Vikt på jiggskallar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vikt på jiggskallar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vikt på jiggskallar!

Tjena!

Nu är våren på ingång och det börjar lukta gädda!
    Jag har lite funderingar på vilka vikter på skallarna ni använder på de olika djupen?

Sedan undrar jag om det fungerar att rigga shadjiggarna med shallowskruv och sätta en fjädering i öglan för att sedan använda typ päronsänken i beteslåset som förtyngning vid lite djupare fiske? Skulle detta funka utan att sabba gången och stabiliteten i betet så får man ju ett väldigt mångsidigt bete som kan fiska från ytan ända ner till botten utan att behöva byta skallar hela tiden.

Fungerar detta? om inte gärna något konkret exempel på vad som händer.

Skitfiske!!

Visst kan du köra shallowskruv och sedan päronblya, det fungerar. Ibland hakar blyt upp sig då kan de kantra och en del jiggar går kass med shallowskalle, men det märker du. Vissa beten är kinkigare än andra, två likadana beten är inte säker att det går likadant. Har gått över mer till brunnbergs skurvjiggskallar på 7gram för grundare fiske och kör 15-20gr skallar för djupare. Då jag tycker det ger mer stabilitet till jiggarna utan att behöva riskera att skära upp dem med en vanligt jiggskalle (en del stora jiggar tycker jag är apsvåra att rigga).

Kommentera

Körde enbart shallowskruv med ring + eventuellt bly förra året, fungerar alldeles utmärkt, hade inget trassel överhuvudtaget (när det sitter bly på dem).

Dock har jag slängt på lite 10g-skallar inför vårfisket för att få lite mer direktaktion i draget när jag gräver längs botten. Överväger 5-7g istället, och eventuellt flexskallar. Men det fungerar som sagt alldeles utmärkt med shallow + bly, du kan variera djupen så otroligt snabbt och smidigt (jag har ett par tyngder i fickan medan jag fiskar, du kan sätta dem i beteslåset direkt mellan kast, några sekunders handgrepp och du kan testa den perfekta tyngden för djupet du vill ha på platsen. Vill du absolut ha vikterna i ringen så flytta dem dit när du testat klart).

Den enda nackdelen jag egentligen ser är att som Monkey skrev; gången kan bli bättre med skallar. Det känns som draget blir lite mer stabilt. Precis som Monkey har jag vissa drag som varit kinkigare än andra (McRubber Jr, jag tittar på dig), ibland går de hur fint som helst, ibland så snurrar de konstant runt sin egen axel (med shallowskruv). Men så fort du sätter på ett päronbly på exakt samma tackel (eller byter skruven mot en skalle) så går den hur fint som helst. Det är helt klart någon obalans i draget (på vissa drag är det dina krokar som sitter fel, men ibland spelar det ingen roll hur du gör, det går bara inte med shallowskruv.. har bara hänt mig på McRubber Jr än så länge). Jag kör alltid med spikes, bland annat av det skälet. Om du måste korrigera gången på kinkiga drag så kan du flytta runt dem utan att skära sönder jiggen.
      Senast ändrad av mymh; 2015-03-18, 17:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
      14 svar
      3 125 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg uditsen
      av uditsen