när leker gäddan i stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

när leker gäddan i stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• när leker gäddan i stockholm

tjena är ny här, är en ung hobby fiskare som ska ut till stockholm skärgård och fiska gädda i helgen undrar är det alldeles för tidigt för gädda ? har hört att gäddan leker nån vecka efter att isen släppt. men isen släppte så tidigt i år så har värkligen gäddan börjat leka redan ? tror ni att det blir nått hyfsat gääd fiske sak va ute från södag till onsdag (ska vara +11 på södag och soligt om de spelar någon roll)

tack för alla svar usäktar för min dåliga stavning har dyslexi

Det är absolut inte för tidigt för att fiska gädda, det gäller att anpassa fisket efter förutsättningarna.

Jag ska själv ut för årets första fisketur till helgen, eventuellt nästa. Då blir det långsamt spinnfiske med gummi- och tailbeten.

Kommentera

Jag var ute förra helgen och hade lite bett och en del följen men svårt att få igång dom. Där jag fiskar är det knappt 2 grader så det är väldigt långsamt fiske som gäller men testa alltid lite varianter.

Det går men det är rätt tidigt ännu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
        Jag var ute förra helgen och hade lite bett och en del följen men svårt att få igång dom. Där jag fiskar är det knappt 2 grader så det är väldigt långsamt fiske som gäller men testa alltid lite varianter.

Det går men det är rätt tidigt ännu.
        okej tack för svaret om man ska tillbaka när gäddleken är i full gång när tros de va i år ungefär?

Kommentera

Hej, Det går bra att fiska gädda nu, de senaste 2 turerna har det blivit 34st Mina tips är, nu när tempen ligger runt 1-2grader sök fisken djupare nära botten, fiska med mindre beten, veva ganska oregelbundet med långa vevstopp, var inte rädd att tex tokveva, prova lite olika för att trigga igång fisken. Min erfarenhet är att kan stå väldigt mycket gädda koncentrerat på vissa ställen, så får du en så nöt.. lite till..

Skit fiske!
          Senast ändrad av Matte77; 2015-03-03, 23:54.

Kommentera

Alla gäddor leker olika från plats till plats, men generellt är gäddleken igång i april-maj.

Kommentera

Med tanke på alla gädd fanatiker överallt så borde man inte fiska gädda överhuvudtaget under leken, det kan bli brist på dom om man stör dom och de inte kan fortplanta sig

Tycker att de är lite skumt att gäddfiskare ser rött så fort någon bonkar en gädda, men att fiska dom under leken är helt ok

Men en metod som är riktigt effektiv när det är kallt och fiskarna inte fått upp farten är flugfiske, då kan man verkligen ta hem betet sakta
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

När leker Gäddan i Stockholm??

GÄDDLEKEN sker olika tider på våren och styrs av vattentemperatur och antal soltimmar.
                De små gäddorna (isgäddorna) börjar leka när isen blir landlös och det strandnära vattnet blivit 2-4 gr.C..

De något större gäddorna (lövgäddorna) börjar leka när grundvattnet i lekvikarna når 6-8 gr.C.

De riktigt stora gäddorna (blomstergäddorna) fordrar högre temperatur, 9-12 gr.C. för att börja leka på allvar.

Tidsmässigt kommer isgäddeleken igång normalt i början på mars i södra Sverige och senare ju längre norrut man kommer.

Blomstergäddorna kan börja leka i början av maj till slutet av juni. Eftersom Sverige är ett avlångt land från söder till norr kan GÄDDLEKEN vara ganska länge. Bäst är att själv åka ut och studera och njuta av gäddleken där man vet att gäddorna brukar hålla till vid leken.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 047 visningar