Swim whizz! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Swim whizz!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Swim whizz!

Tjena!

Vad är det för skillnad på Swim whizz färg 11 och 12?
    Vad tycker ni för övrigt om detta arnrika bete?
    Är den att föredra framför tex Platypus lr Zalt?

Skillnaden mellan 11 och 12 är att 11 är white bellied perch och 12 är yellow bellied perch. Bra gäddfärger för övrigt. Den bästa gäddfärgen i de sjöar jag fiskar är dock 75.

Jag föredrar originalet 7 dagar i veckan framför någon av de många kopior som har dykt upp på marknaden genom åren. Platypus är en utmärkt wobbler som finns i lite andra utföranden än Swim Whizz och kan säkert vara att föredra i vissa lägen men det tar ändå emot lite att gynna en kopia.

Swim Whizz har varit en av de mest framgångsrika gädd/muskybetena sedan introudktionen 1958 så det är inte så mycket att fundera på, ett par bör finnas i varje gäddfiskares låda.

Kommentera

Instämmer med ovan! SW är grymt bra som bete och håller riktigt god kvalité! Gillar även Zalt som jag inte tycker är någon kopia, dock förmodligen "inspirerat" av SW, vilket är fullt naturligt då SW, med sin slingrande gång, var "the shit" under stora delar 80-talet och tidigt 90-tal. Att inte kalla Platyplus för kopia känns svårare =)

Sen tror jag att en normalt funtad och någorlunda småhungrig gädda skiter fullständigt om det är en SW, Zalt eller Platyplus som kommer vaggandes framför nosen på honom/henne, såvida hon/han inte prenumererar på någon av fiskeblaskorna och fallit för den senaste Platyplus-reklamen.

Kommentera

Hej, Detta bete har ju varit borta från den svenska marknaden under en lång tid. Jag tillhör dom som fiskade Swim Whiss på 80-talet och då fans den som flytande och som sjunkande.

För ett antal år sedan 5-6 år eller så dök de upp igen och nu i en svävande version. Jag köpte genast på mig ett par glad att återse en gammal bekant. Tyvärr blev det en besvikelse. 2 bottennapp och efter mycket våld släpper skiten och då har främre öglan gott tvärt av jäms med kroppen.

Riktigt dåligt, man blir skitarg ska bara inte hända och det va slutet för det betet i min arsenal.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas"Blåsilver"Andersson Visa inlägg
          Tjena!

Vad är det för skillnad på Swim whizz färg 11 och 12?
          Vad tycker ni för övrigt om detta arnrika bete?
          Är den att föredra framför tex Platypus lr Zalt?
          Hej Jonas;

Här ser du både Swim Whizz färg 11 och färg 12 .. http://www.trumman.com/sw/col/11-18.htm ..

Fiskeguiden och betestillverkaren Homer LeBlanc även kallad "Mr Muskie" var legendaren som tillverkade wobblern Swim Whizz och det berömda skeddraget Swim Zag. Läs om den berömde Homer LeBlanc här . http://www.homerleblanc.com/ .....

Redan på 1960-talet var undertecknad med om att fånga många Gäddor över magiska 10 kilos vikt på wobblern Swim Whizz både i Mälaren och Östersjön....

Kända wobbler blir alltid kopierade! Det mest kända plagiatet på wobblern Swim Whizz är Believer där tillverkaren Carl Nothdurft, Lake St. Clair Shores, Minnesota blev stämd av Homer LeBlanc för plagiat och fick betala ett stort skadestånd...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Kommentera

Hej Leif!
            Angående kvalitén på SW: jag har för mig att jag läste någon gång att du och dina fiskekamrater förstärkte öglarna på draget även på din tid.
            Minns jag fel, eller har det alltid varit skiftande kvalité på detta drag?
            Mvh
            Mario

P.S. Jag menar naturlig din aktiva tid under 70/80-talet

Kommentera

det var nog på Westins jätte de gjorde förstärkningar på öglorna...och det behövdes tyvärr...

däremot sågades nog en och annan SW upp och förtyngdes lite och limmades ihop igen...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Juste, så var det!
                Tack, byggarn!

Kommentera

Click image for larger version

Name:	Swim Whizz.jpg
Views:	1
Size:	280,8 KB
ID:	1776975

Detta är nog min favorit. Inhandlad i slutet av 80-talet.
                  Senast ändrad av Gäddsyndrom; 2015-01-28, 12:50.
                  www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

Kommentera

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                    Hej Leif!
                    Angående kvalitén på SW: jag har för mig att jag läste någon gång att du och dina fiskekamrater förstärkte öglarna på draget även på din tid.
                    Minns jag fel, eller har det alltid varit skiftande kvalité på detta drag?
                    Mvh
                    Mario

P.S. Jag menar naturlig din aktiva tid under 70/80-talet
                    Hej Mario;

Min tid är nu!

Förstärkt öglorna på wobblern Swim Whizz har jag aldrig gjort eller behövt göra....
                    Däremot har mina fiskekompisar i Team Saida och jag under massor av år blyat och fiskat med långsamt sjunkande och även "svävande" exemplar av Swim Whizz Nr 6 och Nr 7...

Några av våra sjunkande Swim Whizz Nr 6 och Nr 7 och då med endast två 3-krokar skickade jag som prover för test till Swim Whizz dåvarande tillverkare och ägare Lon Hilliker hos Best Tackle Manufacturing, 8553 Browmyer Ct. NE, Rochford, MI 49341, USA, (Ph 616 874 6455) för att försöka få honom att tillverka långsamt sjunkande Swim Whizz wobbler.

Lon Hilliker nappade på vår idé med två 3-krokar i stället för tre och tillverkade en långsamt sjunkande 15 cm Swim Whizz modell men beteckningen Swim Whizz Nr 5. Jag tror att det var år 1979 som Best Tackle Mfg började tillverka Swim Whizz Nr 5. Den större modellen Swim Whizz Nr 7 skulle ha fått beteckningen Nr 9, men Lon Hilliker skrev att det blev alldeles för dyrt och att förfrågningarna om att få en sjunkande 20 cm Swim Whizz var för få....

Efter att Best Tackle Mfg upphört har det funnits två nya tillverkare av Swim Whizz. .. K&E Tackle, 2530 Barber Road Hastings, MI 49058, USA, (Ph 269 945 4496) och dagens tillverkare Big Bear Products, Inc. 32053 Red Arrow Highway Paw Paw, Michigan 49079, USA, (Ph 269 657 3550)..

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 010 visningar