Bly - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bly

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bly kallas plumbum på latin.
    De gamla rommarna använde bly i sina vattenledningsrör. Det hävdas att detta starkt bidrog till rommarrikets fall.
    Engelsmännen är ju kända för att hålla på traditionerna. De tillkallar sin plumber när det blivt vajsing i rören.
    Slutligen var det bly man tidigare använde att plombera diverse flaskor och föremål inklusive tänder. Med tiden byttes denna giftiga metall ut mot mindre giftiga legeringar men ordet plomb finns kvar.

Blu och tenn var även vanliga metaller inom den äldre tryckeriverksamheten.

Blyoxider typ blyvitt och blymöja är fina färgpigment och har viss rötskyddande verkan.

Ångorna från den smälta metallen är inte bra för kroppen. De lagras i vettvävnad vilket innebär att det påverkar bla hjärnan.

Man blir tung i huvet av att dricka för mycket av blyplomberade drycker.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Summasumarum så ska du sluta o drälla med bly enkelt va
      En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
        Bly kallas plumbum på latin.
        De gamla rommarna använde bly i sina vattenledningsrör. Det hävdas att detta starkt bidrog till rommarrikets fall.
        Engelsmännen är ju kända för att hålla på traditionerna. De tillkallar sin plumber när det blivt vajsing i rören.
        Slutligen var det bly man tidigare använde att plombera diverse flaskor och föremål inklusive tänder. Med tiden byttes denna giftiga metall ut mot mindre giftiga legeringar men ordet plomb finns kvar.

Blu och tenn var även vanliga metaller inom den äldre tryckeriverksamheten.

Blyoxider typ blyvitt och blymöja är fina färgpigment och har viss rötskyddande verkan.

Ångorna från den smälta metallen är inte bra för kroppen. De lagras i vettvävnad vilket innebär att det påverkar bla hjärnan.

Man blir tung i huvet av att dricka för mycket av blyplomberade drycker.
        Se där, kul att få det förklarat varför det heter plumber har aldrig tänkt på det innan. Det där med rommarrikets fall och liknande tror jag på. Se bara på t.ex. kejsar Nero eller Caligula. Det kan ju inte ha stått helt rätt till i huvudet på dom iallafall

Kommentera

Det finns färskare och mer närliggande exempel på farligheten att mixa sura ämnen med bly.

Undvik bly så mycket ni kan och släng inte kasserat bly i naturen.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Lite (gammal) statistik för de som är intresserade. 132 ton för fiske men ändå en liten mängd jämfört med vad jägarna använder. I rättvisans namn kanske man ska tänka på att en betydande mängd av jägarnas bly hamnar i skjutvallar och det tas väl om hand? Gamla siffror men det ger en vink om i vilka storleksklasser vi rör oss.

Uppskattad mängd i ton 1996

Blyackumulatorer 35 800
            Kabelmantel 1 225
            Plast 900
            Glas 900
            Hagel 530
            Kulor 300
            Bensin <9
            Färg 70
            Fiske 132
            Vikter 2 000
            Elektronik mm 1 300

Källa: KemI rapport 6/97

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
              De lagras i vettvävnad vilket innebär att det påverkar bla hjärnan.
              haha - var det en medveten felskrivning eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                haha - var det en medveten felskrivning eller?
                Nej det är ingen medveten felskrivning.
                Jag ska villigt erkänna att jag inte brytt mig i att sortera ut vilka metaller som åstadkommer vilken skada och var den gör det eller under vilka förhålladen skadorna uppstår men jag vet att i rommarnas fall ansågs blyet ha lett till magåkommor och fortplantningsproblem.
                Jag kan ha missuppfattat något men jag jag vet att bly och en hel del andra tungmetaller ger skador på nervsystemet. Vissa ger skador i själva signalöverföringen i synapserna mellan nervcellerna, vissa sätter sig i neuronens isolering och förhindrar att nervsignalen förs vidare inom nervcellen. Hjärnan består till största delen av fettvävnad med uppgift att skydda nervbanor.

Även blodkroppstillverkningen i den feta benmärgen påverkas av tungmetallerna.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Alla hemmapulare bör tänka på faran med bly. Jag är alltid utomhus när jag smälter bly till mina wobblers. Med ett djupt andetag kan man hålla andan under den minut det tar att fylla ett blyhål.

På den tiden man gick på luftskytte var det även krav på att man tvättade händerna när man var klar. Samma sak gäller vid betestillverkning.

Det är bäst att vara på den säkra sidan.

Kommentera

Aluminium är exempelvis också mycket farligt för vattenlevande organismer, sätter sig som utfällningar på fiskarnas gälar har jag för mig så de dör av syrebrist till slut.

Kommentera

Jag är glad att jag ännu inte blivit av med något blysänke till surfcastingen men man bör för säkerhets skull börja se sig om efter alternativa vikter till detta.

Någon som har koll var man kan hitta sänken/kastvikter på runt 150gram?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 139 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art