Swim whizz! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Swim whizz!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Hej Leif!
    Angående kvalitén på SW: jag har för mig att jag läste någon gång att du och dina fiskekamrater förstärkte öglarna på draget även på din tid.
    Minns jag fel, eller har det alltid varit skiftande kvalité på detta drag?
    Mvh
    Mario

P.S. Jag menar naturlig din aktiva tid under 70/80-talet
    Hej igen Mario;

Skiftande kvalitet på plasten hos Swim Whizz har det kanske inte varit. Däremot har det fuskats en hel del med klarlackningen efter att wobblerna har målats! Men det gäller inte bara Swim Whizz! Själv brukar jag lägga på 2-3 lager epoxy på mina Swim Whizz och andra utvändigt målade gäddwobbler och jerkbaits innan jag börjar fiska Gädda och Gös med dem. Då sitter färgen kvar mycket bättre och i bästa fall massor av år trots hundratals fångade Stora Gäddor... Å andra sidan är krokar och gäddtänder ganska vassa....

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Där ser man!
      Jag har haft problem med gången efter ett försok att göra en 20cm svävande. Limmade i säkert 30g om jag minns rätt. Men fick inte till det riktigt denna gång.
      De är dock grymma, och jag använder de stora sjunkande ofta för att twitcha/jerka (precis som med Zalterna).
      Ett mycket bra bete!

Kommentera

När inte gummit fungerar brukar jag ta till bla största sjunkande swim-whizz som lundgrens säljer.
        Känns som om den modellen var efterlängtad av många

Kommentera

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
          Där ser man!
          Jag har haft problem med gången efter ett försok att göra en 20cm svävande. Limmade i säkert 30g om jag minns rätt. Men fick inte till det riktigt denna gång.
          De är dock grymma, och jag använder de stora sjunkande ofta för att twitcha/jerka (precis som med Zalterna).
          Ett mycket bra bete!
          Hej Mario;

Om du liksom jag fortfarande tillhör de lyckliga ägarna av ett badkar hemma kan du testa både gången och flyt- eller sjunkförmågan hos dina Swim Whizz wobbler..

Ska du göra dina flytande Swim Whizz långsamt sjunkande eller "svävande" kan du belasta wobblern genom att hänga lite bly på en av 3-krokarna tills wobblern ytterst långsamt sjunker. Väg blybiten på en brevvåg.

Dra Swim Whizz-wobblern med cirka cirka 1 -1,5 m lina med hake fram och tillbaka i badkaret för att se hur wobblern simmar i vattnet. Lägg nu noga märke till vilken punkt på ryggen som wobblern vickar runt när den simmar i badkaret. Då har du hittat wobblerns tänkta, vertikala rotationsaxel. Det är just i denna punkt fast mot insidan av buken som du nu med epoxy ska limma fast rätt vikt bly för att få wobblern svävande eller, om så önskas, långsamt sjunkande...

Själv brukar jag såga upp ett "V" i ryggen på Swim Whizz-wobblern exakt i wobblerns vertikala rotationsaxel. Sedan limmar jag fast blybiten mot buken rakt under det uppsågade V-et. Slutligen limmar jag med epoxy fast det bortsågade V-et i wobblerns rygg. Då får jag som resultat en extremt lockande, simmande gång hos wobblern.

Så här kan en "godkänd Gädda" . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm . som har fångats på en av mina blyade Swim Whizz 711"S" se ut innan den mycket försiktigt returneras oskadad i vattnet igen ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-01-28, 15:32.

Kommentera

det med att fuska med klarlackeringen..vad använder dom för färg egentligen? jag kan knappt ha SW för den reagerar med massa olika plaster (drag/jiggar) i lådan vilket är rätt jobbigt

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddfiskarn1994 Visa inlägg
              det med att fuska med klarlackeringen..vad använder dom för färg egentligen? jag kan knappt ha SW för den reagerar med massa olika plaster (drag/jiggar) i lådan vilket är rätt jobbigt
              Speciellt dig bäste Marcus kan jag rekommendera att ha vita och röda jiggar i samma fack i boxen... Då blir de vackert rosa..

Samtidigt kan du förvara gula och blå jiggar i ett annat fack. Då blir de partipolitiskt gröna...

Inget nytt under Solen!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-03-25, 16:53.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 017 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art