medvetet dumpa bly i vatten ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

medvetet dumpa bly i vatten ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• medvetet dumpa bly i vatten ??

Vad tycker ni om detta? och vad tycker ni om personer som kommer med tips som resulterar i en medveten blydump.

okej, det handlar om små mängder åt gånger, typ 30 - 50 gram men många bäckar små som man säger.

Källa: Team Char's hemsida... http://www.chartrollingteam.com/trix_o_tips.htm

ÖÖhhh?

vadå dumpning?
    Man slite ju bort dem med handen och använder dem om och om igen med nya gummisnoddar...Visst händer det ju att man blir av med ngt, men då är det nog bara ngn sälstackare som nafsat i sig dem från linan...ingen som varit med om det?
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Jag tror att han menar att man sliter loss blyet med handen när det kommer till båten, alltså ingen medveten dumpning. Så har i varje fall jag gjort när jag kört päronsänke och gummisnodd. Blysänkena har jag kvar.

Edit; Perx var lite snabbare på tangenterna än jag...

Kommentera

Ursprungligen postat av fogelberg
        Vad tycker ni om detta? och vad tycker ni om personer som kommer med tips som resulterar i en medveten blydump.

okej, det handlar om små mängder åt gånger, typ 30 - 50 gram men många bäckar små som man säger.
        Och var står det att du ska dumpa det i sjön?

Det sättet att blya drag är mycket vanligt, men att slänga blyet överbord brukar inte ingå i förfarandet

/Martin

Kommentera

Trippelsvar, jag tror vårt budskap gick fram

Kommentera

du sliter av blyet medans du drillar fisken, detta bör väl betyda att gummibandet är tänkt att gå av så att blyet lossnar från linan för att inte tynga ner under drillning. Blyet sjunker alltså till botten.

Detta är ju en medveten dumpning av bly, att sätta ett drag på grund av bottennapp är väl inte en medveten dump utan ett misstag? I detta fallet är det ju snarare en planering att blyet ska lossna när fisken väl är krokad så att han kan drilla utan ett bly hängade framför draget.

Kan ha fel men det är så jag uppfattar det hela. gummibandet ska fungera som ett linclips och antingen lossna eller ryckas loss vid krokningen.

Har jag fel så ber jag givetvis om ursäkt..

Kommentera

du sliter av blyet medans du drillar fisken, detta bör väl betyda att gummibandet är tänkt att gå av så att blyet lossnar från linan för att inte tynga ner under drillning. Blyet sjunker alltså till botten.
              Nej, man gör som KG skriver. Dvs drar av snodden med handen och behåller blyet.

Om du nu ändå har blyet i handen efter att ha slitit av det, varför kasta det i sjön?

/Martin

Kommentera

Detta är ju en medveten dumpning av bly, att sätta ett drag på grund av bottennapp är väl inte en medveten dump utan ett misstag? I detta fallet är det ju snarare en planering att blyet ska lossna när fisken väl är krokad så att han kan drilla utan ett bly hängade framför draget.

Kan ha fel men det är så jag uppfattar det hela. gummibandet ska fungera som ett linclips och antingen lossna eller ryckas loss vid krokningen.

Har jag fel så ber jag givetvis om ursäkt..
                Du behöver nog inte be om ursäkt. Men du har fel i det här fallet. Hur skulle man göra för att få av gummibandet under drillningen menar du?

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                  Du behöver nog inte be om ursäkt. Men du har fel i det här fallet. Hur skulle man göra för att få av gummibandet under drillningen menar du?
                  ett ryck i linan gör att linan skär av gummibandet... med tanke på att du förhoppningsvis har en fisk som kämpar lite på andra sidan så är detta inte svårt att åstadkomma.

Men det verkar som att jag hade fel, bara jag som tänkte på detta sättet. sorry..

Kommentera

ett ryck i linan gör att linan skär av gummibandet... med tanke på att du förhoppningsvis har en fisk som kämpar lite på andra sidan så är detta inte svårt att åstadkomma.
                    Prova får du se, tyngden är ju inte så tung att gummibandet går av när man rycker. Nej, meningen är att man rycker av gummibandet med handen så att det går att veva in de sista meterna lina. Ett päronsänke på 20-30 gram inverkar inte speciellt på drillningen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 048 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art