30 minuter fördelat på åtta tillfällen lyckats få fyra bekräftade hugg(varav ett gav en landad öring på 0,32kg)och två misstänkta hugg. Ena bekräftade hugget var strax före solnedgång i slutet av augusti och tre av de bekräftade huggen kom på ett dimmigt morgonpass(skulle gissa att huggen kom från c:a 07:30-09:00) med svag vind den 27 september, nåväl, på tok för litet underlag för att kunna kvala in som statistik.
Hade förmodligen haft fler hugg och landade fiskar om det inte vore för att jag började köra "veva jättefort och gör många korta vevstopp"-grejen från och med näst sista passet(det som gav tre hugg varav en landad fisk). Sen har jag bara gjort morgonpass och kvällspass dessutom. Längtar som en blådåre efter att isen ska försvinna så att jag kan umgås med min nya favoritdrog igen!All you need is Lubb.
Kommentera
-
På ett av ställena jag gillar så har vi turen (oturen...) att ha både släkt och lokala yrkesfiskares kunskap om just det området via nätläggning under 60+ års tid
Där är det lönlöst att fiska innan kl 14:00 oavsett väder, vi trodde inte riktigt på det då det är helt orimligt och har nött flera dagar där men likförbannat, efter kl 14:00 pang pang pang då sitter dom där! inte just på klockslaget naturligtvis men aldrig före! Nånsin! jag fattar inte vad det beror på, det är ju hälsingekusten så solen beter sig ju rejält annorlunda beroende på vilken månad man är där men det spelar ingen roll
Det roliga är att det fångas flertalet näbbgäddor, plattfiskar av olika slag (iallafall siktats, de brukar inte fastna i nät) och annat smått och gott men endast 1 st gädda på 60 år dessa herrar emellan
Det härliga nu med förbudstiderna och åldern på dessa herrar är att områdena numer är relativt ostörda och jag vet att det är extrema exemplar av främst öring men även lax som går där, jag vet även vart hotspotsen är pga informationen så satsningarna framöver kan bli riktigt riktigt roliga
Ifjol drog vi 11 öringar på 2-3 timmar, det var även första riktade öringsturen för oss från båt, så när vi knäcker koden kommer jag nog ha öringfrossa resten av livet
Kommentera
-
Efter runt 200 landade öringar i Stockholms skärgård under 20 års havsöringsfiskande har jag aldrig märkt av att något klockslag är av betydelse, iaf inte på hösten. Under våren har jag en svag känsla av att eftermiddagen har något större betydelse men det är bara en känsla. Jag har fått öring alla tider i alla väder även på våren.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 014 visningar
1 gilla
|